Dostępny jako blaszany furgon, wersja osobowa i odmiana Mixto. Dopasowana do szerokiego zakresu zastosowań gama furgonów obejmuje aż trzy warianty długości nadwozia: 3,94 m, 4,32 m oraz 4,71 m. Pięciomiejscowego Citana Mixto wyposażono w składaną tylną ławkę, siatkę oddzielającą przedział bagażowy od pasażerskiego oraz dwie pary przesuwnych, bocznych drzwi. Model bazuje na najdłuższej wersji nadwoziowej (4,71 m).

Odmiana osobowa również mieści w kabinie pięć osób i na życzenie może zostać wyposażona w przesuwne drzwi po obu stronach nadwozia. W przeciwieństwie do wersji Mixto, występuje ona jednak z nadwoziem o długości 4,32 m. Zależnie od modelu, Citan występuje w trzech wersjach ładowności. Dopuszczalna masa całkowita modelu sięga 2200 kg.

Wyposażenie zapewniające pełne bezpieczeństwo. Jak w każdym Mercedesie, tak i w Citanie bezpieczeństwo odgrywa szczególną rolę. Miejski van standardowo dysponuje systemem stabilizacji toru jazdy ADAPTIVE ESP® rozpoznającym zmiany obciążenia pojazdu, a także układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania ABS®, układem kontroli pod- i nadsterowności VDC® (Vehicle Dynamic Control), układem kontroli trakcji TCS® (Traction Control System) oraz systemem zapobiegania poślizgowi podczas przyspieszania ASR®.

Wyposażenie standardowe obejmuje również asystenta ruszania, automatyczne światła do jazdy dziennej, regulowaną wysokość mocowania pasów bezpieczeństwa, napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia oraz poduszkę powietrzną dla kierowcy. Osobowy wariant Citana zawiera także poduszką powietrzną dla pasażera, poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne.

W wersji furgon, kierowcę i pasażera przed przesunięciem lub przewróceniem ładunku chroni pełna ścianka działowa. Dodatkowe zaczepy pomagają zabezpieczyć przewożone przedmioty, a wykładzina i panele z tworzyw sztucznych chronią przedział bagażowy przed uszkodzeniami.

Wyraziste oblicze, czyli znak rozpoznawczy Mercedes-Benz. Szeroka osłona chłodnicy z trzema perforowanymi żaluzjami, chromowane logo oraz dynamicznie nakreślony kształt lamp, maski i zderzaka – wygląd Citana nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z kolejnym modelem spod znaku Gwiazdy. Z przodu jego oblicze poszerzają optycznie trapezoidalne wloty powietrza w zderzaku, z tyłu zaś wzrok przyciągają pionowe tylne lampy.

Ergonomiczne miejsce pracy kierowcy i wysoki standard wyposażenia. Wnętrze Citana urządzono z właściwą dla aut osobowych starannością. Wyprofilowanie przednich foteli zapewnia właściwie podparcie dla ud i pleców, a przyjazna dla ciała tapicerka jest łatwa w pielęgnacji i wytrzymała. Kierowcy innych Mercedesów natychmiast poczują się tu jak w domu, i to nie tylko ze względu na znane logo na kierownicy. Sterowanie poszczególnymi funkcjami zorganizowano wedle sprawdzonych standardów. Zorientowany wokół kierowcy kokpit ma ergonomiczną architekturę i przyjemne w dotyku, skóropodobne wykończenie.

W kabinie Citana nie brakuje miejsca na wszystkie drobiazgi, towarzyszące kierowcy w codziennej pracy. Ma on do dyspozycji pojemny schowek przed pasażerem, pojemnik między przednimi fotelami oraz obszerną półkę nad przednią szybą. Seryjne wyposażenie obejmuje przydatne elementy funkcjonalne, takie jak regulacja wysokości kolumny kierowniczej, zdalnie sterowany centralny zamek oraz regulowane z wnętrza lusterka boczne.
 
Silniki spełniające wszystkie wymagania. Szeroka gama silników obejmuje trzy turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy od 55 kW (75 KM) do 81 kW (110 KM) oraz zwinny, doładowany silnik benzynowy o mocy 84 KW (114 KM). Wszystkie jednostki wysokoprężne seryjnie uzbrojono w filtr cząstek stałych. Zależnie od wersji, siła napędowa płynie do przednich kół za pośrednictwem pięcio- lub sześciostopniowej przekładni mechanicznej. Wysoko zamocowany drążek zmiany biegów leży tuż pod ręką kierowcy.

Kolejna wizytówka nowego modelu to niewielkie zapotrzebowanie na paliwo i długie interwały serwisowe, sięgające nawet 40 000 km lub dwóch lat. Na zużycie paliwa pozytywny wpływ ma montowane seryjnie, elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego oraz ikona podpowiadająca optymalny moment zmiany biegu. Operatorzy flot mogą dodatkowo ograniczyć koszty eksploatacji, montując zestaw do kontroli prędkości.

Pakiet BlueEFFICIENCY: jeszcze niższy apetyt. Wersja benzynowa standardowo wyposażona jest w pakiet wydajnościowy BlueEFFICIENCY (opcjonalny dla wersji wysokoprężnych). Zawiera on funkcję ECO start/stop, system zarządzania alternatorem i opony o zoptymalizowanych oporach toczenia – elementy w jeszcze wyższym stopniu ograniczające zużycie paliwa.


Bezpieczne i pewne: prowadzenie zgodne z filozofią Mercedes-Benz. Projektanci Citana szczególną uwagę zwrócili na zachowanie pojazdu w ruchu. Bezpośredni układ kierowniczy Direct-Steer jest precyzyjny i komunikatywny, a zawieszenie zestrojono pod kątem stabilnego prowadzenia i komfortowego tłumienia nierówności, do którego przyzwyczaili się dotychczasowi kierowcy Vito i Sprintera.

Lista opcji umożliwia dostosowanie Citana do zróżnicowanych potrzeb. Dodatkowe systemy schowków, składane oparcie przedniego fotela, szeroka gama wersji nadwozia oraz akcesoria fabryczne, takie jak bagażniki dachowe czy wykładziny ochronne, to tylko niektóre z elementów pozwalających na indywidualizację nowego Citana. Jego funkcjonalność zwiększają także dedykowane nadbudowy i moduły, dostarczane przez producentów nadwozi specjalnych.

 

źródło: Daimler