D (2006-dziś)

Corsa D debiutowała w 2006 roku.

 

W czwartej generacji udoskonalono zwrotność, a tym samym zapewniono jeszcze większą przyjemność płynącą z prowadzenia – nie tylko wersji najbardziej usportowionych. Przyjemność czerpać można również z wyglądu Corsy. Jeszcze kilka lat temu 60% wszystkich niemieckich posiadaczy Corsy stanowiły kobiety poniżej 30 roku życia – klientela z uwagą śledząca modę, ale i ceny.

 

Obok wersji specjalnych wprowadzanych do sprzedaży przez cały cykl produkcji poszczególnych generacji, nowej Corsie zapewniono również szereg możliwości indywidualizacji dzięki linii Color Line. Linia ta wprowadzona została w roku 2009 i obecnie obejmuje Color Edition, Color Race oraz pakiet Linea. Seria Corsa Color Line już stanowi około 20% sprzedaży Corsy w Niemczech, gdzie zadebiutowała ona głównie w jaskrawej, dwutonowej kolorystyce z szeregiem elementów wyposażenia dodatkowego.

 

Zgodnie z obowiązującymi trendami prezentowany model jest dłuższy(o 13 mm), szerszy(o 6 mm) i wyższy(o 4 mm) od poprzedniej Corsy zaprezentowanej w 2000 roku. Sylwetka nowego modelu wpisuje się w kanon mody Opla z wyraźnymi przetłoczeniami na błotnikach i nisko poprowadzoną linią dachu. Daje to wrażenie linii coupe, ale ogranicza miejsce nad głowami pasażerów tylnego rzędu siedzeń. Widać jednak, że projektanci starali się nadać nowej Corsie jak najwięcej cech sportowych.

W momencie premiery handlowej w ofercie dostępne były trzy jednostki benzynowe o pojemności 1.0, 1.2, 1.4 litra oraz trzy silniki wysokoprężne. Oferta diesli obejmuje silnik 1.3 CDTi o mocy 75 lub 90 KM, i 1.7 CDTi 100 KM, który wydaje się przynajmniej na razie najbardziej optymalny do napędu Corsy, niestety również jest najdroższy z całej gamy. W zamian otrzymamy lepsze osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Następnie do oferty dołączył także silnik 1.6 o mocy 105 KM. Dla wielbicieli tzw: „hot hatch” przygotowano Corsę OPC, wyposażoną w jednostkę 1.6 turbo 180 KM znanej z Merivy OPC.

Wnętrze jest syntezą, tego co widzieliśmy już w Astrze i Vectrze i zobaczyliśmy w nowej Antarze. Zastosowanie tak wielkich dysz nawiewu w nowej Corsie pozwala nam przypuszczać, że układ ogrzewania i klimatyzacji jest z pewnością super wydajny. Opel wyposażył nowa Corsę w takie nowinki jak: telefon z Bluetooth, skrętne reflektory adaptacyjne czy dobre audio z odtwarzaczem MP3. Naturalnie wszystkie dostępne są za dodatkową dopłatą.

Opel ujednolicił swoje podejście do bezpieczeństwa – wszystkie aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa, które zmniejszają ryzyko wystąpienia groźnego wypadku w trakcie jazdy, mają wspólną nazwę: „SAFETEC”. Pomaga on kierowcy takimi nowoczesnymi funkcjami, jak system adaptacyjnego oświetlenia drogi (skręcające światła (AFL), pomaganie w unikaniu wypadków dzięki zaawansowanemu układowi jezdnemu i rozwiniętym funkcjom wspierającym, takim jak ABS i ESP, oraz zmniejszanie skutków wypadku poprzez zastosowanie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ochronę innych użytkowników dróg dzięki funkcjom takim, jak adaptacyjne światła hamowania.

Trzymając się swoich zasad tworzenia zaawansowanych technologii dostępnych dla jak największej liczby kierowców, Opel wyposażył nową Corsę w reflektory adaptacyjne o dynamicznym zakrzywieniu promienia światła (to już szósty taki model po Vectrze, Signum, Astrze, Zafirze i Merivie). Takie oświetlenie łuków i zakrętów pojawiło się po raz pierwszy w samochodzie tej klasy. System AFL Corsy opiera się na światłach halogenowych, co pozwoliło na maksymalne obniżenie kosztów przy zachowaniu wszystkich jego funkcji. Dynamiczne światło zakrętowe reaguje na kąt skrętu i prędkość samochodu, obracając lampy świateł krótkich lub długich o maksymalnie 15 stopni na zewnątrz i 8 stopni do wewnątrz. Przy prędkości 40 km/h włączane jest statyczne światło „zakrętowe”, które, w zależności od włączonego kierunkowskazu i pozycji kierownicy, oświetla przy pomocy dodatkowego reflektora lewą lub prawą część skrzyżowania albo wjazdu do garażu. Funkcja ta aktywowana jest również w trakcie cofania.


Kolejną nowością w oświetleniu Corsy jest układ automatycznego sterowania oświetleniem (ALC), którego czujniki automatycznie włączają światła przednie. System ten potrafi na przykład rozpoznać zbliżający się tunel i odróżnić go od przejazdu podziemnego.

Jeszcze jedną nowością są adaptacyjne światła hamowania – system, który ostrzega kierowców jadących z tyłu mruganiem wszystkich trzech świateł hamowania 5 razy na sekundę w sytuacji, kiedy system ABS używany jest podczas hamowania przy prędkości większej niż 30 km/h. Ponadto, kiedy w momencie kolizji uruchamia się napinacz pasa lub poduszka powietrzna, automatycznie włączane są światła ostrzegające o niebezpieczeństwie.

W momencie wypadku pasażerowie Corsy chronieni są przez rozbudowany system bezpieczeństwa wewnętrznego, w którego skład wchodzą dwie przednie poduszki powietrzne, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu oraz, w wersji Edition i wyższych, kurtyny powietrzne nad głową, które rozwijają się na całą długość wnętrza. Jeżeli pasażer na przednim siedzeniu podróżuje z dzieckiem w nosidełku, można bez problemu wyłączyć poduszkę przy pomocy guzika znajdującego się na panelu instrumentów. System ISOFIX zapewnia doskonałe przytwierdzenie fotelików dla dzieci i niemowląt, a ponadto górna część fotelika przymocowana jest za pomocą specjalnego paska do tylnego siedzenia, co stanowi dodatkowy środek bezpieczeństwa.

Inżynierowie Opel/GM zadbali też o wzmocnienie pasów bezpieczeństwa. W momencie uderzenia w przód lub tył samochodu przymocowany do siedzenia napinacz pirotechniczny naciąga pas ramieniowy, tak, że ciasno przylega on do ciała kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu, zatrzymując go w miejscu. W modelu Edition i wyższych, w samochodzie znajduje się dodatkowy napinacz, który ciasno zaciąga pas biodrowy i wraz ze znajdującymi się w siedzeniu garbami zapobiega zsuwaniu się pasażerów w dół. W samochodzie zamontowano też ogranicznik siły pasa, który dba o to, by siła ściskania pasa bezpieczeństwa nie przekraczała odpowiednich poziomów. Wysokość przednich pasów bezpieczeństwa można regulować dla osiągnięcia maksymalnej wygody; ponadto o ich zapięciu przypominają kierowcy i pasażerowi na przednim siedzeniu sygnały wizualne i dźwiękowe.

W wersji Edition i wyższych, system bezpieczeństwa wewnętrznego został uzupełniony o aktywne przednie zagłówki. W momencie uderzenia w tył naszego samochodu automatycznie podnoszą się one do góry i jednocześnie przesuwają do przodu, co zmniejsza ryzyko wystąpienia urazu kręgosłupa szyjnego. Dodatkowym elementem jest system odłączania pedałów (PRS), którego zadaniem jest odłączenie pedałów sprzęgła i hamulca w przypadku silnego uderzenia czołowego, tak by chronić stopy kierowcy przed urazami.

Na ochronę licznymi nowoczesnymi środkami bezpieczeństwa mogą jednak liczyć nie tylko użytkownicy nowej Corsy, ale też piesi. Poprzeczka zderzaka wykonana jest z pianki o niskiej gęstości, co zmniejsza siłę uderzenia w dolne części ciała, zaś dolny fragment zderzaka został usztywniony, by rozłożyć siłę uderzenia na większej powierzchni, zmniejszając w ten sposób nacisk wywierany na kolana. Maska samochodu zrobiona jest z bardzo cienkiej blachy, co pozwala zmniejszyć siłę uderzenia w głowę, a duża ilość wolnej przestrzeni pomiędzy łatwo odkształcalną maską a silnikiem ma na celu zmniejszenie potencjalnych obrażeń. Z tego samego powodu w samochodzie zamontowano błotniki odkształcające się pod wpływem uderzenia.

 

źródło: General Motors / Mototarget