1 (1998-2011)

W styczniu 1998, na Salonie Samochodowym w Detroit odbył się światowy debiut New Beetle – samochodu, którego model studyjny, określany był mianem Concept 1. New Beetle jest dowodem na to, że „szlagiery” z dawnych czasów mogą powrócić w doskonałej formie na współczesne rynki.

Najpopularniejszymi jednostkami napędowymi montowanymi w New Beetle były: czterocylindrowa benzynowa oraz niezwykle ekonomiczna TDI.
Silnik benzynowy o pojemności 2,0 l o mocy 115 KM i momencie obrotowym 165 Nm już przy 2 600 obr./min. W samochodach z tym silnikiem średnie zużycie paliwa wynosi około 7,6 l na 100 km.

Silnik TDI o pojemności 1,9 l i mocy 90 KM gwarantuje dobre osiągi, ekonomiczną jazdę i wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych (210 Nm przy 1 900 obr./min.). Samochód z tym silnikiem zużywa zaledwie 5 l na 100 km, to znaczy, że zasięg auta wynosi blisko 1 100 km. Silnik TDI jest przyjazny dla środowiska – emituje 20% mniej dwutlenku węgla niż porównywalny silnik benzynowy.

New Beetle wyposażony jest standardowo w pięciobiegową mechaniczną skrzynię biegów. Na życzenie montowana jest automatyczna skrzynia biegów z czterema przełożeniami, wyposażona w specjalny program dopasowujący przełożenia biegów do stylu jazdy i sytuacji na drodze.

W New Beetle, tak jak w innych modelach Volkswagena, zastosowano system niezależnego zawieszenia kół. W zawieszeniu przednim występuje kolumna McPhersona z wahaczami poprzecznymi, stabilizatorem i sprężynami śrubowymi. W zawieszeniu tylnym wykorzystano oś niezależną z belką skrętną o profilu V połączoną z drążkiem zapobiegającym przechyłom bocznym oraz wahaczami wzdłużnymi.

New Beetle ma przedni napęd i jest standardowo wyposażony w układ kierowniczy ze wspomaganiem.

Nadwozie New Beetle sprawia wrażenie jednej bryły. Jego solidna budowa jest efektem zastosowania najnowocześniejszych technologii, takich jak zgrzewanie laserowe, dzięki którym szczeliny między elementami nadwozia są niewielkie. Sztywność i odporność nadwozia na skręcanie jest wzorcowa. Całkowicie ocynkowana karoseria objęta jest dwunastoletnią gwarancją.

Jednym z najważniejszych celów konstruktorów New Beetle było zapewnienie pasażerom wysokiego bezpieczeństwa. Sztywne nadwozie ma odpowiednio ukształtowane strefy kontrolowanego zgniotu, hamulce tarczowe we wszystkich kołach – z przodu wentylowane, zapewniają krótką drogę hamowania, fotele z przodu i z tyłu wyposażone są w zagłówki.

New Beetle wyposażony jest standardowo w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz w boczne poduszki powietrzne umieszczone w fotelach przednich. Tak montowane poduszki gwarantują ochronę pasażerów niezależnie od ustawienia fotela. W przypadku kolizji bocznej bezpieczeństwo zapewniają również specjalne wzmocnienia boczne oraz energochłonna okładzina drzwi.Konstruktorzy zadbali także o to, aby we wnętrzu New Beetle nie było elementów o ostrych krawędziach, a dźwignie i przełączniki umieszczone były we wnękach.

Wymiary New Beetle powodują, że nie można tego samochodu nazwać małym. Ma on długość 4 092 mm, szerokość 1 724 mm i rozstaw osi wynoszący 2 513 mm. Wnętrze New Beetle jest przestronne i pozwala pasażerom na pełną swobodę ruchów. Dostęp do foteli tylnych ułatwia funkcja „Easy Entry”. Po naciśnięciu dźwigni fotel przedni automatycznie przesuwa się do przodu i do góry usuwając się z drogi osobie siadającej na fotel tylni. Objętość bagażnika – 209 l, można zwiększyć składając oparcia foteli tylnych.

New Beetle jest samochodem nowoczesnym. Styliści nie zapomnieli jednak o jego poprzedniku. Świadczą o tym wywołujące uśmiech oryginalne drobiazgi, takie jak miejsce na wazonik, czy też paskowe uchwyty nad siedzeniami tylnymi i schowkiem. Przyrządy pomiarowe zachowały klasyczny kształt, ale ich oprawa świetlna jest nowoczesna.

Na tablicy rozdzielczej umieszczono: prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik temperatury silnika i ilości paliwa. Wszystkie przyrządy pomiarowe są okrągłe i podświetlone w kolorze błękitnym, a ich wskazówki są czerwone. Okrągły kształt mają również otwory wentylacyjne i przełączniki ogrzewania, dmuchawy i radia. Przełączniki te podświetlone są na czerwono. We wnętrzu pojazdu uwagę zwracają błyszczące, chromowe wykończenia kierownicy i dźwigni zmiany biegów.

New Beetle mimo nowoczesnej sylwetki przypomina swego legendarnego poprzednika. Nadwozie ma płynną linię, której nie zakłócają dość wydatne zderzaki i błotniki. Są one, podobnie jak obudowy lusterek zewnętrznych i klamki drzwi, lakierowane w kolorze nadwozia. Elementem charakterystycznym dla wyglądu zewnętrznego New Beetle są światła przednie i tylne, które zostały jakby wtopione w linię nadwozia. Zamek pokrywy bagażnika ukryto pod chromowanym logo Volkswagena.

 

źródło: Volkswagen