Renault – ofensywa na rynkach pozaeuropejskich

odnotowała o 14,3% większy wzrost niż ogólny wzrost na rynku (+9,5%). Wzrost ten nie wystarczy jednakże do skompensowania spadku sprzedaży w Europie o 14,9%.


Światowa sprzedaż Grupy Renault osiągnęła 1,3 mln samochodów, co oznacza spadek o 3,3% w stosunku do pierwszego półrocza 2011 r., i to pomimo dobrego drugiego kwartału (+ 1,2%). Udział w rynku wyniósł 3,3%, co daje spadek o 0,3 punktu.
Ważne wydarzenia dla Grupy Renault w pierwszym półroczu 2012

  • Na rynkach międzynarodowych: Grupa kontynuuje z powodzeniem strategię wzrostu – odnotowała rekordową sprzedaż 620 306 samochodów (+ 14,3% w stosunku do pierwszego półrocza 2011 r.). 47% sprzedaży Grupy to sprzedaż na rynki pozaeuropejskie (w porównaniu do 39% w pierwszym półroczu 2011 r.).
  • W Europie: sprzedaż Grupy spadła o 14,9% ze względu na silną tendencję zniżkową na tych rynkach,  zwłaszcza na rynku francuskim, a także na przyjętą strategię obrony marży jednostkowej i restrukturyzację oferty handlowej w Wielkiej Brytanii.
  • We Francji: sprzedaż Grupy Renault zmniejszyła się o 15,2% ze względu na sytuację w pierwszym kwartale 2011 r., na którą wpływ miały ostatnie dostawy samochodów objętych premią za złomowanie, a także ze względu na znacznie niższy niż przewidywano popyt na rynku. Marka Renault pozostała liderem w segmentach: A, B i C z modelami Twingo, Clio III, Nowe Mégane i Nowy Scénic. Jeśli chodzi o samochody dostawcze, sama tylko marka Renault reprezentuje 32,9% rynku, a jej sprzedaż jest większa od sprzedaży innych grup.
  • Już obecnie Renault jest liderem na rynku samochodów elektrycznych w Europie z udziałem w rynku w wysokości 31,4% dzięki Fluence i Kangoo Z.E.
  • Jeśli chodzi o samochody dostawcze, Grupa odnotowała wzrost udziałów w rynku, we wszystkich regionach. W Europie marka Renault rozpoczyna już 15. rok na pozycji lidera.

Na rynkach pozaeuropejskich pobiliśmy w pierwszym półroczu kolejny rekord sprzedaży marki Renault. Sukces ten stanowi potwierdzenie słuszności strategii rozwoju firmy na tych rynkach. Ofensywa ta nie skompensowała w całości spadku naszej sprzedaży w Europie, gdzie w trudnych warunkach rynkowych zdecydowaliśmy się na obronę naszych marży – oświadczył Jérôme Stoll, Członek Komitetu Wykonawczego i Dyrektor Handlowy Grupy.

Na świecie

  • Na rynku samochodów osobowych Grupa Renault odnotowała spadek sprzedaży o 3,9% do poziomu 1 145 737 samochodów. Jej udział w rynku wyniósł 3,8%.
  • Jednocześnie Grupa Renault sprzedała 182 700 samochodów dostawczych (+ 0,4%). Zwiększyła tym samym swój udział w rynku we wszystkich regionach, w których prowadzi działalność. W Europie marka Renault rozpoczyna już 15. rok na pozycji lidera. 
  • Sprzedaż Renault wyniosła 1 113 913 samochodów, co oznacza spadek o 2,4%. 
  • Marka Dacia, ze 181 280 sprzedanymi samochodami, odnotowała wzrost o 2,5%. 
  • Marka Renault Samsung Motors sprzedała 33 244 samochody, co przekłada się na spadek sprzedaży o 41,2%.

Region Francji i  Europy
W Europie, na rynku zniżkującym o 7,4%, Grupa sprzedała 708 131 samochodów (- 14,9%). Jej udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 9,3 %, co daje spadek o 0,8 punktu ze względu na:

  • wyraźny spadek na ważnych dla Renault rynkach, zwłaszcza francuskim,
  • strategię obrony marży jednostkowej, która doprowadziła do restrukturyzacji oferty handlowej w Wielkiej Brytanii
  • starzenie się gamy w przededniu odnowy oferty w segmencie B.

Marka Renault plasuje się na 3. miejscu na rynku samochodów osobowych i dostawczych z udziałem 7,7%. Już 15. rok z rzędu jest liderem na rynku samochodów dostawczych, a jej udział wzrósł do 16,4% (+ 1,3 punktu).


Marka Dacia utrzymuje stabilną pozycję na rynku z udziałem 1,6%. W pierwszym półroczu marka Renault wprowadziła na rynek z sukcesem Twizy, które uzupełnia gamę samochodów Renault o zerowej emisji. Pod koniec maja marka zajmowała pozycję lidera na rynku samochodów elektrycznych w Europie, a jej udział w tym segmencie wynosił 31,4%.


We Francji: sprzedaż Grupy odnotowała spadek o 15,2%. Jej udział w rynku ustabilizował się na poziomie 24,7%, co daje spadek o 0,5 punktu w ciągu półrocza, pomimo znacznego wzrostu w ciągu dwóch ostatnich miesięcy.


Dzięki modelom Twingo, Clio, Nowy Mégane i Nowy Scénic 2012, marka Renault jest liderem w segmentach A, B i C. Marka Dacia zajmuje stabilną pozycję z udziałem w rynku wynoszącym 3,5%, i jest 5. marką na rynku klientów indywidualnych.

Na rynku samochodów dostawczych marka Renault umocniła zajmowaną pozycję lidera, zdecydowanie wyprzedzając innych producentów. Jej udział w rynku wyniósł 32,9%, co daje wzrost o 2,3 punktu.


Regiony poza Europą
Dzięki 620 306 sprzedanym samochodom Grupa zwiększyła swoją sprzedaż o 14,3%, podczas gdy wzrost na rynkach wyniósł 9,5%. Udział sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich w łącznej sprzedaży Grupy wynosi obecnie 47%, w porównaniu do 39% w pierwszym półroczu 2011 r. Grupa umacnia swój rozwój na rynkach międzynarodowych: podobnie jak na koniec 2011 r., 6 z 10 największych rynków zbytu Grupy stanowiły rynki pozaeuropejskie, a 3 kraje (Brazylia, Rosja i Argentyna) znalazły się w pierwszej piątce.

Ameryka Środkowa i Południowa
Sprzedaż Grupy wzrosła o 20,4%, ustanawiając nowy rekord 215 149 sprzedanych samochodów. Udział Grupy w rynku zwiększył się o 1 punkt do poziomu 6,7%.


W Brazylii, pomimo spadku całego rynku o 0,4%, Renault kontynuuje jego podbój – sprzedaż marki wzrosła o 37,3% osiągając rekordowy udział w rynku 6,8% (+ 1,9 punktu). Renault – 5. marka na rynku brazylijskim – uplasowało się na drugiej pozycji jeśli chodzi o największy wzrost wśród wszystkich marek. Było to możliwe dzięki sukcesowi Dustera i Sandero faza 2. Brazylia nadal jest drugim co do wielkości rynkiem zbytu Grupy.


W Argentynie Renault kontynuuje dynamiczny wzrost. Dzięki zwiększeniu sprzedaży o 25,3% marka przeskoczyła na 3. miejsce na rynku z udziałem 14,3% (+ 2,4 punktu). Kraj ten jest obecnie piątym rynkiem zbytu Grupy  (w porównaniu do 9. miejsca na koniec pierwszego półrocza 2011 r.).

Eurazja
Dzięki sprzedaży 103 926 samochodów Grupa zwiększyła swoje udziały we wszystkich krajach tego regionu. Wzrost sprzedaży o 29,4% pozwolił ustabilizować udział w rynku na poziomie 6,5% (+ 0,8 punktu).


W Rosji Renault kontynuuje swoją ofensywę na zwyżkującym rynku (+ 14,4%). Dzięki rosnącej sprzedaży (+ 28,6%), wspartej sukcesem modeli Logan, Sandero i Duster, marka zajmuje 1. miejsce wśród marek z importu oraz jest drugą marką na rynku z udziałem 6,8% (+ 0,8 punktu). Rosja jest obecnie trzecim rynkiem Grupy (na koniec 2011 r. zajmowała 4. miejsce).

 

Euromed-Afryka
Sprzedaż Grupy (184 407 samochodów) wykazuje wzrost o 7,9%. Jej udział w rynku osiągnął 15,7% (+ 0,7 punktu). W Maroku sprzedaż Grupy wzrosła o 22,4%, a jej udział w rynku wyniósł 37,6% (+ 1 punkt) dzięki zwiększeniu sprzedaży obu marek. W Algierii sprzedaż wzrosła o 50,5%, a udział w rynku osiągnął 28,1% (+ 0,8 punktu). Kraj ten jest obecnie 6. rynkiem zbytu Grupy (na koniec 2011 r. był 13.) i trzecim rynkiem pod względem sprzedaży samochodów dostawczych. W Turcji, pomimo spadku na rynku, Grupa utrzymuje dobrą pozycję odnotowując wzrost udziału w rynku o 0,1 punktu do poziomu 16,5%.

Azja i Pacyfik
Dzięki 116 824 sprzedanym samochodom sprzedaż Grupy wzrosła o 3,5%. Jej udział w rynku utrzymuje się na stabilnym poziomie 0,6%. W Korei Południowej sprzedaż marki Renault Samsung Motors spadła o 41,7%. Firma wprowadziła plan restrukturyzacji w celu trwałego wzmocnienia swojej konkurencyjności. W Indiach, po wprowadzeniu w czerwcu 2011 r. Renault Fluence, a we wrześniu Koleosa, w styczniu 2012 r. marka Renault rozpoczęła sprzedaż modelu Pulse. Do końca 2012 r. na rynku tym zostanie wprowadzonych pięć modeli i powstanie 100 punktów sprzedaży.

Perspektywy handlowe na rok 2012. Światowy rynek samochodowy w 2012 r. powinien nadal rosnąć na poziomie +5%, przy czym sytuacja będzie mocno zróżnicowana: wzrost na rynkach pozaeuropejskich i spadek na rynku europejskim od 6% do 7%. Na rynku francuskim nadal będzie utrzymywał się spadek w granicach 10% – 11%.
Po wprowadzeniu 5 nowych produktów w pierwszym półroczu (Twizy, Pulse, Talisman, Lodgy i Dokker), ofensywa produktowa będzie nadal kontynuowana w drugiej połowie roku wraz z:

  • pojawieniem się Nowego Clio i ZOE
  • poszerzeniem gamy Entry dzięki wprowadzeniu Nowego Logana i Nowego Sandero
  • zwiększeniem produkcji Dustera, który po swoim debiucie na rynku rosyjskim i kolumbijskim pojawi się również w Indiach.

Spełnione są warunki umożliwiające dalszy wzrost Grupy Renault na rynkach pozaeuropejskich w drugim półroczu 2012 r. Zwiększenie sprzedaży w stosunku do wyników z 2011 r. będzie zależało jednak w znacznej części od sytuacji ekonomicznej i finansowej w Europie, która na tym etapie jest jeszcze bardzo niepewna – oświadczył Jérôme Stoll.

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3285

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *