2 (2008-2015)

Nowy model Superb to wyjątkowy samochód, znacznie udoskonalony technicznie i wyposażony w niezwykle ciekawe rozwiązania. Model zaprezentowany w 2008 roku to jednocześnie luksusowy, ale również praktyczny w codziennym użytkowaniu samochód.

 

Nowa generacja modelu Škoda Superb od samego początku projektowana była jako zupełnie nowy pojazd. Przestronne wnętrze i komfort jazdy plasują ten samochód wśród liderów pojazdów segmentu Premium. Ciekawe rozwiązania konstrukcyjne i intrygujące wzornictwo nowej generacji Superb.

 

Pojazdy prototypowe, poddawane wyczerpującym testom, wyposażone były w turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 1.8 TSI/118 kW (160 KM). Dla miłośników luksusu i sportowych emocji Škoda przygotowała również topową jednostkę benzynową z bezpośrednim wtryskiem, technologia FSI, o pojemności 3.6 l i mocy aż 260 KM.

 

Co ważne po raz pierwszy Superb jest również dostępny w wariancie z napędem 4×4.  Jedną z najważniejszych innowacji technologicznych zastosowanych w Škodzie Superb są reflektory bi-ksenonowe z funkcją AFS. Skrót AFS (Adaptive Frontlight System) oznacza jedną z najnowocześniejszych technologii stosowanych w reflektorach przednich. Układ sterowania świateł wykorzystuje możliwość zmiany geometrii strumienia światła reflektorów, dostosowując go do różnych warunków jazdy np. w mieście, na autostradzie, podczas deszczu. Układ AFS wyposażony jest w funkcję aktywnego doświetlania zakrętów, funkcję „corner” oraz dynamiczną regulację wysokości strumienia światła. Ten zaawansowany technologicznie, dobrze przemyślany system dynamicznie dostosowuje się do warunków panujących na drodze, zwiększając bezpieczeństwo jazdy. Kierowca może szybciej reagować na przeszkody, jeśli są one lepiej oświetlone.

 

Wizytówką Nowej Škody Superb jest opatentowany przez producenta system Twindoor, pozwalający na zmienny sposób otwierania pokrywy bagażnika. W zależności od potrzeb może ona zostać otwarta jak w samochodach typu sedan lub uniesiona wraz z tylnym oknem, jak w nadwoziu typu liftback. W ten sposób na co dzień otwieramy tylko jedną część pokrywy bagażnika, a w razie potrzeby zyskujemy możliwość załadunku przedmiotów o znacznie większych rozmiarach. Przestronny bagażnik ma 565 litrów pojemności, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy jego wielkość wzrasta do 1 670 litrów. To proste rozwiązanie wymagało – wbrew pozorom – uporania się z wieloma problemami technicznymi – tak, aby działało bez zarzutu i nie wpływało np. na właściwości jezdne samochodu. Szczegóły pomysłu trzymane są w tajemnicy, ale wiadomo, że Twindoorem zarządza system serwomotorów sterowanych elektronicznie. Rozwiązanie to jest standardowo oferowane w każdej z wersji Nowej Škody Superb bez konieczności dopłaty.

Zastosowany po raz pierwszy w samochodach Škody Asystent Parkowania umożliwia z kolei zaparkowanie równoległe samochodu bez użycia rąk! Jeśli wjechanie pomiędzy ustawione jedno za drugim auta stanowi problem, wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk, a system wspomagania parkowania automatycznie oceni, czy odległość pomiędzy stojącymi pojazdami jest wystarczająca. Następnie należy postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi na centralnym wyświetlaczu zestawu wskaźników Maxi-Dot. System automatycznie pokieruje samochodem, a kierowcy pozostaje jedynie operowanie pedałami gazu i hamulca oraz zmiana biegów. Nowy Superb niemal samodzielnie wykona manewr parkowania w przeznaczonym dla niego miejscu.

 

Miłośników nowoczesnych rozwiązań zainteresuje także fakt, że najnowsza deska rozdzielcza skrywa konsolę z zaawansowanym system nawigacji Columbus, wyposażonym w 6,5-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy oraz dysk twardy o pojemności 30 GB. Zapewnia on wygodną kontrolę nad wszelkimi funkcjami związanymi z komunikacją, nawigacją oraz multimediami. Posiada gniazdo kart SD oraz możliwość podłączenia do systemu audio z odtwarzaczem CD i DVD i zmieniarki płyt. W połączeniu z systemem nawigacji działa także tuner TV. Całość w zestawieniu z sound system (wzmacniacz i 10 głośników) umożliwia wykorzystanie wnętrza samochodu jako minikina domowego na czterech kołach.

Komfort i bezpieczeństwo jazdy podniesie również zastosowanie w modelu elektronicznych systemów wspomagania, takich jak np. system stabilizacji toru jazdy (ESP) czy wspomagania ruszania pod wzniesienia (HHC). Wykorzystanie najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie przekładni automatycznych, czyli dwusprzęgłowych 6- i 7-stopniowych przekładni DSG, pozwala na osiąganie parametrów jazdy porównywalnych lub nawet lepszych, niż w przypadku wykorzystania dotychczas stosowanych przekładni manualnych.

 

Oficjalna światowa premiera nowej generacji modelu Superb miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie wiosną 2008 roku.

 

źródło: Skoda