4 (2006-dziś)

Na rynku samochodów luksusowych odbywa się zacięta rywalizacja. Mniej renomowane koncerny zdominowały światowy sektor aut segmentu wyższego-średniego i luksusowego. W Europie ich dominacja nie jest już tak wyraźna, aczkolwiek stale rosnąca, nie tylko ze względu na porównywalnie wysoką jakość wykonania, ale również dzięki wprowadzaniu znaczących innowacji technologicznych. Prawdziwą przyczyną sukcesu są jednak klienci, którzy z wielu powodów porzucają tradycyjne marki.

Struktura nadwozia. Elegancka stylistyka Hondy Legend potwierdza prestiż marki, a dynamiczne linie nadwozia reprezentują sportowy temperament – dają również przedsmak możliwości drzemiących w unowocześnionym silniku. Charakterystyczną cechą przedniej części pojazdu jest pochylona maska. Z boku uwagę przykuwa kształtna kabina, rozciągnięta linia okien i krótka pokrywa bagażnika – wszystko to tworzy charakterystyczny, klinowaty kształt. Nowy Legend jest o 20 mm wyższy i 25 mm szerszy od poprzednika. Długość całkowita została jednak zmniejszona o 38 mm, a rozstaw osi o 110 mm; przekłada się to na dodatkowe 30 mm długości przedziału pasażerskiego i 40 mm wysokości wnętrza. Rezultatem jest znacznie bardziej przestronna kabina pasażerska, mimo zredukowanej długości nadwozia. W wyposażeniu standardowym dostępna będzie skórzana tapicerka i fotele elektrycznie regulowane w 8 płaszczyznach.

Doskonała aerodynamika i niski poziom hałasów. Typowy dla sportowych coupe opływowy kształt nowej Hondy Legend osiągnięto dzięki niskiemu nadwoziu (1,45 m wysokości), które odznacza się doskonałym współczynnikiem oporu powietrza. Pozwoliło to na obniżenie zużycia paliwa przy dużych prędkościach, jak i na znaczne zredukowanie szumów powietrza opływającego karoserię. Testy wykazały, iż w nowej Hondzie Legend znacznie zredukowano poziom hałasów o wysokiej i średniej częstotliwości. W miejscach tradycyjnych, ciężkich materiałów tłumiących, na przykład w błotnikach, użyto równie efektywnie tłumiących lekkich materiałów. Gumowa powłoka zapewnia doskonałą izolację od hałasów pochodzących z nierównej bądź mokrej nawierzchni. Podłogę również wyścielono warstwą ochronną, która poza właściwościami antykorozyjnymi odznacza się wysokim poziomem tłumienia. Spód podłogi jest tak zaprojektowany, aby wibracje nadwozia były eliminowane przez materiały izolujące, zapewniające barierę akustyczną pomiędzy kabiną pasażerską a jezdnią.

Ramy pomocnicze silnika i skrzyni biegów zmontowane swobodnie w pozycji ‘pływającej’, tworząc akustyczną barierę pomiędzy głównym generatorem wibracji (silnikiem), a miejscami potencjalnie je przenoszącymi (nadwozie). Wszelkie hałasy o niskiej częstotliwości penetrujące kabinę pasażerską są eliminowane przez system Active Noise Cancellation (ANC), który został specjalnie opracowany dla tego modelu. System wykorzystuje dwa mikrofony zlokalizowane w konsoli centralnej, które monitorują natężenie hałasów, jakie przedostają się do kabiny z układu napędowego. W przypadku wykrycia niepożądanych częstotliwości, system ANC wytwarza przeciw-częstotliwości i wysyła precyzyjny sygnał audio o odwrotnej fazie do głośników w drzwiach i subwoofera, eliminując drażniące częstotliwości. Pozwala to na stworzenie komfortowych akustycznie warunków wewnątrz kabiny pasażerskiej oraz na zastąpienie ciężkich materiałów izolujących lżejszym i bardziej wydajnym odpowiednikiem.

Inteligentna struktura o lekkiej konstrukcji. Auta, w których zastosowano szereg technologii dbających o bezpieczeństwo i komfort zwykle ważą więcej niż ich gorzej wyposażone odpowiedniki. Dlatego większość koncernów oferuje podstawowe wersje swoich samochodów w “odchudzonej specyfikacji”. Honda stawia następny, bardziej logiczny krok i oferuje na prawie wszystkich rynkach w pełni wyposażony model Legend. Inżynierowie Hondy zadbali jednak o to, aby masa pojazdu nie była za wysoka, stosując inteligentną strukturę o lekkiej konstrukcji. Nadwozie – komponent o największej masie – cechuje się odśrodkowo formowanymi żelaznymi walcami o cienkich ściankach zastosowanymi w miejscu ich ciężkich, metalowych odpowiedników. Dodatkowo maska, przednie błotniki i elementy silnika, takie jak ramy pomocnicze i wahacze, zostały wykonane z aluminium; wał napędowy został wykonany z lekkiego i odpowiednio wzmocnionego materiału kompozytowego z włókien węglowych. Zastosowanie tego rodzaju materiałów pozwala utrzymać masę 5-metrowego pojazdu poniżej 1885 kg, zapewniając jednocześnie doskonałą sztywność nadwozia.

Komfort. Wnętrze Hondy Legend łączy w sobie luksus z lekką stylistyką, tworząc atmosferę, będącą uzupełnieniem atletycznego wyglądu auta. Zastosowano tu również liczne technologie, które umożliwiają szybkie i intuicyjne korzystanie z pokładowych urządzeń. Szczegółowo zaplanowana kabina pasażerska pozwala kierowcy poczuć się komfortowo, eliminując czynniki rozpraszające jego uwagę.

Szczególny nacisk położono na jakość materiałów wykończeniowych. Ergonomiczne fotele pokryte perforowaną skórą tworzą sportową i jednocześnie ekskluzywną atmosferę. Deskę rozdzielczą ozdabiają wstawki z drewna klonowego, a centralną konsolę z panelami sterowania systemem audio, klimatyzacją i nawigacją wykończono satynowo-metalowymi elementami, które nadają wnętrzu futurystycznej atmosfery. Główne instrumenty i duży ekran nawigacyjny są łatwo czytelne. Wszystkie przyciski sterowania są w zasięgu rąk kierowcy.

Silnik/skrzynia biegów – doskonałe źródło mocy. Nowy, 3.5-litrowy silnik SOHC VTEC V6 to źródło najbardziej zaawansowanych technologii i ogromnej mocy. Nowoczesna, aluminiowa jednostka z 4 zaworami i systemem kontrolowanych elektronicznie zmiennych faz rozrządu produkuje 217 kW (295 KM) przy 6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 353 Nm osiągany przy 5000 obr./min. zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7.3 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h.

Standardowa, 5-biegowa przekładnia automatyczna pozwala na manualną zmianę przełożeń – kierowca może zmieniać biegi za pośrednictwem dźwigni umieszczonej w konsoli centralnej lub poprzez łopatki przy kierownicy. Skrzynia biegów, łącznie z inteligentnym systemem zmiany przełożeń Grade Logic Control, zapewnia stałą siłę napędową, szczególnie podczas jazdy na wzniesieniach. System Shift Hold Control współpracuje z elektronicznym pedałem przyspieszenia i pozwala na sportową jazdę po krętych drogach. Obydwa systemy działają jednocześnie, redukując niepotrzebne zmiany przełożeń w trybie automatycznym podczas wjazdu na wzniesienia czy w zakrętach.

Podwozie. Innowacyjne podwozie Hondy Legend zawiera podwójne wahacze poprzeczne z przodu i system wielowahaczowego zawieszenia z tyłu. Układ ten pozwala na precyzyjne prowadzenie i bezpieczne pokonywanie zakrętów, nawet na nierównej nawierzchni.

Duże tarcze hamulcowe, wentylowane z przodu, z 4-tłoczkowymi zaciskami zapewniają doskonałą siłę hamowania. Elektroniczne systemy ABS, EBD, VSA (Vehicle Stability Assist – system kontroli stabilności jazdy) oraz wspomaganie hamulców Brake Assist, pomagają kierowcy w sytuacjach, które mogłyby okazać się niebezpieczne.

Super Handling All-Wheel Drive. W Hondzie Legend standardowo montowany jest system napędu wszystkich kół, który polepsza trakcję auta w zakrętach. System SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive) zwiększa prędkość rotacyjną tylnego zewnętrznego koła podczas szybkiego wchodzenia w zakręt, przyczyniając się do łatwiejszego skręcania. Dzięki temu, właściwości jezdne zostają polepszone przez wyważoną nadsterowność w ciasnych zakrętach.

Podczas jazdy po prostej linii i przy łagodnym wchodzeniu w zakręty, 70 procent momentu obrotowego przekazywane jest na przednie koła. Dynamiczne przyspieszanie i gwałtowne wchodzenie w zakręty oznacza przekazanie 70 procent momentu obrotowego na tylne koła. Rezultatem jest lepsze prowadzenie w zakrętach i zwiększona przyjemność z jazdy.

Inteligentny system napędu wszystkich kół opracowany przez Hondę zwiększa również bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów. System SH-AWD zostaje aktywowany, gdy kierowca zbyt mocno naciśnie hamulec w zakręcie. Wówczas, system rozdzieli moc pomiędzy poszczególne koła, zapewniając odpowiednią stabilność jazdy.

System kontroli stabilność jazdy (Vehicle Stability Assist). Honda Legend wyposażona jest w elektroniczny system kontroli stabilności jazdy (VSA). System działa podobnie jak popularne ESP, jednak w Hondzie VSA ściśle współpracuje z systemem napędu wszystkich kół Super Handling All-Wheel Drive. VSA zapewnia kontrolę nad pojazdem podczas gwałtownych manewrów.

W razie potrzeby, mikroprocesor przewiduje zakres zachowań auta i koordynuje idealny rozkład siły hamowania na poszczególne koła, aktywuje przepustnicę i kontroluje zapłon. Kontrolując przyspieszenie poszczególnych kół i aplikując częściowe hamowanie, VSA pomaga autu zachować obrany wcześniej tor jazdy.

Bezpieczeństwo. Wyjątkowo sztywna struktura nadwozia nowej Hondy Legend w połączeniu z dwustopniowymi przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi oraz poduszkami kurtynowymi gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów w razie wypadku. Struktura nadwozia typu ACE (Advanced Compatibility Engineering) pomaga przenieść siły uderzenia z dala od kabiny pasażerskiej na inne części nadwozia. Dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu ram i elementów pochłaniających energię, w razie czołowego zderzenia, energia uderzenia rozpraszana jest po całej przedniej i bocznej części nadwozia. Struktura typu ACE chroni również pasażerów innych pojazdów, szczególnie tych mniejszych.

Dając dobry przykład. Specjalnie zaprojektowana przednia rama Hondy Legend zapewnia odpowiednią ochronę mniejszych pojazdów w razie zderzenia; przednia część jest tak zaprojektowana, aby łatwo się odkształcić. W przypadku czołowego zderzenia z innym pojazdem, komponent ten, poprzez odkształcenie, absorbuje dużą część energii uderzeniowej i dostosowuje się do struktury bezpieczeństwa pojazdu, z którym nastąpiło zderzenie. Dzieje się tak, ponieważ energia, która nie może zostać przyjęta przez sztywniejszą strukturę nadwozia mniejszego pojazdu i tym samym może zagrozić jego pasażerom, zostaje zredukowana przez specjalną strukturę przednią dużej Hondy Legend.

Zwiększone bezpieczeństwo pieszych. Odskakująca maska zwiększa bezpieczeństwo pieszych. Podczas wypadku, sensor umieszczony w przednim zderzaku wykrywa niebezpieczeństwo i aktywuje pirotechniczny siłownik. W ułamku sekundy, tylna krawędź maski unosi się o 15 cm. Zapewnia to wystarczająco dużo miejsca pomiędzy maską a ostrymi częściami silnika. Jeśli głowa, ramię lub noga przechodnia, rowerzysty czy motocyklisty uderzy w maskę, ta miękko się odkształci. Odskakująca maska jest więc elementem znacznie redukującym ryzyko odniesienia poważnych obrażeń przez pieszych.

Zapobieganie wypadkom dzięki zaawansowanemu systemowi wspomagającemu jazdę (Advanced Driving Assist System). Honda Legend wyposażona jest w samoadaptacyjny tempomat (Adaptive Cruise Control – ACC) oraz system Collision Mitigation Brake System (CMBS). Urządzenia te automatycznie utrzymują bezpieczny dystans do poprzedzającego pojazdu, na przykład na autostradzie. Czyni to jazdę na długich dystansach bardziej relaksującą i mniej męczącą.

Jeśli dystans do poprzedzającego Hondę pojazdu niebezpiecznie się zmniejszy, system zaalarmuje kierowcę serią dźwięków i świateł ostrzegawczych oraz krótkim napięciem pasów bezpieczeństwa. Gdy kolizja jest nieunikniona, system pomoże zminimalizować jej skutki, uruchamiając hamulce zanim zrobi to kierowca. Dodatkowo, system napina przednie pasy bezpieczeństwa. Jeśli system CMBS wykryje dalszy brak reakcji ze strony kierowcy, hamulce zostaną wciśnięte jeszcze mocniej.

Modele z kierownicą po prawej stronie mogą być również wyposażone w opcjonalny Lane Keeping Assist System (LKAS). System utrzymuje pozycję samochodu na obranym pasie ruchu, wspomagając w razie konieczności kierowanie – zmniejsza to konieczność stałej kontroli koła kierownicy i zapobiega zbaczaniu pojazdu z obranego toru jazdy.

Zwiększone bezpieczeństwo w nocy. Nową Hondę Legend standardowo wyposażono w system Active Front Lighting (AFS). Główne reflektory emitują białe, ultra jasne światło ksenonowe. Skrót AFS oznacza zaawansowaną kombinację skrętnych świateł kierunkowych, które efektywnie oświetlają drogę. Lewy reflektor obraca się w lewo, a prawy w prawo, w pełni doświetlając zakręty i skrzyżowania, nawet w nocy. Pomaga to kierowcy uniknąć niespodziewanych sytuacji, zapewniając wcześniejsze ostrzeżenie przed zbliżającymi się pieszymi lub innymi obiektami.

Nawigacja i komunikacja. Nowa Honda Legend wyposażona jest standardowo w system nawigacji satelitarnej sterowany głosem. Cyfrowe mapy dostępne są na płytach DVD. Wydajny procesor pozwala na szybki wybór trasy i zoom map w czasie rzeczywistym.

Dobre wieści dla użytkowników telefonów komórkowych. Wszystkie wersje Hondy Legend wyposażone są w zestaw ‘hands-free’. Zastosowanie technologii Bluetooth gwarantuje kompatybilność wszystkich obecnych na rynku modeli telefonów komórkowych. Po ‘rozpoznaniu’ telefonu przez system w samochodzie, zostaje on aktywowany po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Telefon można schować do kieszeni, a nawet umieścić w bagażniku. Kierowca wybiera numery i odbiera rozmowy za pomocą przycisków umieszczonych na kole kierownicy lub poprzez polecenia głosowe.

Muzyczna uczta ‘high-end’. Nową Hondę wyposażono w nowoczesny system audio firmy Bose®. Dzięki dziesięciu głośnikom, zaprojektowanym specjalnie dla modelu Legend przez firmę American Bose®, kabina pasażerska przekształca się w salę koncertową. Przestrzenny dźwięk dostarczany jest do wszystkich pięciu miejsc siedzących. Zintegrowany odtwarzacz CD na 6 płyt odtwarza płyty DVD audio, CD i MP3. Wybrane funkcje systemu audio mogą być sterowane głosem, można na przykład zmieniać płyty lub utwory muzyczne.

 

źródło: Honda