2 (2010-dziś)

Nabywcy samochodów kompaktowych Ford typu MAV mogą teraz wybierać między nowym pięcioosobowym Fordem C-MAX oraz charakterystycznym, zupełnie nowym siedmioosobowym Fordem Grand C-MAX, wyposażonym w odsuwane drzwi po obu stronach nadwozia oraz system foteli o innowacyjnej konstrukcji, zapewniający dużo przestrzeni i wyjątkową elastyczność.

Nowy Ford C-MAX wprowadza do klasy kompaktowych aut typu MAV liczne nowe zaawansowane rozwiązania techniczne, zapewniające zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa oraz zmniejszenie wpływu na środowiska, w tym częściowo automatyczny układ ułatwiający parkowanie wzdłuż krawężnika w miejscach o ograniczonej przestrzeni.

Nowy Ford C-MAX jest również zwiastunem wprowadzenia do samochodów kompaktowych Forda silników benzynowych Ford EcoBoost, zapewniających wysoką moc przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa i poziomie emisji CO2.

Nowy Ford C-MAX będzie wyposażony m.in. w silnik 1,6 l Ford EcoBoost, który, podobnie jak inne jednostki z globalnej rodziny silników Ford EcoBoost, łączy układ bezpośredniego wtrysku benzyny pod wysokim ciśnieniem, turbosprężarkę o małym momencie bezwładności oraz sterowanie zmianą faz rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych. Ten system zapewnia zużycie paliwa nawet o 20 procent niższe, niż w konwencjonalnych silnikach benzynowych o większej pojemności i podobnej mocy.

 

Pięcioosobowy Ford C-MAX będzie również stanowił podstawę dla dwóch z pięciu samochodów elektrycznych Forda, które mają trafić do sprzedaży w Europie do 2013 r. Zarówno Ford C-MAX z napędem w pełni hybrydowym, jak i wersja hybrydowa ładowana z sieci elektrycznej są obecnie w fazie rozwoju i mają zostać wprowadzone na rynek w 2013 r.

Wybór między sportową wersją 5-osobową a stylową wersją 7-osobową
Nowy Ford C-MAX oferuje europejskim nabywcom samochodów kompaktowych typu MAV wybór między dwiema odmiennymi i charakterystycznymi wersjami modelu, zależnie od potrzeb – sportowym pięcioosobowym Fordem C-MAX lub przestronnym, nowym siedmioosobowym Fordem Grand C-MAX.

– Fordy C-MAX i Grand C-MAX zostały uważnie opracowane z myślą o potrzebach dwóch różnych grup klientów docelowych, – wyjaśnia Gunnar Herrmann, dyrektor odpowiedzialny za globalny pion pojazdów kompaktowych Forda. – Ford Grand C-MAX to idealny wybór dla młodych rodzin, natomiast bardziej sportowy Ford C-MAX przyciągnie znacznie szerszą grupę wiekową.

Aby zapewnić dodatkową przestrzeń, Ford Grand C-MAX ma o 140 mm większy rozstaw osi, jest również o 58 mm wyższy od Forda C-MAX. W swoim nadwoziu o długości całkowitej 4,52 m, ma dość miejsca dla siedmiu pasażerów lub pięciu pasażerów z dużą ilością bagażu.

Podobnie jak nowy Ford Focus, nowy Ford C-MAX i Grand C-MAX bazuje na nowej globalnej platformie samochodów kompaktowych firmy Ford. Ford C-MAX będzie początkowo sprzedawany Europie, począwszy od końca 2010 r., natomiast siedmioosobowy Ford Grand C-MAX będzie również oferowany klientom w Ameryce Północnej od końca 2011 r.

 

Pięcioosobowy Ford C-MAX ma bardzo podobne wymiary zewnętrzne do dotychczasowego modelu i zachowuje tradycyjne zalety Forda C-MAX – przestronność i różnorodność zastosowań, łącząc je z atrakcyjną nową sylwetką. Nowy model silniej przemówi do klientów w różnym wieku, którzy cenią Forda C-MAX za jego wygodę, wysoko umieszczone fotele, elastyczność i kompaktowość.

Zarówno Ford C-MAX, jak i Grand C-MAX cechują się śmiałą stylistyką nadwozia i wykończenia wnętrza, opracowaną z wykorzystaniem najnowszych trendów stylistyki Forda „Kinetic Design” oraz czerpiącą z motywów zastosowanych w niedawno wprowadzonych na rynek modelach, takich jak niezwykle popularne modele Ford Fiesta, Ford Kuga i Ford Mondeo.

Maksymalna wszechstronność i wygoda
System foteli i układ drzwi w nowym siedmioosobowym Fordzie Grand C-MAX opracowano po szczegółowych badaniach przeprowadzonych na typowych użytkownikach rodzinnych minivanów w celu ustalenia najbardziej popularnych konfiguracji.

Ford Grand C-MAX jest wyposażony w odsuwane drzwi po obu stronach nadwozia oraz nowy, pomysłowy system składania foteli w drugim rzędzie. Specjalny mechanizm umożliwia szybkie i łatwe złożenie środkowego fotela i schowanie go pod siedziskiem fotela z prawej strony, dzięki czemu powstaje wygodne przejście między dwoma fotelami skrajnymi, umożliwiające pasażerom łatwy dostęp do trzeciego rzędu foteli.

Nowy pięcioosobowy Ford C-MAX wykorzystuje sprawdzony system foteli z poprzedniego modelu, z trzema niezależnie składanymi oparciami 40/20/40 w drugim rzędzie.  Pomysłowe rozwiązanie Forda zwiększające komfort pasażerów jest opcją umożliwiającą złożenie środkowego fotela i przesunięcie skrajnych foteli po przekątnej do tyłu i do środka w celu uzyskania wygodniejszego układu 2+2.

Kokpit – wspólny dla obu modeli – zapewnia podwyższoną pozycję kierowcy z wysoko zamontowaną dźwignią zmiany biegów i konsolą środkową.  Elementy sterowania i wyświetlacze dla kierowcy obejmują interfejs umożliwiający kierowcy komunikowanie się z systemami pojazdu (HMI) nowej generacji, oparty na cieszących się uznaniem rozwiązaniach wprowadzonych niedawno w Fordach Fiesta czy Mondeo.

Osiągi i oszczędność
Nowy Ford C-MAX jest wyposażony w nowoczesne zespoły napędowe, zapewniające doskonałe połączenie wysokich osiągów i obniżonego poziomu zużycia paliwa oraz emisji CO2.

Na czele grupy silników benzynowych stoi po raz pierwszy zastosowany, nowy 4-cylindrowy silnik 1,6 l Ford EcoBoost, dostępny w wersjach o mocy 150 KM i 180 KM.

Silnik ten jest przedstawicielem zupełnie nowej generacji zmniejszonych, wysokowydajnych silników benzynowych o niskim poziomie emisji CO2. Opracowany przez projektantów zespołów napędowych Ford of Europe i przeznaczony do zastosowania na całym świecie, lekki, wykonany w całości z aluminium silnik 1,6 l Ford EcoBoost łączy układ bezpośredniego wtrysku benzyny pod wysokim ciśnieniem, turbosprężarkę o małym momencie bezwładności oraz sterowanie zmianą faz rozrządu, niezależnie dla zaworów ssących i wydechowych, zapewniając dzięki temu znaczne obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2.

 

Zamontowany w Fordzie C-MAX silnik o mocy 180 KM zapewnia doskonałe właściwości jezdne – co ilustruje czas przyspieszenia 0 ÷ 100 km/h – 8,5 sekundy, oraz 50 ÷ 100 km/h –   8,8 sekundy (na czwartym biegu) – w połączeniu z emisją CO2 na poziomie zaledwie 154 g/km.

W grupie silników wysokoprężnych znajdują się odnowione wersje cieszących się dużym uznaniem silników wysokoprężnych 1,6 l i 2,0 l Ford Duratorq TDCi, które zostały gruntownie zmodernizowane w celu poprawy osiągów oraz zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin.

Silniki te zapewniają bardzo konkurencyjne parametry zużycia paliwa i emisji CO2: silnik 1,6 l TDCi uzyskuje 119 g/km CO2 w Fordzie C-MAX i 129 g/km CO2 w Fordzie Grand C-MAX.

Uzupełnieniem wysokowydajnych silników benzynowych i wysokoprężnych o niskim poziomie emisji CO2 są nowoczesne przekładnie, w tym nowa 6-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów Ford Durashift, po raz pierwszy użyta w nowym Fordzie C-MAX oraz nowoczesna 6-stopniowa dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów Ford PowerShift, która zyskała popularność w dotychczasowym modelu.

Ford C-MAX jest również wyposażony w inne funkcje opracowane w ramach programu Ford ECOnetic, przyczyniające się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2, takie jak nowe oprogramowanie „Ford Eco Mode”, lampka kontrolna zmiany biegu oraz inteligentny układ ładowania akumulatora, umożliwiający odzyskiwanie energii hamowania.

Wiodąca w tej klasie dynamika i jakość jazdy
– Poprzedni Ford C-MAX zyskał reputację pojazdu zapewniającego doskonałą równowagę między dobrą dynamiką jazdy a komfortem, – powiedział Gunnar Herrmann. – Nowy model ma za zadanie umocnić te zalety, oferując kierowcom wiodące w tej klasie połączenie szybkich reakcji i sportowej charakterystyki prowadzenia z ogólną wysoką jakością zbliżoną do standardów spotykanych w większych pojazdach.

Główne rozwiązania techniczne wykorzystane w podwoziu Forda C-MAX obejmują nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPAS), optymalizację tylnego zawieszenia wielowahaczowego typu „Control Blade” i częściowo izolowanej przedniej ramy pomocniczej oraz standardowy nowy zaawansowany układ Torque Vectoring Control – TVC, który polepsza stabilność i kierowalność pojazdu podczas pokonywania zakrętów.

Inteligentne układy zwiększające bezpieczeństwo i różnorodność zastosowania
Jako pierwsze modele wprowadzane w ramach nowej globalnej platformy samochodów kompaktowych firmy Ford, europejskie Fordy C-MAX oraz Grand C-MAX zostały wyposażone w imponującą paletę zaawansowanych rozwiązań technicznych, spotykanych zazwyczaj wyłącznie w większych, bardziej luksusowych pojazdach.

Wśród tych nowinek technicznych są układy zwiększające różnorodność zastosowania pojazdu oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Niektóre z tych innowacyjnych rozwiązań to:

  • Częściowo automatyczny układ ułatwiający parkowanie wzdłuż krawężnika w miejscach o ograniczonej przestrzeni
  • System sygnalizujący pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy
  • Nastawny ogranicznik prędkości
  • Sygnalizator niezapiętych pasów bezpieczeństwa przy tylnych fotelach (wyłącznie Ford Grand C-MAX)
  • Elektrycznie uruchamiana blokada zamków tylnych drzwi
  • Elektrycznie otwierane drzwi tyłu nadwozia
  • Kamera cofania

źródło: Ford / Mototarget