3 (2011-dziś)

Kia Rio trzeciej generacji dostępna będzie w trzech wersjach nadwozia (3-, 4- lub 5-drzwiowym, w zależności od rynku) − trafiając do upodobań klientów na całym świecie. W Europie dostępna będzie wersja 3 i 5 drzwiowa.

 

W porównaniu do swej ‘poprzedniczki’, nadwozie nowej Rio jest dłuższe (+20 mm) i szersze (+25 mm) lecz niższe (-15 mm) przy rozstawie osi wydłużonym o 70 mm (do 2570 mm), co w praktyce oznacza większą przestrzeń kabiny pasażerskiej oraz wzrost pojemności ładunkowej. Wysokość 1455 mm plasuje Rio wśród najniższych pojazdów oferowanych przez Kia na rynkach europejskich.


Kabina nowej Rio jest bardziej obszerna niż poprzednio, co daje się bez trudu odczuć. Dolna krawędź szyby czołowej została odsunięta do przodu o 156 mm i podniesiona o 18 mm, wzrosła także o 20 mm długość nadwozia, o 25 mm wzrosła szerokość oraz o 70 mm − rozstaw osi. Pozwoliło to zwiększyć o 45 mm przednią przestrzeń na nogi i o 8 mm przednią przestrzeń na głowę. O 100 mm wzrosła także szerokość bagażnika, którego pojemność wynosi obecnie 288 litry.

 

Oparcie tylnych siedzeń jest dzielone w proporcji 60/40 i można je składać, uzyskując niemal płaską podłogę ładunkową. Kabinowy zestaw schowków obejmuje powiększoną do 15 litrów skrytkę przed pasażerem na desce rozdzielczej, konsolę centralną o dodatkowej pojemności 3 litrów oraz kieszenie drzwiowe z miejscami na butelki 1,5 litrowe z przodu oraz 0,5-litrowe z tyłu.

 

Cztery ekonomiczne silniki o mocy 70-109 KM. Gama jednostek napędowych Kii Rio na rynkach Europy obejmować będzie cztery ekonomiczne silniki trzy- i czterocylindrowe o mocy 70-109 KM, o bazowej emisji dwutlenku węgla od 85 g/km i zużyciu paliwa nawet 3,2 l/100 km.

W wielu krajach poszukiwaną opcją jest silnik wysokoprężny, tak więc nowa Rio dostępna będzie do wyboru z dwoma 16-zaworowymi jednostkami serii ‘U2’ o zmiennej geometrii łopatek (VGT): 1,4-litrową o mocy 90 KM i momencie obrotowym 216 Nm oraz 70-konną 1,1-litrową o momencie 162 Nm. Oba te silniki moment maksymalny rozwijają już od 1750 obr/min.

Dla nabywców preferujących jednostki benzynowe przeznaczony będzie silnik serii Gamma o pojemności 1,4 litra lub 1,25-litrowy serii Kappa. Doskonale sprawdzony w gamie modelowej Kia, zmodernizowany silnik serii ‘Gamma’ posiada system zmiennych faz rozrządu po stronie dolotowej i wydechowej (dual CVVT) i odznacza się rozwiązaniami zmniejszającymi tarcie wewnętrzne, co zapewnia wysokie osiągi oraz konkurencyjnie niskie zużycie paliwa. Jednostka ta rozwija moc 109 KM oraz moment obrotowy 136 Nm i napędza najszybszą wersję Kii Rio, która przyspieszając do 100 km/h w czasie 11,5 sekund − osiąga prędkość maksymalną 181 km/h.

 

Zaawansowane silniki serii ‘Kappa’ stosowane są także w pokazywanym na salonie genewskim 2011 nowym Picanto, a ich konstrukcja obejmuje system zmiennych faz rozrządu po stronie dolotowej i wydechowej (dual CVVT), kadłub wykonany z odlewu aluminiowego, przestawiony wał korbowy, bezobsługowy łańcuch rozrządu o wydłużonej trwałości oraz sprężyny zaworowe o niskim współczynniku tarcia. Tego rodzaju rozwiązania w sposób istotny zmniejszają zużycie paliwa a także emisję spalin. Napędzająca nową Rio jednostka o pojemności 1,25 litra rozwija moc 85 KM i moment 117,8 Nm, a jej zużycie paliwa wynosi tylko 4,8 l/100 km.

Poziom emisji CO2 dla seryjnych odmian modelowych Rio wynosi od 94 do 124 g/km. W wersjach europejskich wartości te mogą być jeszcze niższe przy zastosowaniu opcjonalnego wyposażenia ISG (automatyczny system stop-start, zaawansowany sterownik alternatora, wysokowydajny rozrusznik oraz ogumienie o niskich oporach toczenia), dostępnego dla wszystkich odmian modelowych.


Pakiet ISG powoduje dalszy spadek emisji CO2 − do 85-114 g/km, tak więc samochody napędzane silnikami Diesla (poniżej 100 g/km) kwalifikują się do uzyskania ulg podatkowych wszędzie tam, gdzie jest to praktykowane. Zużycie paliwa tych wersji modelowych wynosi 3,2 -4,8 l/100 km, umożliwiając ograniczenie kosztów codziennej eksploatacji.

Oba silniki wysokoprężne ‘U2’ oraz benzynowy ‘Gamma’ współpracują seryjnie z sześciostopniową, manualną skrzynią przekładniową; dla 85-konnego silnika ‘Kappa’ o pojemności 1,25 litra przewidziana jest skrzynia pięciostopniowa. Czterostopniowa przekładnia automatyczna dostępna jest w opcji wyposażenia dla 1,4-litrowej jednostki o mocy 109 KM.

 

źródło: Kia Motors