1 (2008-2012)

Solidna konstrukcja. Podobnie jak inne samochody z gamy Dacia, Sandero jest owocem unikalnej procedury projektowo-wdrożeniowej. Przy projektowaniu tego samochodu wykorzystano zasadę «design to cost» (kierowanie projektem odbywa się w zależności od ustalonych z góry kosztów projektu i wdrożenia do produkcji), jak również efekt «carry over» w celu optymalizacji jego niezawodności i kosztów własnych (poprzez wykorzystanie szeregu części z innych pojazdów grupy Renault). Posłużono się też projektowaniem komputerowym, eliminując konieczność budowy kosztownych prototypów. To wszystko pozwoliło zaoferować klientom pojazd o wyjątkowo korzystnym stosunku ceny do parametrów użytkowych.

Nowoczesny design.
Dacia Sandero to nowoczesne auto o atrakcyjnym designie, podkreślającym dynamikę i solidność. Przód wyróżnia się nowoczesnymi, wyrazistymi światłami. Zderzak i osłona chłodnicy doskonale wpisują się w linię nadwozia. Linia boku, przypominająca odwróconą falę, jest uwydatniona dzięki szerokim listwom bocznym (w zależności od wersji). Solidność i pewność to główne zalety wymieniane przez klientów biorących udział w testach.

Dla osób, które chcą dodatkowo podkreślić linię Dacii Sandero, istnieje możliwość montażu zestawu SUV, składającego się z osłony przedniej i kratek na światłach przeciwmgłowych z przodu, pary spojlerów progowych oraz osłony tylnej, który nadaje modelowi zdecydowanie terenowy charakter.

Wnętrze cechuje się wysoką jakością i atrakcyjnym wykończeniem. Deska rozdzielcza jest nowoczesna i funkcjonalna. W zależności od wersji jej poszczególne elementy mogą być lakierowane na różne kolory i pokryte różnymi materiałami. Do nowoczesnego wyglądu kabiny przyczynia się również stylistyka paneli drzwiowych wyposażonych w eleganckie klamki i listwy dekoracyjne (w zależności od wersji). Bardzo wiele uwagi poświęcono też ergonomii przełączników i czytelności informacji wyświetlanych na tablicy rozdzielczej.

Niezawodność i komfort jazdy. Dacia Sandero została opracowana na płycie podłogowej B0 (płyta Logana, oparta na płycie B Aliansu) z zawieszeniem przednim typu Mac Pherson z wahaczami trójkątnymi. Stabilizator poprzeczny z przodu – montowany we wszystkich wersjach za wyjątkiem podstawowej – zapewnia doskonałą stabilność na zakrętach. Wielkość przechyłów bocznych w Sandero spełnia standardy obowiązujące w tym segmencie w Europie. Tylne zawieszenie Dacii Sandero również pochodzi z płyty podłogowej B0. Jest to elastyczna oś o programowanej charakterystyce, wyposażona w sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku. Parametry zawieszenia zostały dostosowane do specyfikacji Dacii Sandero: przeguby dolnych wahaczy oraz tylnego zawieszenia zapewniają precyzyjne prowadzenie i doskonałe trzymanie się drogi nawet przy gwałtownej zmianie kierunku jazdy. Podobnie jak inne modele Dacii, Sandero posiada duży prześwit (155 mm), umożliwiający jazdę po każdej drodze, co stanowi o uniwersalności tego auta. Jest również wyposażone w osłony najważniejszych podzespołów, dzięki czemu może bez obaw poruszać się po nieutwardzonych drogach.

Większość wersji Dacii Sandero jest wyposażona w precyzyjnie działające wspomaganie układu kierowniczego, podnoszące bezpieczeństwo i zapewniające przyjemność jazdy typową dla aut z segmentu B. Wersja podstawowa – bez wspomagania – jest proponowana po bardzo atrakcyjnej cenie. Niewielkie zwiększenie przełożenia w stosunku do Clio II oraz odpowiednie ustawienie zwrotnicy i kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zmniejsza siłę potrzebną do obracania kołem kierownicy.

W zależności od wersji fotel kierowcy może posiadać regulację wysokości i podparcia lędźwiowego, zapewniające optymalne ustawienie ciała za kierownicą. Z myślą o wygodzie kierowcy oferowana jest również regulowana na wysokość kolumna kierownicy (w zależności od wersji) oraz ergonomiczne przełączniki umieszczone w zasięgu ręki.

Komfort termiczny jest dostosowany do zróżnicowanych warunków klimatycznych panujących w różnych krajach. Ukształtowanie przewodów doprowadzających powietrze umożliwia szybkie osiągnięcie pożądanej temperatury w fazie rozruchu, zwłaszcza w przypadku dużych upałów lub mrozów.

Gama sprawdzonych silników. W gamie Dacii Sandero są dostępne 2 silniki benzynowe: 1.4 75 KM i 1.6 87 KM. Oba silniki idealnie spełniają kryteria niskich kosztów eksploatacji, solidności i łatwości obsługi technicznej, cechujące markę Dacia. Wyróżniają się one wysokim momentem dostępnym już przy niskich obrotach i utrzymującym się w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika, a także niskim zużyciem paliwa.

Silniki 1.4 l i 1.6 l rozwijają odpowiednio moc 55 kW (75 KM) i 64 kW (87 KM) przy 5500 obr/min i osiągają moment obrotowy 112 Nm i 128 Nm przy 3000 obr/min. Obie jednostki współpracują z mechaniczną, 5-biegową skrzynią biegów. Dacię Sandero cechuje również niskie zużycie paliwa, wynoszące 7 l / 100 km w wersji 1.4 l i 7,2 l / 100 km w wersji 1.6 l (w cyklu mieszanym).

W późniejszym terminie przewidziano wprowadzenie silnika wysokoprężnego 1.5 dCi. Silnik ten będzie dostępny na dwóch poziomach mocy: 68 KM oraz 85 KM. Dzięki niskiemu poziomowi emisji CO2, nieprzekraczającemu 120g/km, jednostka 1.5 dCi będzie bardzo korzystnym rozwiązaniem pod względem ekologicznym.

Duża ilość miejsca i pojemny bagażnik na poziomie samochodów z wyższego segmentu. Ceny Dacii Sandero są typowe dla klasy małych samochodów, a duże wymiary zewnętrzne i wewnętrzne plasują ją raczej wśród aut kompaktowych z wyższego segmentu. Dzięki długości 4,02 m, szerokości 1,75 m i rozstawowi osi 2,59 m, Dacia Sandero zapewnia bezkonkurencyjny stosunek ceny do przestronności.

Wysokość od tylnego siedzenia do dachu wynosi 878 mm, promień na wysokości kolan 145 mm, a szerokość nad podłokietnikami 1425 mm, dzięki czemu na tylnych miejscach mogą się wygodnie pomieścić 3 dorosłe osoby lub trzy foteliki dziecięce. Tylne miejsca są nie tylko bardzo obszerne, ale i łatwo dostępne – tylne drzwi otwierają się pod kątem 67°.

Bezkonkurencyjna – zwłaszcza przy uwzględnieniu ceny i kompaktowych wymiarów – jest również pojemność bagażnika, wynosząca 320 litrów. Składana tylna kanapa, dzielona w układzie 1/3 – 2/3, w zależności od wersji, stanowi niezwykle praktyczne rozwiązanie umożliwiające zmianę konfiguracji wnętrza. Po złożeniu tylnej kanapy całkowita pojemność bagażnika wzrasta do 1200 l. Dacia Sandero jest bardzo pojemnym, kompaktowym hatchbackiem, zapewniającym komfortową podróż 5 osobom.

Bezpieczeństwo – podstawowy warunek. W projektowaniu Dacii Sandero wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Dbając o bezpieczeństwo czynne, szczególną uwagę poświęcono układowi hamulcowemu. Parametry mające decydujące znaczenie dla komfortu hamowania (szybkość „wybierania” pedału, płynność hamowania) zostały dopracowane zgodnie ze standardami segmentu B w Europie. Dacia Sandero jest wyposażona w ABS Bosch 8.1 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania (AFU), stanowiący nowość w gamie Dacii.

Dacia Sandero proponuje także różne systemy zwiększające bezpieczeństwo bierne. W konstrukcji auta zostały zastosowane blachy o wysokim współczynniku sprężystości, zapewniające lepszą wytrzymałość kabiny na odkształcenia, zwłaszcza w przypadku zderzenia czołowego. Wykonana z magnezu konstrukcja koła kierownicy w połączeniu ze składaną kolumną kierownicy, przyczynia się do rozproszenia energii kinetycznej w razie zderzenia. Również polipropylenowa, przekładkowa struktura deski rozdzielczej przyczynia się do zmniejszenia skutków uderzenia kolanem. Ważne są nie tylko zastosowane materiały. Również design uwzględnia aspekt bezpieczeństwa – krzywizna dolnej części deski jest doskonale dopasowana do kształtu nogi i zapewnia lepsze rozłożenie sił w razie uderzenia. System uzupełniają umieszczone na wysokości stóp po stronie kierowcy i pasażera puddingi, chroniące nogi i kostki.

Dacia Sandero jest wyposażona w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przednie pasy posiadają ograniczniki napięcia, zapewniające lepszą ochronę klatki piersiowej. W zależności od wersji wyposażenia mogą również posiadać regulację wysokości, zapewniającą lepsze utrzymanie ciała podczas zderzenia oraz pirotechniczne napinacze.

W zależności od poziomu wyposażenia, w Dacii Sandero mogą być zamontowane nawet 4 poduszki powietrzne. Zaprojektowana specjalnie dla Sandero poduszka kierowcy jest wyposażona w zawór regulujący siłę nacisku na ciało kierowcy po jej napełnieniu. Dostępne w niektórych wersjach dwie boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, zapewniają dodatkową ochronę w przypadku zderzenia bocznego. Stanowią one uzupełniający element chroniący pasażerów, obok materiałów pochłaniających energię i wzmocnień montowanych seryjnie w drzwiach na wysokości siedzeń. Siedzenia z wbudowanymi poduszkami bocznymi posiadają wzmocnioną konstrukcję i są wyposażone w zagłówki zapobiegające urazom kręgów szyjnych w razie silnego uderzenia w tył pojazdu. Nowa konfiguracja zapewnia lepsze podparcie pleców oraz bardziej komfortową pozycję głowy. Dacia Sandero dysponuje również systemem mocowania fotelików dla dzieci ISOFIX na bocznych miejscach z tyłu.

Zalety.Zgodnie z założeniami płyty podłogowej B0, wszystkie rozwiązania konstrukcyjne Sandero były podyktowane dążeniem do zapewnienia niezawodności i solidności, z których słynie Dacia. Szczególną uwagę poświęcono zabezpieczeniu antykorozyjnemu, stosując następujące rozwiązania:

  • wtryskiwanie wosku do profili zamkniętych podwozia i drzwi,
  • uszczelnienie zewnętrznych połączeń,
  • nałożenie wosku zabezpieczającego na części mechaniczne podwozia,
  • lepsze zabezpieczenie podwozia, progów i nadkoli przed uderzeniami żwiru.

Równie dużą uwagę poświęcono układom elektrycznym i elektronicznym, które sprawdziły się już w samochodach marki Renault. Okablowanie miejsca kierowcy jest zintegrowane z okablowaniem kabiny – między tymi dwiema strefami nie ma żadnych złączy. Rozwiązanie to gwarantuje wyższą niezawodność eliminując ryzyko związane z wadliwym połączeniem. Kolejnym przykładem jest akumulator, którego pojemność i specyfikacja uwzględniają ekstremalne warunki użytkowania.

Dacia Sandero, podobnie jak pozostałe modele w gamie, jest objęta 3-letnią gwarancją (lub do 100 000 km).

 

źródło: Renault