2 (2011-dziś)

Nowy Peugeot 308 to unowocześniona stylistyka, innowacyjna technologia mikro-hybrydowa e-HDI, zoptymalizowane zużycie paliwa oraz zmniejszona emisja CO2.

Nowe linie nadwozia Peugeot 308 wpisują się subtelnie w aktualne trendy stylistyczne Marki. Styl wszystkich trzech wersji nadwoziowych (hatchbacka, CC i SW) prezentuje teraz bardziej „techniczną” formę elegancji, a obramowania przednich świateł przeciwmgielnych wykonane są w technologii LED. 308 jest pełne dynamiki i pasji, co stanowi jego cechy genetyczne. Teraz zostały one dodatkowo podkreślone poprzez wyraziste reflektory ksenonowe z osłoną w kolorze tytanu. Swoje trzy grosze dorzuca tutaj odmiana GTi o wyjątkowym, sportowym charakterze.

Nowy Peugeot 308 został stworzony nie tylko po to, by dostarczać jak najwięcej przyjemności z jazdy, ale także po to, by stać się wzorem pod względem ekologii. 308, podobnie jak jego większy brat, czyli model 508, korzysta z innowacyjnej technologii mikrohybrydowej e-HDi, najnowszej wersji systemu Start & Stop oraz silnika 1,6 HDi FAP, rozwijającego moc 112 KM i spełniającego normę czystości spalin Euro 5. Rozwiązania te dostępne są już w podstawowej wersji nowego modelu, wyposażonej w zautomatyzowaną przekładnię ręczną oraz (po raz pierwszy) w odmianach z przekładnią manualną.

Zastosowanie technologii mikrohybrydowej nie jest jedynym rozwiązaniem wpływającym na redukcję emisji CO2. Konstruktorzy zoptymalizowali wszystko, co ma wpływ na zużycie paliwa:

  • średnio o 25 kg obniżyli masę samochodu,
  • wprowadzili 16-calowe koła z oponami o bardzo niskich oporach toczenia,
  • zoptymalizowali silniki, stosując w nich najnowsze rozwiązania (VTi, THP, HDi Euro 5),
  • zmniejszyli współczynnik oporu powietrza Cx do 0,28 dla najbardziej oszczędnej wersji, co jest rekordowo niską wartością wśród samochodów tej klasy.

Poziom zużycia paliwa Peugeot 308 wyznacza nowe standardy: emisja CO2 wynosząca 98 g/km dla modelu 308 hatchback z silnikiem 1,6 e-HDi FAP 112 KM i z przekładnią manualną BMP6 to nowy rekord w tej klasie (ma on zostać zatwierdzony latem 2011; 104 g/km CO2 jest potwierdzone w momencie premiery).

W 308 dostępne są 4 silniki benzynowe o mocach od 98 KM do 200 KM (w wersji GTi) oraz 4 silniki Diesla, rozwijające moc od 92 KM do 163 KM. Wszystkie zostały zoptymalizowane pod kątem ekonomii. W rezultacie już podstawowa wersja samochodu – 308 hatchback z silnikiem 1,6 HDi FAP o mocy 92 KM i przekładnią manualną – jest bardzo konkurencyjna pod względem zużycia paliwa i emisji CO2, wynoszącej jedynie 110 g/km.

Premiera nowego Peugeot 308 miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu bieżącego roku, a w europejskich salonach sprzedaży samochód pojawi się w kwietniu 2011 roku. Model ma kontynuować sukcesy odnoszone przez auta z rodziny 308, które od swojej premiery we wrześniu 2007 roku znalazły łącznie niemal 900 tysięcy nabywców.


Podobnie, prace na linii produkcyjnej Rennes prowadzą do 75-procentowej redukcji powstawania odpadów w odniesieniu do części wykorzystywanych do złożenia każdego samochodu.

Eleganckie linie zaawansowanej techniki
Styl nowego nadwozia 308 wykorzystuje te same motywy, które znane są z innych nowych modeli Peugeot. Przy niezmienionych wymiarach zewnętrznych, linie nadwozia poprowadzono jak najbliżej skrywanych pod nim podzespołów mechanicznych, nadając autu w ten sposób atletycznego wyrazu. Szczególnie duży nacisk położono na płynne przejście pomiędzy płaszczyznami nadwozia, co dodaje 308 bardziej eleganckiego, nawet luksusowego stylu. Listwy ochronne, wykończone czarnym lakierem, są obecnie cieńsze, by wyeksponować duże powierzchnie elementów karoserii. Z tej samej przyczyny zmniejszono powierzchnię wlotu powietrza do chłodnicy.

Dodatki stylistyczne podkreślają naturalną elegancję emanującą z nadwozia nowego Peugeot 308. Chromowana ramka wlotu powietrza optycznie poszerza 308, podobnie jak poprzeczne listwy wykończone lustrzaną czernią lub chromem, zależnie od rodzaju nadwozia (hatchback, CC lub SW).
Dolna część przedniego zderzaka również ma za zadanie optycznie poszerzyć samochód i mocniej „osadzić” go na drodze. Wbudowano w nią dwufunkcyjne światła (oświetlenie dzienne i pozycyjne) o kształcie bumerangu, dostępne w wybranych wersjach samochodu. Wykonane w technologii LED i wyposażone w podświetlane ramki, światła te będą charakterystycznym wyróżnikiem samochodu zarówno dniem, jak i nocą, podpowiadając jednocześnie obserwatorowi, z jakim autem ma do czynienia. Poniżej nich osadzono światła przeciwmgielne.

Maska silnika, będąca jednym z najbardziej ekspresyjnych akcentów nadwozia Peugeot 308, została przeprojektowana tak, by zminimalizować odstęp od podzespołów mechanicznych. Jej „połączenie” z wlotem powietrza jest charakterystyczne dla współcześnie konstruowanych samochodów Marki. Pośrodku, przy jej dolnej krawędzi na czarnej lakierowanej powierzchni otoczonej chromowaną obwódką, umieszczono nowy znak firmowy Peugeot. Poniżej maski znajdują się reflektory, które pod swoją starannie ukształtowaną osłoną mieszczą trzy cylindryczne źródła światła. Gdy Peugeot 308 wyposażony jest w kierunkowe biksenonowe reflektory, osadzone w podstawie o kolorze tytanu, jego wygląd nie pozostawia wątpliwości co do silnego charakteru nowego modelu.

Dynamiczna stylizacja przedniej części samochodu ma swoje odzwierciedlenie również z boku karoserii. Linie poprowadzone z łuków przednich nadkoli przechodzą przez całą długość nadwozia do tylnych świateł, następnie opadają na pokrywę bagażnika i zanikają w jej dolnej części. Firmowy lew znalazł się z kolei w jej centralnej części, a chromowana podłużna listwa podkreśla proporcje tylnej części nadwozia.

Kolejnym ważnym akcentem stylistycznym jest dolna linia przetłoczenia, zaczynająca się na przednim zderzaku i sięgająca aż do tylnego. Wszystko to powoduje, że Peugeot 308 nawet optycznie zdaje się być przyklejony do drogi, gotowy udowodnić, jak dobrze potrafi jeździć. Nowe obręcze kół z lekkich stopów w wykończeniu z efektem diamanté w rozmiarze 16 lub 17 cali, a także 18-calowe obręcze Storm Grey przeznaczone dla wersji GTi znakomicie uzupełniają dynamiczną sylwetkę samochodu.

Wersja SW ma masywny tylny zderzak i światła ukształtowane z myślą o jak najlepszym dostępie do przestrzeni bagażowej. Nisko poprowadzona górna krawędź zderzaka gwarantuje łatwy załadunek i obiecuje sporą przestrzeń za drzwiami bagażnika. Pozioma linia przebiegająca przez całą środkową część klapy bagażnika optycznie poszerza samochód. Temu samemu celowi służy kształt malowanej na kolor nadwozia wkładki tablicy rejestracyjnej z osadzonym na niej lwem w jego najnowszym wcieleniu.

Starannie opracowano styl tylnej części wersji CC, w której także wprowadzono elementy poszerzające optycznie nadwozie. Na efekt ten składa się wiele detali: duże przetłoczenie pod tylnym spojlerem, chromowana ramka wkładki tablicy rejestracyjnej, a także dyfuzor powietrza wkomponowany w dolną część zderzaka. Po bokach umieszczono zachodzące na błotniki tylne lampy z kloszami w kolorze rubinowym. Są one wykonane w technologii LED z efektem kurtyny świetlnej i nie tylko poszerzają wizualnie bryłę nadwozia, ale też dodają Peugeot 308 CC spektakularnego oraz niepowtarzalnego charakteru.


Niezakłócony komfort wnętrza

Styliści i projektanci włożyli sporo wysiłku, by w pełni wykorzystać możliwości stwarzane przez stosunkowo wysokie wnętrze Peugeot 308. Na przykład powierzchnie deski rozdzielczej ukształtowano niemal prostopadle do słupków szyby przedniej, zapewniając bardzo dobrą widoczność z miejsca kierowcy.

Uznano też, że wnętrze musi być wykonane z jak największą starannością, zapewniając użytkownikom poczucie obcowania z produktem wysokiej jakości. Dzięki temu przed kierowcą i pasażerem pojawiła się czysta w formie i bardzo elegancka deska rozdzielcza, w której sąsiadują ze sobą elementy wykonane ze szlachetnych materiałów. Zależnie od potrzeb pasażerowie obcują z miękkimi osłonami, skórzanymi poszyciami, chromowanymi detalami i lakierowanymi na czarno tworzywami. Staranność wykończenia i dbałość o poczucie komfortu są widoczne w każdym detalu. Zależnie od wybranego poziomu wyposażenia we wnętrzu pojawiają się elementy ozdobne na tapicerce drzwi lub inne materiały wykończeniowe, na przykład bardziej ergonomicznie ukształtowane koło kierownicy.

Wersję GTi wyposażono w specjalne fotele z czerwonymi obszyciami, oznaczeniami modelu na górnej części ich oparć, a na kierownicy pojawił się aluminiowy pierścień ze znaczkiem GTi. Przyciemnione tylne szyby, specjalne obręcze kół (Storm Grey) oraz barwione na kolor tytanu osłony reflektorów nadają temu modelowi sportowego i agresywnego wyglądu, oddającego potencjał oraz dynamikę silnika 1,6 THP (Turbo High Pressure) o mocy 200 KM.

Wnętrze modelu 308 CC z czterema osobnymi fotelami zaopatrzonymi w zintegrowane zagłówki przyciąga wzrok, szczególnie w odmianie z deską rozdzielczą obszytą skórą w różnych odcieniach, co świetnie pasuje do charakteru takiego samochodu. Komfortowym dodatkiem harmonizującym ze specyfiką wnętrza są nawiewy ciepłego powietrza (Airwave) umieszczone w oparciach foteli i skierowane na kark kierowcy oraz pasażera siedzącego z przodu. Pokusa skorzystania z zalet otwartego nadwozia staje się w ten sposób jeszcze większa.

Dużo przestrzeni, dużo światła
Miejsce dla osób jadących samochodem zaprojektowano w sposób zapewniający im jak najwięcej przestrzeni i światła. Wysiłki projektantów, zmierzające do wygospodarowania maksimum przestrzeni służącej wygodzie pasażerów sprawiły, że wnętrze Peugeot 308 jest jednym z największych wśród samochodów w tej klasie.

Szerokość kabiny z przodu na wysokości łokci wynosi 1 464 mm dla wersji hatchback i SW, a w przypadku odmiany Coupé Cabriolet rośnie do 1 492 mm. Z tyłu szerokość wnętrza to, odpowiednio, 1 471 mm oraz 1 321 mm dla wersji CC.

Przestrzeń dostępna w samochodzie okazuje się jeszcze większa po uwzględnieniu licznych pomysłowych schowków i kieszeni. Ich łączna objętość wynosi 42 litry, co ułatwia życie kierowcy i pasażerom, umożliwiając wygodne wożenie przedmiotów i zapewniając w ten sposób odpowiedni porządek.

Peugeot 308 SW oferuje miejsce dla 7 osób dzięki dwóm dodatkowym siedzeniom, umieszczonym w bagażniku. Uniwersalność wnętrza można ponadto zwiększyć, zamawiając osobne siedzenia w drugim rzędzie. Nie zapomniano też o odpowiedniej przestrzeni bagażowej, która do wysokości rolety lub półki (zależnie od rodzaju nadwozia) wynosi 674 litry w wersji SW, a w wersji hatchback – 430 litrów. Przy maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni bagażowej „po dach” jej objętość osiąga, odpowiednio, 2 149 oraz 1 398 litrów.

W wersji CC pasażerowie również nie mogą narzekać na brak miejsca na bagaż, ponieważ przy rozłożonym dachu do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 465 litrów. Po złożeniu dachu, który mieści się w bagażniku, nadal do wykorzystania pozostaje 266 litrów. Nie bez znaczenia jest również to, że zmiana eleganckiego kabrioletu w dynamiczne coupé zajmuje zaledwie 20 sekund. Tyle samo trwa ponowne rozłożenie dachu.

Użytkownicy Peugeot 308 w wersjach hatchback i SW również będą mogli podróżować we wnętrzu pełnym światła, jeśli zamówią panoramiczny dach. Zwiększa on powierzchnię oszkloną kabiny do 4,86 m² w hatchbacku i 5,58 m² w przypadku nadwozia SW. Ilość światła docierającego do wnętrza można regulować za pomocą elektrycznie sterowanej rolety.

Podróż staje się jeszcze przyjemniejsza, gdy samochód wyposażony jest w dwustrefową automatyczną klimatyzację. Zawiera ona aktywny filtr węglowy, redukujący przedostawanie się do wnętrza nieprzyjemnych zapachów.

Użytkownikom samochodu oddano do dyspozycji wysokiej jakości zestaw audio z systemem telematycznym: radioodtwarzacz WIP Sound, zestaw bezprzewodowej komunikacji Bluetooth, nawigację WIP Nav, a także zestaw WIP Com 3D z chowanym, 7-calowym monitorem kolorowym, wyświetlającym obraz w formacie 16/9. Dla koneserów dostępny jest zestaw audio Hi-Fi renomowanej firmy JBL, któremu mogą towarzyszyć laminowane szyby boczne, poprawiające warunki akustyczne kabiny.

Pewne jest to, że niezależnie od wybranej odmiany Peugeot 308 klient otrzyma samochód gwarantujący wysoki poziom komfortu i wygody użytkowania.

Redukcja emisji CO2
Ograniczenie emisji CO2 było jednym z głównych celów jakie brano pod uwagę opracowując Peugeot 308. Zoptymalizowano więc wszystkie czynniki mające wpływ na zużycie paliwa:

  • masę samochodu obniżono przeciętnie o 25 kg,
  • dodano zestaw map Europy (przechowywanych w wewnętrznej pamięci),
  • wprowadzono 16-calowe felgi z oponami o bardzo niskich oporach toczenia,
  • zastosowano sterowane pompy oleju w silnikach 1,6 HDi,
  • zoptymalizowano pracę alternatora w niektórych odmianach silnikowych,
  • usprawniono pracę układu wspomagania kierownicy (optymalizując sterowanie elektrycznej pompy wspomagania),
  • współczynnik oporu powietrza Cx obniżono do 0,28 dla najbardziej oszczędnej wersji, co jest rekordowo niską wartością wśród samochodów tej klasy,
  • wprowadzono technologię mikrohybrydową e-HDi,
  • uzyskano emisję CO2 wynoszącą 98 g/km dla 308 hatchback z silnikiem 1,6 e-HDi FAP 112 KM i przekładnią manualną BMP6, co jest nowym rekordem w tej klasie (wynik ten ma zostać zatwierdzony latem 2011; 104 g/km CO2 potwierdzone w momencie premiery).

Technologia mikrohybrydowa e-HDi
Po modelu 508 nowy Peugeot 308 jest drugim samochodem Marki korzystającym z innowacyjnej technologii mikrohybrydowej e-HDi, czyli nowej generacji systemu Stop & Start.

Innowacyjność polega na połączeniu dieslowskiego silnika 1,6 HDi, spełniającego normę Euro 5 z dwufunkcyjnym alternatorem, umożliwiającym wprowadzenie funkcji „Stop/Start”. System sterowania pracą alternatora (Volt Control) umożliwia odzyskiwanie energii w czasie hamowania i gromadzenie jej w akumulatorze hybrydowym. Zgromadzona energia używana jest przy rozruchu silnika (e-booster), co pozwala jednostce napędowej HDi uzyskać:

  • o 15% niższe zużycie paliwa w ruchu miejskim,
  • o 5 g/km niższą emisję CO2 w oficjalnych cyklach pomiarowych,
  • o 40% szybszy rozruch (400 ms) w porównaniu do układu Stop & Start, korzystającego tylko z rozrusznika,
  • odłączanie silnika już od 20 km/h przy przekładni manualnej (8 km/h przy przekładni sterowanej elektronicznie),
  • wysoką kulturę pracy systemu Stop & Start (ciche działanie, brak wibracji).

W opisanym systemie użyto dwufunkcyjnego alternatora drugiej generacji, mającego moc 2,2 kW i pozwalającego na wykonanie 600 tysięcy rozruchów silnika. System Stop & Start może zostać wyłączony przez kierowcę za pomocą przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej.
Silnik 1,6 e-HDi FAP 112 KM

Nowy Peugeot 308 korzysta z technologii e-HDi połączonej z „bazowym” silnikiem 1,6 HDi 112 KM FAP, który może współpracować z jedną z dwóch przekładni: manualną lub sterowaną elektronicznie. Dotychczas technologia e-HDi sprzęgnięta była tylko z elektronicznie sterowaną przekładnią BVMP6. Zastosowanie przekładni manualnej umożliwia wyłączenie silnika przy poruszaniu się z prędkością poniżej 20 km/h, co oznacza wydłużenie odcinków na których jazda odbywa się w kompletnej ciszy.
Pełna gama silników najnowszej generacji

Znacząca redukcja emisji CO2 była możliwa dzięki zastosowaniu w modelu 308 silników najnowszej generacji, co dotyczy zarówno odmian benzynowych (VTi lub THP), jak i dieslowskich (nowe silniki HDi zgodne z normą Euro 5).

W hatchbacku do wyboru jest 8 silników w kombinacji z różnymi przekładniami (manualną, elektronicznie sterowaną lub automatyczną), co pozwoli klientowi na znalezienie optymalnej dla niego wersji.

Oferowane silniki benzynowe zgodne z normą Euro 5:

  • 1,4 l VTi 98 KM z 5-biegową przekładnią manualną,
  • 1,6 l VTi 120 KM z 5-biegową przekładnią manualną lub z przekładnią automatyczną,  
  • 1,6 l THP 156 KM z 6-biegową przekładnią manualną lub z przekładnią automatyczną,  
  • 1,6 l THP 200 KM z 6-biegową przekładnią manualną (wyłącznie w wersji GTi).

 

Oferowane silniki diesla zgodne z normą Euro 5:

  • 1,6 l HDi FAP 92 KM z 5-biegową przekładnią manualną,
  • 1,6 l e-HDi FAP 112 KM z 6-biegową przekładnią manualną lub z przekładnią sterowaną elektronicznie,  
  • 2,0 l HDi FAP 150 KM z 6-biegową przekładnią manualną,    
  • 2,0 l HDi FAP 163 KM z przekładnią automatyczną lub z 6-biegową przekładnią manualną (wyłącznie w 308 CC).

Podwozie i zawieszenie:
Zgodnie z tradycją Marki, ceniącej przyjemność jazdy samochodem, nowy Peugeot 308 ma ambicję utrzymania swojej pozycji lidera w klasie pod względem zachowania na drodze. Warto wyliczyć rozwiązania i cechy, dzięki którym osiągnięto taki cel:

  • sztywna struktura nadwozia,
  • zawieszenie przednich kół z układem typu McPherson,
  • zawieszenie tylnych kół z belką skrętną,
  • amortyzatory hydrauliczne z zaworkami,
  • wspomaganie kierownicy o zmiennej sile, regulowanej pracą elektrycznej pompy,
  • hamulce tarczowe o dużej średnicy (z przodu wentylowane) – do rozmiaru 302 x 26 mm,
  • ABS, elektroniczny rozdzielacz siły hamowania, wspomaganie awaryjnego hamowania z automatycznym włączaniem świateł awaryjnych, stanowiące wyposażenie standardowe,
  • system ESP Bosch 8.1 w wybranych wersjach samochodu.

Bezpieczeństwo:
Zarówno w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, biernego, jak i powypadkowego, nowy Peugeot 308 spełnia najwyższe standardy.

Po pierwsze, niezwykle sztywna struktura nadwozia umożliwia skuteczną pracę zawieszenia kół i optymalną „współpracę” opon z nawierzchnią drogi, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. W zakresie bezpieczeństwa biernego podstawową rolę odgrywa nadwozie zaprojektowane w sposób, który pozwoli przedziałowi pasażerskiemu wytrzymać nawet najsilniejsze zderzenia. Spory wkład wnosi tu przedni tunel, rozprowadzający siły zderzenia w trzech kierunkach. Użycie stali o podwyższonej wytrzymałości i wielowarstwowych wzmocnień w krytycznych punktach karoserii umożliwia podniesienie poziomu bezpieczeństwa biernego, przy jednoczesnej redukcji masy samochodu.

Struktura nadwozia jest najważniejszym, ale nie jedynym sposobem uzyskiwania wzorowego poziomu bezpieczeństwa. Bezpieczeństwu biernemu służą także następujące rozwiązania:

  • zastosowanie do 8 poduszek powietrznych w wersjach hatchback i SW,
  • zastosowanie do 6 poduszek powietrznych w wersji CC, w tym dwóch poduszek chroniących głowy kierowcy i pasażera,
  • wysuwane pałąki przeciwkapotażowe w wersji CC, zabezpieczające podróżnych w razie dachowania,
  • 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z dźwiękową sygnalizacją ich niezapięcia,
  • mocowanie fotelików dziecięcych typu Isofix.

W zakresie bezpieczeństwa powypadkowego nowy Peugeot 308 korzysta z usług systemu Peugeot Connect. Pasażerowie mogą telefonicznie połączyć się z linią pomocy (Peugeot Connect SOS), a w przypadku awarii lub uszkodzenia mechanicznego skorzystać z pomocy drogowej (Peugeot Connect Assistance). Usługi te dostępne są w systemie Peugeot Connect lub w opcjonalnym systemie multimedialnym WIP COM 3D.

 

źródło: Peugeot