SEAT Ibiza – zawieszenie i podwozie

większa średnica kół oraz poprawiona koncepcja „zwinnego nadwozia” („Agile Chassis”), która wpływa na wszystkie elementy mocowane do nadwozia, takie, jak zawieszenie, układ kierowniczy oraz układ hamulcowy.

Do tego wszystkiego należy dodać możliwość dodania elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy ESP (na wybranych rynkach – w Polsce opcjonalnie), który w tym segmencie samochodów był po raz pierwszy dostępny w modelu SEAT Ibiza Cupra, w 2000 roku oraz system kontroli trakcji TCS.

System kontroli trakcji TCS wpływa na układ sterujący silnikiem, zapobiegając poślizgowi kół na śliskich nawierzchniach. Co więcej, nową Ibizę można wyposażyć również w układ wspomagania hamowania EBA (występuje razem z ESP) , który zwiększa siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych, wykorzystując pełne możliwości systemu.

Poprawione właściwości dynamiczne
Nowy, szerszy rozstaw kół wpłynął bezpośrednio na potrzebę wprowadzenia modyfikacji w obydwu osiach. Oś przednia jest o 30 mm szersza, co spowodowało konieczność wprowadzenia zmian w konstrukcji przekładni kierowniczej, elementów przedniego podwozia, drążków stabilizatora, drążków wahacza oraz przegubu kulowego osi napędowej.

W poprzednim modelu Ibizy, konstrukcja przedniego podwozia składała się z trzech oddzielnych elementów, głównej, centralnej części oraz z dwóch dodatkowych, bocznych elementów. W przypadku nowej Ibizy, konstrukcja przedniego podwozia to jeden element, zapewniający lepsze pasowanie w obszarach, w których jest on mocowany do nadwozia, na poziomie dolnych belek poprzecznych, prowadząc w rezultacie do większej kinematycznej precyzji.

Zespół zawierający przegub kulowy osi napędowej oraz poprzeczną rozporę spowodował przesunięcie środka koła o pięć mm, zwiększając odległość pomiędzy osiami i umożliwiając zastosowanie kół o średnicy zwiększonej o 2%.

Nowe drążki wahacza są mocowane do konstrukcji przedniego podwozia za pomocą zmodyfikowanych silent-bloków, co zapewnia przedniej części samochodu większą zwinność.

W przypadku zespołów amortyzatorów ze sprężynami, dzięki zastosowaniu nowej podkładki skorygowano ich położenie oraz skorygowano ruchy sprężyny, a wewnętrzne zawory amortyzatora olejowego pozwoliły poprawić prowadzenie i komfort jazdy.

Główna różnica, w przypadku tylnej osi, jest również związana ze zwiększonym rozstawem kół. Zwiększenie rozstawu o 33 mm doprowadziło do zmiany konstrukcji układu oraz do konieczności zastosowania nowych silent-bloków, mocujących go do nadwozia.

Aby uzupełnić zmiany wprowadzone w związku z szerszym rozstawem kół oraz nowym położeniem pompy hydraulicznej, charakterystyka pracy zasilanego elektrycznie hydraulicznego układu kierowniczego EPHS (Electrically Powered Hydraulic Steering) została zmodyfikowana, w celu uzyskania większej czułości, zmniejszenia nadążania, optymalnego prowadzenia, zmniejszenia wysiłku w trakcie parkowania oraz zwiększenia różnicy pomiędzy normalną i sportową charakterystyką.

Dwie różne konfiguracje zawieszenia i podwozia
SEAT Ibiza nowej generacji jest dostępny w dwóch różnych konfiguracjach zawieszenia i podwozia. Pierwsza z nich, koncentruje się na komforcie, a druga na bardziej sportowych osiągach. Modyfikacje dotyczą przedniej oraz tylnej osi, jak również układu kierowniczego.

Główna różnica na poziomie przedniej osi dotyczy amortyzatorów o zmiennej charakterystyce, zależnej od prędkości jazdy; sprężyny, które są o około 25% twardsze, niż w wersji komfortowej oraz drążek stabilizatora, którego średnica w wersji sportowej została zwiększona z 18 do 19 mm.

W przypadku tylnej osi, układ zawieszenia jest o 15% sztywniejszy, a silent-bloki, mocujące go do konstrukcji nadwozia, zostały zmodyfikowane, zapewniając bardziej zwinne i bardziej precyzyjne prowadzenie. Na zakończenie, oprogramowanie regulujące wspomaganie układu kierowniczego zostało również zmienione i jest sztywniejsze w sportowej wersji.

Wszystkie wersje nowego SEAT-a Ibizy są dostarczane, wyposażone w jedną z dwóch konfiguracji zawieszenia i podwozia. Normalnie, samochody w wersji wyposażenia Reference oraz Stylance są dostarczane w normalnej konfiguracji zawieszenia i podwozia, podczas gdy samochody w wersji wyposażenia Sport, są dostarczane w sportowej konfiguracji zawieszenia i podwozia.

Skuteczny system hamowania
Szczęki hamulcowe w nowym SEAT-cie Ibiza gwarantują większą sztywność oraz niższy poziom hałasu. W wersjach wyposażonych w silnik TDI o mocy 105 KM, średnica tarczy hamulcowych została zwiększona. Urosła ze standardowych rozmiarów 256/22mm, do 288/25 mm, czyli średnicy identycznej jak w poprzednim SEAT-cie Ibiza FR TDI 130 KM, dzięki temu zwiększono skuteczność hamowania.

Szerszy rozstaw kół oraz szerszy rozstaw osi umożliwiły montaż kół o większej średnicy. Nowy SEAT Ibiza jest dostępny, wyposażony w opony 185/60 R15 zamontowane na 15-calowych felgach, opony 215/45 R16 zamontowane na 16-calowych felgach oraz opony 215/40 R17 zamontowane na 17-calowych felgach.

Modyfikacji uległy również wszystkie trzy pedały. Tam, gdzie mechanizm wsporników był przedtem stalowy, w chwili obecnej zastosowano we wszystkich trzech pedałach konstrukcję plastikową o wysokiej wytrzymałości. Doprowadziło to do obniżenia masy (z 925, do 641 gram), równocześnie zapobiegając korozji. Pedał sprzęgła został zoptymalizowany w taki sposób, aby zapewnić większą czułość mechanizmu.

 

źródło: SEAT

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3285

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *