1 (2004-2012)

Konstrukcja stawiająca na prostotę rozwiązań. Zespół projektowy starał się osiągnąć bezkompromisową niezawodność i trwałość pojazdu. Priorytetowe znaczenie przyznano solidności, niskim kosztom eksploatacji i obsługi technicznej. Było to determinujące kryterium wyboru każdego rozwiązania technicznego, którego istotną ideą była prostota koncepcji. Ośmiozaworowe silniki 1.4 l oraz 1.6 l (rodzina K) i skrzynia biegów JH sprawdziły się już w samochodach Renault. Inżynierowie Renault nawiązali ścisłą współpracę z dostawcami.

Logan został ponadto poddany surowym testom odpowiadającym bardzo zróżnicowanym warunkom eksploatacji, gwarantującym rzeczywistą trwałość pojazdu. Niezwykle starannie zabezpiecza się blachy poprzez wtryskiwanie wosku w profile zamknięte nadwozia, nakładanie mas uszczelniających w miejscach łączenia blach i nakładanie wzmocnionej powłoki w dolnej części nadwozia chroniącej przed uderzeniami żwiru i kamieni.

Logan jest konkurencyjny pod względem ceny zakupu jak i niskich kosztów eksploatacji. Koszty obsługi były bardzo dokładnie kontrolowane. Technologia Renault pozwoliła inżynierom na zwiększenie przebiegów między przeglądami. I tak wymiana oleju, wymiana świec i filtra powietrza ma miejsce co 30.000 km. Konstruktorzy, by ułatwić obsługę techniczną, na pierwszym miejscu stawiali na proste i praktyczne rozwiązania. Żarówki reflektorów są bardzo łatwo dostępne z komory silnika, co pozwala klientowi na samodzielną i prostą ich wymianę.
Wyjątkowo przestronne auto

Logan jest przeznaczony dla klientów posiadających rodziny, dysponujących najczęściej jednym samochodem. Obszerne gabaryty nowego samochodu zapewniają mu wyjątkową przestronność i nie mają sobie równych w kategorii trójbryłowych samochodów segmentu B-Entry. Jego długość (4 250 mm) i szerokość (1 735 mm) odpowiadają raczej normie gabarytów segmentu C. Jednym z atutów tego samochodu jest również przestronna kabina. Szczególnie dużo uwagi konstruktorzy poświęcili tylnym miejscom. Trzy duże osoby (o wzroście ponad 190 cm) mogą tu wygodnie siedzieć zachowując odległość między głową a sufitem wynoszącą 25 mm. Jest też dużo miejsca na nogi: 420 mm szerokości. Średni promień na wysokości kolan wynosi 185 mm. Godna uwagi jest szerokość nad tylnymi podłokietnikami (1 420 mm), zbliżona do wymiarów Vel Satisa. Logan charakteryzuje się ponadto nizwykłą łatwością dostępu. Objętość bagażnika wynosząca 510 litrów nie ma sobie równych wśród konkurencji w tej kategorii samochodów. Ponadto kształt przestrzeni bagażnika pozwala na załadunek przedmiotów o bardzo zróżnicowanych formach.:

Design wyrażający jakość i solidność. Założeniem designu zewnętrznego było zaprojektowanie nowoczesnego i eleganckiego samochodu przy zachowaniu umiarkowanych kosztów produkcji. Styl samochodu wyraża jego trwałość i wysoką jakość: dzięki wyraźnie zaznaczonym nadkolom, napiętej linii boków i wypukłej masce. Kształt jest tu nierozerwalnie związany z funkcją: wycięcie otworu bagażnika zapewniające wyjątkowo niski próg załadunku jest zabezpieczone przez pokrycie górnej części tylnego zderzaka. Umieszczone na krawędzi tylne światła łagodzą linię nadwozia. Przód samochodu wyraża nową tożsamość marki Dacia i zapowiada stylistykę przyszłych modeli. Na wlocie powietrza wyraźnie widoczne jest nowe logo. Reflektory z gładkim kloszem podkreślają nowoczesną stylistykę przedniej części pojazdu.

 

Niezwykle starannie zaprojektowano wnętrze samochodu. Połączenia elementów, jak również dobór materiałów potwierdzają wrażenie trwałości i wysokiej jakości pojazdu. Jednobryłowa deska rozdzielcza została zastosowana ze względu na wyeliminowanie luzów w miejscach łączenia, zmniejszenie liczby zaślepek otworów śrub mocujących i gwarancję wyjątkowej trwałości. Centralna konsola grupuje łatwo dostępne i proste w użyciu elementy sterujące klimatyzacji, radioodtwarzacza. Liczniki i dźwignie sterujące pod kierownicą odzwierciedlają dynamiczny i nowoczesny charakter samochodu. Miejsce kierowcy  zaprojektowano idealnie w osi fotela z myślą o przyjemności prowadzenia samochodu.

Poszczególne wersje Logana są łatwo rozpoznawalne z zewnątrz. Wersja Ambiance różni się od podstawowej wersji w gamie Logan dolną częścią zderzaka w kolorze nadwozia, chromowanym obramowaniem osłony chłodnicy, listwami bocznymi i kołpakami ozdobnymi na kołach. W najlepiej wyposażonej wersji – Lauréate, cały zderzak jest lakierowany w kolorze nadwozia, samochód posiada chromowaną listwę wokół osłony chłodnicy i wbudowane światła przeciwmgielne.

Wnętrze poszczególnych wersji modelu Logan różni się kolorystyką oraz materiałami wykończeniowymi o mniej lub bardziej ciemnej barwie, a także odmiennym wykończeniem konsoli centralnej. Proponowane są dwie kolorystyki wnętrza. Tapicerka jest też wykonana z różnych tkanin. Począwszy od wersji Ambiance tkanina pokrywa także panele drzwi bocznych. Design kołpaków oraz aluminiowych obręczy kół również wyraźnie podkreśla, że mamy do czynienia z bogatszą wersją pojazdu. Logan będzie oferowany w modnych, żywych kolorach nadwozia, takich jak “Niebieski Égée” czy “Zielony Fougère”.

Bezpieczeństwo na najwyższym europejskim poziomie. Logan był przedmiotem bardzo dokładnych badań w dziedzinie bezpieczeństwa. Inżynierowie Renault do spraw bezpieczeństwa postawili sobie zadanie znalezienia rozwiązań gwarantujących przekroczenie norm europejskich. Projektowanie cyfrowe pozwoliło na ominięcie wielu etapów badań modeli fizycznych. „Użycie cyfrowej symulacji pozwoliło na sprawdzenie wytrzymałości na uderzenia i na wyeliminowanie ryzyka już na początkowych etapach projektu. Wirtualne wyniki zostały później potwierdzone w testach zderzeniowych ostatecznej wersji samochodu” wyjaśnia Jean-Marc Dubois, odpowiedzialny za bezpieczeństwo bierne projektu.

W Loganie wykorzystano ogromne doświadczenie Renault w dziedzinie wytrzymałości konstrukcji na zderzenia oraz rozpraszania energii uderzenia. Przy zderzeniu czołowym, odpowiednie ułożenie elementów w komorze silnika sprawia, że podzespoły mechaniczne zgniatają się nawzajem. W górnej części nadwozia, siły uderzenia przenoszone są na wzmocnienie boczne, słupki przednie i drzwi boczne. W środkowej części przodu, energię uderzenia przejmuje belka poprzeczna, wspomagana przez dolne wzmocnienia przenoszące energię na ramę podsilnikową zamocowaną w 4 punktach do podłużnic.

Równie ważny element zabezpieczenia przy zderzeniu czołowym stanowi deska rozdzielcza. Jej struktura w kształcie plastra miodu wykonana z polipropylenu, materiału o dużej zdolności pochłaniania energii uderzenia, w chwili wypadku pozwala na ograniczenie skutków uderzenia nóg o deskę rozdzielczą. Kształty dolnej części deski i pokrywy schowka są tak zaprojektowane, by w razie zderzenia przejmowały przeciążenia działające na nogi. Konstrukcja fotela utrzymuje miednicę we właściwej pozycji w chwili zderzenia. Specjalne wkłady pochłaniające energię umieszczone pod stopami, stanowią dodatkowy element chroniący użytkowników pojazdu.

Podczas zderzenia bocznego, konstrukcja środkowego słupka zapewnia ochronę miednicy, uzupełniając zabezpieczenie, jakie stanowi fotel oraz wkłady pochłaniające energię uderzenia montowane w drzwiach. Równie dużo uwagi poświęcono uderzeniom w tył samochodu. Zbiornik paliwa jest umieszczony pod podłogą i oddalony od tylnego zawieszenia, co zmniejsza niebezpieczeństwo zgniecenia go przez element podwozia lub tylnego układu jezdnego. Belka poprzeczna umieszczona za oparciem tylnej ławki ogranicza ryzyko przemieszczenia się przedmiotów z bagażnika do kabiny.

Podstawowym elementem systemu bezpieczeństwa biernego w samochodzie jest pas bezpieczeństwa. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że powszechne zapinanie pasa bezpieczeństwa pozwoliłoby na uratowanie od 8.000 do 10.000 istnień ludzkich w Europie rocznie. W modelu Logan system zabezpieczeń obejmuje: 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, zagłówki na wszystkich miejscach w kabinie, z przodu i z tyłu. Przednie pasy bezpieczeństwa posiadają regulację wysokości mocowania, by możliwe było dopasowanie ich do budowy kierowcy lub pasażera. Ponadto Logan jest wyposażony seryjnie w dwie poduszki powietrzne – kierowcy i pasażera, przystosowane do charakterystyki pojazdu. Obie poduszki posiadają zawór regulujący ciśnienie gazu i ograniczający siłę nacisku na użytkownika w chwili zderzenia.

Logan zapewnia bezpieczeństwo pasażerom niezależnie od ich wzrostu i wieku, możliwy jest też montaż uniwersalnych fotelików dla dzieci umieszczanych przodem i tyłem do kierunku jazdy, na trzech miejscach z tyłu jak i na miejscu pasażera z przodu. Wyłącznik umieszczony z boku deski rozdzielczej umożliwia wyłączenie poduszki powietrznej pasażera, co jest później sygnalizowane odpowiednią lampką kontrolną.

W samochodzie zastosowano przednie zawieszenie typu Mc Pherson z trójkątnym wahaczem pochodzącym z Clio II. Tylne zawieszenie  jest identyczne jak w Renault Modus. Składa się z osi konstrukcji typu H z programowanym ugięciem, współpracującej ze sprężynami śrubowymi i pionowo ustawionymi amortyzatorami. Dokładne badania sztywności sprężyn przednich i tylnych pozwoliły zmniejszyć wahania nadwozia, zwłaszcza kołysanie boczne, którego wartość odpowiada parametrom Clio w wersji podstawowej. Podwozie wyposażono seryjnie w przedni stabilizator poprzeczny podnoszący komfort jazdy. Logan posiada hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. W skład seryjnego wyposażenia już wkrótce będą wchodzić również 15-calowe koła (z oponami Kormoran – marki należącej do Michelin -). Opcjonalnie dostępny jest system ABS Bosch 8.0 tej samej generacji co układ montowany w Mégane II, z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV. System ten wykorzystuje cały potencjał układu hamulców tylnych.

Rzeczywisty komfort jazdy. Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, dostępne już na drugim poziomie wyposażenia, podnosi przyjemność prowadzenia pojazdu i poprawia zwrotność. Średnica nawracania między krawężnikami wynosząca 10,5 m jest równie niewielka jak w Mégane II. O przyjemności prowadzenia samochodu decyduje właściwe zachowanie pojazdu na drodze, precyzja układu kierowniczego, a także ergonomia miejsca kierowcy. Wszystkie potrzebne informacje są osiągalne jednym rzutem oka na cyfrowy wyświetlacz, umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej, podający komunikaty ostrzegawcze oraz informacje z komputera pokładowego. Już podstawowa wersja jest wyposażona w obrotomierz.

Ergonomia miejsca kierowcy wykorzystuje zalety płyty podłogowej B. Kierowca siedzi dokładnie w osi kierownicy i pedałów, co ma wpływ na wygodę prowadzenia pojazdu. Nadwozie samochodu zostało zaprojektowane cyfrowo. Liczne obliczenia drgań i hałasów pozwoliły na ograniczenie poziomu hałasu w samochodzie. Szczególnie kontrolowane na wszystkich etapach prac nad projektem były hałasy pochodzenia mechanicznego. W celu uzyskania możliwie wysokiego komfortu w kabinie ograniczono hałasy o wysokiej częstotliwości. Ponadto poziom hałasu pracy układu klimatyzacji i wentylacji w modelu Logan osiągnął odpowiednio wartość 51 i 49 decybeli, co plasuje ten model wśród najlepszych w segmencie. Pod względem emisji hałasu na zewnątrz wyniki Logana plasują się poniżej wartości progowej określonej w dyrektywie europejskiej (74 dB). Logan spełnia zobowiązanie podjęte przez Renault w momencie zaprojektowania Laguny II – zapewnienia poziomu emisji hałasów poniżej wartości progowych wymaganych przepisami.

W kabinie zapewniono jednolity komfort termiczny, również na tylnych miejscach. Krótkie kanały wentylacyjne z przodu zapewniają doskonały nawiew na nogi. Z tyłu, Logan posiada podwójny nawiew, podobnie jak Mégane II.  Po rozruchu temperatura nawiewu szybko rośnie. Silniki wytwarzają dość energii cieplnej, tak więc nie ma potrzeby montowania dodatkowego ogrzewania. Klimatyzator pochodzi z samochodów konstruowanych na płycie podłogowej B i tylko zewnętrzna część modułu klimatyzacji jest odmienna. Urządzenie ma bardzo zwartą budowę, co uwolniło przestrzeń umożliwiającą odpowiednie rozwiązanie miejsca kierowcy. Górne i dolne nawiewy zapewniają optymalne rozprowadzenie strumienia powietrza w kabinie.

Logan przystosowany jest do trudnych warunków drogowych. Prześwit pojazdu (155 mm) został zwiększony o 20 mm w stosunku do pojazdów konstruowanych z przeznaczeniem dla Europy Zachodniej, a skok przedniego zawieszenia o 18 mm. Logan może więc spokojnie jeździć po złych drogach.

Sprawdzone i uznane silniki
. W momencie wprowadzenia modelu do sprzedaży oferta silników obejmowała dwie wersje benzynowe 1.4 l 75 KM i 1.6 l 90 KM. Na początku 2006 roku uzupełni ją jednostka wysokoprężna 1.5 dCi 65 KM oraz wersja benzynowa 1.6 16V 107 KM. “Decydując o wyborze silników, przyjęliśmy kilka decydujących kryteriów: koszt, trwałość konstrukcji, uniwersalny charakter i prostotę obsługi” wyjaśnia Alain Picard, odpowiedzialny za silniki w projekcie Logana. 8-zaworowe silniki z rodziny K7 udowodniły już swe zalety w wielu samochodach gamy Renault. Charakteryzują się one wysokim momentem obrotowym dostępnym od szerokim przedziale od 3.000 do 4.500 obr/min.

W imię zasady „design to cost” zmieniono konstrukcję wielu części. Dotyczyło to między innymi wałka rozrządu silnika 1.4 l 75 KM, który wyposażono w dźwignie zaworowe wyposażone w ślizgi – rozwiązanie prostsze i bardziej oszczędne niż system łożyskowanych dźwigni zaworowych. Konstruktorzy zwiększyli również moment obrotowy na niskich obrotach poprzez zmianę profilu krzywek wałka. Mimo znacznych gabarytów, Logan ma stosunkowo niewielką masę własną. Wersja podstawowa samochodu z silnikiem 1.4 l 75 KM waży poniżej tony. Dzięki temu, osiągi i zużycie paliwa plasują się na poziomie innych samochodów Renault.

Silnik 1.4 l 75 KM rozwija moc 55 kW (75 KM) przy 5.500 obr/min i oferuje moment obrotowy wynoszący 112 Nm przy 3000 obr/min. Silnik 1.6 l 90 KM osiąga moc 64 kW (90 KM) przy 5.500 obr/min oraz moment obrotowy 128 Nm przy 3000 obr/min. Oba silniki współpracują z 5-biegową skrzynią mechaniczną wykorzystywaną w Lagunie II i Mégane II.

We wszystkich wersjach silnikowych trzy pierwsze przełożenia są krótkie i zapewniają znaczne osiągi przy ruszaniu i przyspieszaniu przy niewielkiej prędkości lub gdy samochód jest mocno obciążony. Dwa ostatnie przełożenia zostały tak zestopniowane, aby ograniczyć zużycie paliwa i zwiększyć komfort akustyczny. W wersji 1.6 l 90 KM Logan osiąga prędkość maksymalną 175 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy. Wyniki te sytuują Logan w czołówce pojazdów tej klasy pod względem zużycia paliwa. W cyklu mieszanym wersja ta spala 6,8 l paliwa na 100 km przy emisji 164 g CO2/km.

Samochód przyjazny dla środowiska. Logan spełnia oczywiście obowiązujące w Unii Europejskiej ochrony środowiska. Oba oferowanie w tym modelu silniki (1.4 l 75 KM i 1.6 l 90 KM) zostały zaprojektowane zgodnie z najnowszymi normami emisji spalin i posiadają homologację Euro 4.  Uzględniono również kwestię recyklingu materiałów. Logan nadaje się do recyklingu w 95 % swojej masy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

źródło: Renault