1 (2005-2010)

Volkswagen Eos nie powstał na bazie innego modelu lecz na przysłowiowej „białej kartce papieru”. Linie wznoszące się w formie klina, mocno wyprofilowane błotniki i wysunięte na zewnątrz nadkola podkreślają dynamikę jego wyglądu.

Sylwetka: Zarówno z otwartym, jak i z zamkniętym dachem Eos ma z boku kształt unoszącego się ku tyłowi klina. Uwagę zwracają pociągnięte w bok i sięgające aż do nadkoli spoiny pokryw komory silnika i bagażnika. Linia podziału między pokrywą silnika a przednim błotnikiem przechodzi prawie płynnie w dolną krawędź bocznych okien. Dzięki harmonijnemu dopasowaniu wszystkich bocznych kształtów także zamknięty kabriolet – coupé ma niezwykle elegancką, piękną linię. Po schowaniu dachu Eos oglądany z boku prezentuje wdzięk charakterystyczny dla dużego kabrioletu. Interesująca jest przy tym jednolita stylistyka ramy przedniej szyby z jej górną krawędzią.

Wnętrze Eosa zostało w każdym calu dokładnie przemyślane pod względem ergonomii. Szczególnie jego konsola środkowa ze stosunkowo wysoko umieszczonymi elementami obsługowymi charakteryzuje się doskonałą przejrzystością.

Wskaźniki i elementy obsługowe charakteryzuje typowa dla Volkswagena dominacja konsoli środkowej. Na życzenie kokpit i poszycie boków mogą być wykonane w dwóch kolorach, przy czym w górnej części dominują ciemne kolory, minimalizujące refleksy w szybach.

Po raz pierwszy Volkswagen zastosował elektrycznie aktywowany system Easy-Entry, który „pamięta” ustawienie foteli kierowcy oraz pasażera i powraca do niego po wciśnięciu przycisku.

W Eosie jest miejsce dla czterech osób. Nawet z tyłu nie tylko dzieci mogą podróżować wygodnie. Z pewnością czwórka dorosłych nie będzie pokonywać Eosem 2000-kilometrowej trasy. Jednak w codziennych sytuacjach, takich jak wypad do kina, czy na weekend Eos sprawdza się doskonale.

Dach CSC wpuszcza światło do wnętrza nawet w pochmurne dni. Wyjątkową atmosferę wnętrza tworzy m.in. dach CSC. Nawet przy złej pogodzie wnętrze Eosa jest przepełnione światłem dzięki rozsuwanemu i uchylanemu szklanemu dachowi. I tak już przestronne wnętrze zdaje się być jeszcze większe. Przed zbyt ostrym słońcem chroni nieprzepuszczająca światła żaluzja.

VW Eos jest naturalnie przede wszystkim kabrioletem, a dopiero w drugiej kolejności – gdy pogoda jest nieodpowiednia – coupé. Doskonała aerodynamika wyraźnie redukuje turbulencje powietrza w otwartym Eosie. Przy podniesionych bocznych szybach nie trzeba nawet montować opcjonalnej osłony przeciwwiatrowej za tylnymi siedzeniami, aby skierować wiatr ponad przednimi fotelami. Z tyłu wiatr jest mocniej odczuwalny, przy opuszczonych szybach naturalnie również z przodu.

 

Jeżeli łatwa do montażu osłona przeciwwiatrowa jest podniesiona, kierowca i pasażer mogą komfortowo podróżować z dużą szybkością na autostradzie. Podczas jazdy z mniejszą szybkością wszyscy czterej pasażerowie nie muszą obawiać się, że wiatr zwieje im czapki z głów.

Nowy VW Eos jako jedyny samochód na świecie posiada pięcioczęściowy składany twardy dach z wbudowanymi szklanymi elementami – rozsuwanymi i uchylanymi.
W trakcie zaledwie 25 sekund można otworzyć lub zamknąć cały dach. Tak zwany dach CSC (Cabriolet-, Schiebe und Coupe-Dach) ma wiele zalet nie tylko wizualnych, ale również praktycznych.

Dach ten waży dwanaście kilogramów i swoimi wymiarami – szerokość 1125 mm, długość 605 mm – wyraźnie przewyższa tradycyjnie stosowane dachy. Po całkowitym wsunięciu powstaje otwarta przestrzeń o szerokości 1035 mm i długości 390 mm. Wbudowany w hartop rozsuwany dach szklany można ponadto uchylić na wysokość 35 milimetrów. Jest on uruchamiany osobnym czarnym przyciskiem, znajdującym się na srebrnej dźwigience do otwierania i zamykania całego dachu.

Dach CSC nie wywołuje uciążliwego hałasu, nawet przy dużych prędkościach i gdy jest zamknięty. Twarda skorupa utrudnia życie wandalom i złodziejom.

Dach ten został skonstruowany wspólnie z niemiecką firmą Webasto.


1.6 FSI o mocy 85 kW / 115 KM. Nowoczesny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa pozwala na uzyskanie dobrych osiągów przy niskim zużyciu paliwa. W 11,9 sekundy Eos 1,6 FSI przyspiesza do 100 km/h; jego prędkość maksymalna to 192 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 litra na 100 km. Ten silnik FSI uzyskujący 155 Nm przy 4.000 obr./min współpracuje seryjnie z sześciobiegową skrzynię biegów. Maksymalną moc 85 kW / 115 KM osiąga przy 6.000 obr./min. Pojemność skokowa wynosi dokładnie 1.598 cm3.

2.0 FSI o mocy 110 kW / 150 KM. Połączenie bezpośredniego wtrysku paliwa i pojemności skokowej 2.0 litra pozwala w Eosie 2.0 FSI uzyskać moc 110 kW – wystarczającą by osiągnąć maksymalną prędkość 210 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy. W porównaniu ze sportowymi osiągami zużycie paliwa jest zaskakująco niskie: z takim silnikiem i sześciobiegową skrzynią biegów Eos zużywa 8,2 litra benzyny na 100 km.

2.0 TFSI o mocy 147 kw / 200 KM. Zaprezentowany po raz pierwszy w Golfie GTI silnik 2.0 TFSI z maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm już przy 1.800 obr./min jest idealny dla Eosa. Jego pojemność skokowa wynosi 1.984 cm3. Do 4.700 obr./min maksymalny moment obrotowy utrzymuje się na stałym poziomie. Ten samochód z napędem na przednią oś i z tak doskonałą jednostką rozpędza się do 100 km/h w 7,8 sekundy i osiąga na autostradzie maksymalną prędkość 232 km/h. Jego zużycie paliwa wynosi 8,3 litra 100 kilometrów. Czterocylindrowy silnik o sprężaniu 10,5:1 łączy w sobie zalety homogenicznego bezpośredniego wtrysku z mocą turbodoładowania.

3.2 V6 o mocy 184 kW / 250 KM. Seryjnie w dwusprzęgłową przekładnię DSG wyposażony jest Eos 3.2 V6 – najmocniejsza wersja tego modelu. Sercem najdynamiczniejszego Eosa jest sześciocylindrowy silnik z czterema zaworami na cylinder o pojemności 3.189 cm3. Jego basowe brzmienie doskonale współgra z fascynującym rozwojem mocy. Wszystkie cylindry dają 184 kW / 250 KM (przy 6.300 obr./min). Od 2.500 do 3.000 obr./min silnik V6 uzyskuje swój maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Uwagę zwracają również osiągi: prędkość maksymalna 247 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,3 sekundy. Zużycie paliwa: 9,2 litra.

2.0 TDI o mocy 103 kW / 140 KM. Eos z silnikiem 2.0 TDI o mocy 103 kw / 140 KM (przy 4.000 obr./min) osiąga maksymalną prędkość 205 km/h. Czterocylindrowy silnik już przy 1.750 obr./min (do 2.500 obr./min) rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm. W 10,3 sekundy wyposażony seryjnie w filtr cząstek stałych Eos 2.0 TDI osiąga prędkość 100 km/h. Średnie zużycie paliwa: 6,1 litra.

 

źródło: Volkswagen