2 (2011-dziś)

Zmiany obejmują między innymi stylistykę nadwozia, nadającą nowej Captivie świeżą, jeszcze bardziej pewną siebie i dynamiczną prezencję; zupełnie nową gamę najnowszych, mocnych i ekonomicznych silników; zmodyfikowane podwozie poprawiające właściwości jezdne oraz prowadzenie, a także udoskonalone wnętrze.

Niezależnie od wszystkich wprowadzonych zmian i ulepszeń nowa Captiva zachowuje zalety związane z możliwością konfiguracji siedzeń, ułożonych w systemie „teatralnym” w trzech rzędach i zapewniających wygodną podróż nawet siedmiu pasażerom, a także elektronicznie sterowanym napędem na wszystkie koła, pozwalającym na rozkład mocy w zależności od aktualnych potrzeb.

Wygląd pojazdu takiego jak Captiva wskazuje, iż spełni on swoje zadania – jednego dnia podczas wypadu na zakupy, drugiego zabierze połowę drużyny piłkarskiej na mecz, a w weekend pozwoli na przejażdżkę po bezdrożach lub wyjazd nad morze.

To właśnie ten rodzaj wszechstronności i możliwości odpowiada na potrzeby nie tylko rodzin, ale i każdego poszukującego alternatywy dla konwencjonalnego sedana lub hatchbacka.

Mocny design nadwozia
Captiva zyskała sobie wielu zwolenników dzięki designowi nadwozia, a nowy model radzi sobie pod tym względem jeszcze lepiej. Oglądając nową Captivę z przodu natychmiast dostrzec można kilka nowych elementów: zmodyfikowana i wyraźnie zarysowana maska; nowy i większy grill z charakterystycznymi dla Chevroleta elementami takimi, jak podwójny wlot i centralnie umiejscowione logo; nowe, cylindryczne, pryzmatyczne reflektory przednie i kierunkowskazy zintegrowane z lusterkami bocznymi.

Przechodząc do przednich zderzaków zauważymy, iż kształt bocznych wlotów powietrza uległ zmianie i obecnie są one bardziej kanciaste, co ma podkreślić sportowe aspekty Captivy. Patrząc na nowy model od strony słupków A dostrzeżemy, iż Captiva zachowała swój elegancki profil, charakteryzujący się subtelnie wznoszącą się linią progów. Wszystkie te zmiany konstrukcyjne przyczyniają się do mocniejszej, bardziej atletycznej sylwetki, ale gwarantują również, iż Captiva będzie natychmiast rozpoznawana jako członek nowej rodziny modeli Chevroleta.

Zmodyfikowane, bardziej muskularne nadkola są w stanie zmieścić koła w rozmiarze od 17 do 19 cali, a doskonałe uzupełnienie nadwozia Captivy stanowi nowa kolorystyka lakierów nadwozia.

Moc i wydajność – cztery nowe silniki Captivy
To pod maską nowej Captivy miały miejsce najdalej idące zmiany. Dostępne będą cztery nowe, potężne silniki, połączone z nową, manualną lub automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów. Razem zapewnią one klientom Chevroleta odpowiednią dynamikę i efektywność, czyniąc Captivę jednym z najpotężniejszych kompaktowych SUVów dostępnych na rynku.

Nowa oferta siników to dwie jednostki benzynowe o pojemności 2,4 i 3,0 litrów oraz dwie wersje wysokoprężne o pojemności skokowej wynoszącej w obu przypadkach 2,2 litra. Wykorzystują one szereg zaawansowanych technologii, których celem jest zapewnienie optymalnej równowagi między osiągami a zużyciem paliwa.

Nowe silniki cechują elementy występujące w Captivie po raz pierwszy, np. zmienne fazy rozrządu (VVT) 2,4-litrowej benzynowej jednostki DOHC ECOTEC, które pozwalają na uzyskanie 167 KM i poziomu zużycia paliwa w cyklu mieszanym rzędu 8,9 litra/100 km w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów. Osiągi Captivy z silnikiem benzynowym o pojemności 2,4 litra to między innymi przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 10,5 sekundy.

Captiva jest jednym z najpotężniejszych kompaktowych SUVów dostępnych na rynku, dzięki wprowadzeniu do oferty od połowy 2011 roku nowej benzynowej jednostki napędowej 3,0 V6 o mocy 258 KM. Silnik ten posiada wtrysk bezpośredni oraz zmienne fazy rozrządu (VVT) i zapewnia moment obrotowy wynoszący 288 Nm. Jej osiągi są imponujące – maksymalna prędkość: 198 km/godz., przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 8,6 sekund oraz poziom zużycia paliwa w cyklu mieszanym rzędu 10,7 litra/100 km.

Diesle. Nowa jednostka o pojemności 2,2 litra dostępna będzie w wersjach o mocy 163 lub 184 KM. Ten najnowszy silnik to zaawansowana, czterocylindrowa jednostka z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC) i turbosprężarką, w której zastosowano układ common rail i turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT) z chłodnicą powietrza.

Stopień sprężania niższy w porównaniu do silników wysokoprężnych poprzedniej generacji pozwala na uzyskanie w nowej Captivie wyższej mocy przy niższym poziomie emisji spalin. Poziom emisji CO2 nie przekracza dopuszczalnych progów emisji CO2, co przekłada się na potencjalne oszczędności dla klientów w krajach Unii Europejskiej, gdzie poziom emisji CO2 wpływa na cenę auta i koszty jego eksploatacji.
 
Nowa Captiva z podstawowym silnikiem o mocy 163 KM i manualną skrzynią biegów osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 9,9 sekundy i maksymalną prędkość wynoszącą 189 km/godz., zaś wersja z silnikiem o mocy 184 KM osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w ciągu 9,4 sekundy i maksymalną prędkość wynoszącą 200 km/godz. Zużycie paliwa przez obie wersje w cyklu mieszanym jest identyczne i wynosi 6,4 litra/100 km.

Integralnym elementem nowych jednostek napędowych Captivy jest nowa, sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów. Może ona pracować w trybie w pełni automatycznym lub, w zależności od preferencji kierowcy, w trybie Driver Shift Control (DSC), pozwalającym na manualną zmianę biegów.

Przełożenia nowej, automatycznej skrzyni biegów są długie, co pozwala na optymalną korelację osiągów i poziomu zużycia paliwa. Krótki bieg pierwszy pozwala na szybkie ruszenie pojazdu, długi bieg szósty obniża obroty silnika przy wyższych prędkościach, maksymalizuje poziom efektywności zużycia paliwa, ogranicza hałas i drgania.

Alternatywnie, sześciostopniowa manualna skrzynia biegów może być dostarczana z benzynowym silnikiem o pojemności 2,4 litra oraz wysokoprężnymi jednostkami o pojemności 2,2 litra.


Podwozie nowej Captivy zmodyfikowano pod kątem lepszej dynamiki pojazdu, poprawy właściwości skrętnych, charakterystyki jezdnej i „czucia” jazdy. Dzięki elektronicznemu układowi kontroli stabilności pojazdu (ESC) z układem kontroli trakcji (TCS) i układowi wspomagania hamowania (BAS) montowanym w standardzie, Captiva oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa.

Elektrycznie wspomagany, reagujący na prędkość układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny i wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku. Po raz pierwszy w Captivie wprowadzono system wspomagający ruszanie samochodu pod górę (HSA). System utrzymuje pojazd na nachyleniach rzędu 3% i wyższych przez 1,5 sekundy od zwolnienia pedału hamulca, co zwiększa płynność i bezpieczeństwo przy ruszaniu z zatrzymania.

W nowej Captivie zastosowano aktywny napęd na wszystkie koła – jest to równie praktyczne, co przyjazne środowisku rozwiązanie, wykorzystujące w normalnych warunkach jazdy napęd na przednie koła, a napęd na wszystkie cztery koła – uruchamiany automatycznie przez elektroniczne sprzęgło – wtedy, gdy wymagana jest większa przyczepność, np. na powierzchniach śliskich lub podczas ruszania pod górę.

Po włączeniu napędu na wszystkie koła moc rozkładana jest między koła przednie a tylne w stosunku maks. 50:50. Oprócz poślizgu kół system wykrywa również prędkość silnika i pojazdu, kąt odchylenia i skrętu. Napęd na cztery koła w pełni zintegrowano z systemami ABS i ESC, co dodatkowo zwiększa kontrolę nad pojazdem.

Poważne zmiany wnętrza
We wnętrzu nowej Captivy, kierowcę i pasażerów powita przestronne wnętrze z jedną z największych przestrzeni bagażowych w swojej klasie i możliwością zajęcia pięciu lub siedmiu miejsc siedzących. Przestrzeń bagażowa przy złożonym trzecim rzędzie siedzeń wynosi 769 litrów (477 litrów poniżej linii okien), a przy złożonym drugim rzędzie siedzeń – 1 577 litrów (942 litry poniżej linii okien).

Ulepszone wnętrze nowej Captivy cechuje obecnie szereg nowych wykończeń i tekstur, w tym nowa tapicerka foteli oraz udoskonalone elementy wystroju wnętrza, np. nowe, satynowe, chromowane pierścienie wokół wlotów powietrza, co zwiększa poziom przyjemnych wrażeń dotykowych i wizualnych. Projektanci rzeczywiście dobrze wykorzystali niektóre elementy zastosowane w pozostałych modelach Chevroleta, np. zimno-niebieskie oświetlenie i „zakrzywiony” design deski przedniej przechodzącej w drzwi przednie po stronie kierowcy i pasażera, zapewniającej wnętrzu Chevroleta wygląd podwójnego kokpitu.

Dodatkową przestrzeń bagażową inteligentnie zintegrowano, co zapewnia poczucie przestronności i praktyczności; dla przykładu – dzięki zastosowaniu w nowej Captivie układu wspomagającego ruszanie samochodu pod górę, eliminującego możliwość stoczenia z nachyleń i zastosowaniu elektronicznego hamulca postojowego, uzyskano przestrzeń na dodatkowe schowki w konsoli centralnej, w tym na dwa uchwyty na kubki.

Bezpieczeństwo bierne zapewnia sześć poduszek powietrznych – dwie z przodu, boczne dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne dla siedzących z tyłu – oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia przy fotelach przednich. Punkty mocowania systemu Isofix na zewnętrznych siedzeniach w drugim rzędzie ułatwiają szybkie i bezpieczne mocowanie fotelików dla dzieci.

Zastosowany w nowej Captivie system audio pozwala na łączność przewodową (wejście AUX) i bezprzewodową (technologia Bluetooth) z oferowaną standardowo możliwością sterowania z poziomu kierownicy. Dostępna jest również nawigacja z 7-calowym wyświetlaczem i mapami dróg w Europie oraz zintegrowana kamera cofania. Głośniki umieszczono w innym miejscu w drzwiach, jednak pasażerowie cieszyć się mogą doznaniami słuchowymi dzięki szeregowi technologicznych ulepszeń akustyki wnętrza, w tym lepszej izolacji przedniej szyby, drzwi i podsufitki, co doprowadziło do ograniczenia poziomu hałasu powodowanego przez drogę, wiatr i silnik.

 

źródło: Chevrolet