30-lecie Skody Garde

rozpoczęto w roku 1977. Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku słynnego poprzednika, głównych odbiorców tego modelu upatrywano wśród mieszkańców krajów kapitalistycznych. Kierowane tam egzemplarze oznaczano symbolem 120R Coupe bądź nazwą Rapid.


Mimo, że Garde w znacznej części bazowało na rozwiązaniach technicznych powszechnie znanych z podstawowego modelu sedan 120LS (rodziny S742), to równocześnie wniosło do handlowej oferty marki kilka opracowań, typowych dotąd dla wyczynowego dziedzictwa modelu 130 RS. Należały do nich np. zębatkowa przekładnia kierownicza czy niezależne zawieszenie kół tylnych oparte o układ skośnych wahaczy.


Elementy te, podobnie jak rozwiązania stylistyczne obecne w Garde od początku produkcji, wprowadzano do podstawowej rodziny S742 (105-120) stopniowo i w późniejszym okresie.
 
Napędzane 58-konnym silnikiem o objętości 1174 ccm Garde od maja 1982 roku było wytwarzane także w bratysławskiej fabryce BAZ – tej samej, w której dziś powstaje najmniejszy model marki – Citigo. Po modernizacji przeprowadzonej w sierpniu 1984 roku, ofertę silników modelu uzupełniono o jednostkę o pojemności 1289 ccm sprzężoną z pięciostopniową przekładnią.


W roku 1987 zakończono produkcję modelu w Bratysławie, a ofertę modelu z Kvasin uproszczono – odtąd wszystkie pojazdy nosiły nazwę Rapid i posiadały mocniejszy silnik 1.3, w wybranych wersjach przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej lub nawet (wyłącznie na eksport) zasilany wtryskiem paliwa.


Historia modeli Garde/Rapid zakończyła się w pierwszych tygodniach roku 1990 – łącznie powstało około 45 tysięcy egzemplarzy wszystkich odmian tego, niezwykle poszukiwanego dziś przez miłośników marki, modelu.

 

źródło: Skoda


Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *