1 (2010-2013)

Nazwa „LEAF” to nawiązanie do cech samochodu. Podobnie jak liście (ang.: leaf = liść) oczyszczają powietrze, Nissan LEAF eliminuje zanieczyszczenia powstające w trakcie eksploatacji tradycyjnego pojazdu. Dodatkowym atutem jest mniej skomplikowana konstrukcja mechaniczna pojazdu w porównaniu z tradycyjnymi samochodami napędzanymi silnikami benzynowymi, dlatego Nissan LEAF jest przyjazny nie tylko dla środowiska, ale i dla kieszeni.

Nissan LEAF jest napędzany akumulatorami litowo-jonowymi o laminowanej konstrukcji, generującymi moc ponad 90 kW, natomiast sam silnik elektryczny rozwija moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm. Takie parametry zapewniają znakomitą elastyczność i przyjemność z jazdy, do jakiej konsumenci przyzwyczaili się w przypadku pojazdów z tradycyjnym napędem benzynowym.

Inaczej niż w pojazdach z silnikami spalinowymi, w modelu Nissan LEAF nie ma rury wydechowej, która emitowałaby CO2 i inne gazy cieplarniane. Połączenie układu umożliwiającego hamowanie z odzyskiem energii oraz innowacyjnego akumulatora litowo-jonowego o konstrukcji laminowanej pozwala uzyskać zasięg ponad 160 kilometrów (100 mil) po pełnym naładowaniu* (* wg amerykańskiego standardu LA4 mode).

Kompleksowe badania konsumentów wykazały, że taki zasięg zaspokaja wymagania związane z codzienną eksploatacją pojazdu w przypadku ponad 70% konsumentów na świecie, którzy korzystają z samochodów.

Ładowanie akumulatora pojazdu jest łatwe i niekłopotliwe. Szybka ładowarka umożliwia naładowanie akumulatora w 80% w ciągu zaledwie 30 minut. Pełne ładowanie za pomocą ładowarki domowej zasilanej napięciem 200 V zajmuje około 8 godzin, czyli tyle samo ile nocny sen przeciętnego użytkownika.

Konstruktorzy i projektanci Nissana LEAF starali się opracować pojazd, który mógłby być oferowany w przystępnej cenie i nadawałby się do codziennej eksploatacji, czyniąc Nissana liderem mobilności w erze zerowej emisji. W celu zapewnienia komfortu, przestronności i dużej pojemności bagażnika w Nissanie LEAF zastosowano zupełnie nową konstrukcję podwozia i nadwozia.

Nawet najdrobniejsze detale mogą mieć ogromne znaczenie. Przód Nissana LEAF zdominowały ostro zarysowane, mające kształt wydłużonej litery V reflektory diodowe, których niebieskie odbłyśniki wydają się sygnalizować: „To wyjątkowy samochód”. Taki wygląd reflektorów podyktowany jest nie tylko względami estetycznymi. Ich kształt steruje powietrzem opływającym samochód, tak aby lusterka boczne nie stawiały nadmiernego oporu, co ogranicza hałas i poprawia własności aerodynamiczne. Kolejną zaletą reflektorów jest to, że zużywają one zaledwie 10 procent energii potrzebnej do zasilania konwencjonalnych świateł, dzięki czemu Nissan LEAF może mieć tak imponujący zasięg.

Jasna kolorystyka wnętrza tworzy przyjemny klimat i podkreśla elegancję wnętrza Nissana LEAF. Ekologiczny błękit „blue earth” to nawiązanie do koloru nadwozia Aqua Globe pierwszego egzemplarza Nissana LEAF. Kolorystykę tę zachowano także we wnętrzu – na niebiesko podświetlona jest deska rozdzielcza i wskaźniki.

W Nissanie LEAF zastosowano przeznaczony specjalnie do tego modelu, zawansowany system inteligentnego transportu (IT). System połączony jest z globalnym centrum danych, skąd przez 24 godziny na dobę można pobierać informacje i rozrywkę dla kierowcy.

Na monitorze w desce rozdzielczej wyświetlane są między innymi informacje o stanie naładowania akumulatorów i zasięgu, wraz z lokalizacją najbliższych stacji ładowania.

Kolejną bardzo nowoczesnym rozwiązaniem jest możliwość sterowania włączaniem klimatyzacji i ustawiania funkcji ładowania przez telefon komórkowy nawet w wyłączonym samochodzie. Czas ładowania akumulatorów można także zaprogramować za pomocą zdalnie sterowanego pokładowego timera.

Nissan LEAF to najważniejszy pierwszy krok ku nowej erze mobilności z zerową emisją. Nissan ma jednak świadomość, że silniki spalinowe jeszcze przez dziesięciolecia będą odgrywały ważną rolę w globalnym transporcie. Dlatego firma realizuje wizję zerowej emisji przyjmując podejście całościowe, zgodnie z którym konsumenci będą mieli do wyboru kompleksowy asortyment proekologicznych technologii.

Dla niektórych konsumentów Nissan LEAF będzie idealnym pojazdem i jedynym, jakiego będą potrzebować. Dla innych Nissan LEAF może być drugim lub kolejnym pojazdem w rodzinie, wykorzystywanym na przykład do codziennych dojazdów do pracy.

Ostatecznym celem jest jednak zerowa emisja. Firma zamierza zatem kontynuować innowacyjny rozwój ekologicznych technologii, przyczyniających się do podnoszenia efektywności i ograniczania emisji. Nissan oferuje więc całą gamę technologii motoryzacyjnych, takich jak automatyczne przekładnie bezstopniowe (CVT), systemy wyłączania silnika na biegu jałowym, pojazdy z napędem hybrydowym, ekologiczne silniki Diesla, a także prowadzi badania nad technologią ogniw paliwowych i inwestuje w jej rozwój.

 

źródło: Nissan