C6 (2006-2011)

Sportowa elegancja A6 Avant, zaakcentowana wyraźnymi elementami offroad – nowe Audi A6 allroad quattro jest samochodem, z którym niewiele aut może się równać. Wysoki potencjał technologiczny, doskonała dynamika jazdy onroad i offroad w połączeniu z komfortem samochodu klasy wyższej i imponującym wyposażeniem, skierowane są do aktywnych i lubiących sportowe wyzwania klientów, szukających samochodu o mocnym, indywidualnym charakterze.

Wygląd zewnętrzny
A6 allroad quattro kontynuuje tendencję stylistyczną samochodów tej marki. Jego linie łączą w sobie elegancką, lekką architekturę Audi, znaną z A6 Avant, z nowymi, wyraźnymi elementami stylu samochodów terenowych. Podstawowe proporcje, z niskim pasem okien oraz delikatnie opadającą linią dachu, wyraźnie nawiązującą do coupé, można nazwać już klasycznymi. Bryła samochodu wyrysowana jest przez trzy linie, które nadają jej dynamiczny charakter, a cała sylwetka auta zdaje się przeć do przodu.

Łagodnie wygięty w górę łuk „linii ramion” rozpoczyna się przy przednim błotniku, przebiega jako krawędź załamująca światło przez całe nadwozie i kończy się tylnymi światłami. Łuk „Dynamic Line” rozpoczyna się od dolnej części przedniego zderzaka i ciągnie się do tyłu powyżej krawędzi progów, obiega jako krawędź zderzaka tył nadwozia i w ten sposób wytycza kontury bryły auta.

Spoina „V” również rozpoczyna się przy przednim zderzaku, jest kontynuowana na pokrywie silnika, przebiega dalej jako linia dachu i kończy się na krawędzi obrysowującej tylną klapę.

Na wygląd A6 allroad quattro duży wpływ ma także dokładnie wypracowany dialog wypukłych i wklęsłych łuków, wyoblonych i zagłębionych płaszczyzn. Wspomaga on pełne napięcia przeplatanie się światła i cienia, które nadaje stylistyce nowego uroku.

Singleframe
Jednym ze specjalnych elementów stylistycznych offroad, typowych dla Audi A6 allroad quattro, jest masywna osłona przed najechaniem na przeszkody, wykonana ze stali szlachetnej i umieszczona pod zespołem napędowym, podkreślająca trwałość i odporność tego samochodu.


Ze względu na tę osłonę charakterystyczna kratownica chłodnicy „singleframe” ma nieznacznie zredukowaną wysokość, a element do mocowania tablicy rejestracyjnej został tak zmniejszony, iż rejestracja zdaje się swobodnie unosić w powietrzu. Zależnie od rynku, na którym Audi będzie sprzedawane, przetłoczenie pod rejestrację będzie dostosowane do wielkości tablicy obowiązującej w danym kraju.

Pionowe pręty osłony chłodnicy przykryte są chromowanymi listwami, także zderzaki otrzymały nowy kształt. Seryjnie mają kolor kontrastujący z kolorem lakieru nadwozia, opcjonalnie mogą być pokryte matowym lakierem w kolorze nadwozia. Nowe, płaskie otwory wlotowe poniżej osłony chłodnicy wpuszczają jeszcze więcej powietrza do silnika. Za przezroczystymi pokrywami reflektorów widoczna jest najnowsza technologia: jako opcja dla A6 allroad quattro dostępne są dynamiczne światła oświetlające drogę na zakrętach „adaptive light” z mocnymi reflektorami „xenon plus” oraz światłami do jazdy dziennej.

Mocny: 17-calowe koła należą do wyposażenia seryjnego
Patrząc z boku nie sposób nie zauważyć wykonanego z aluminium, masywnego relingu dachowego, zamocowanego na czterech podporach. Powiększone lusterka zewnętrzne, elektrycznie ustawiane, składane i ogrzewane, zapewniają bardzo dobrą widoczność. Mocno wyprofilowane listwy na drzwiach w kontrastowym kolorze (opcjonalnie z aluminium) podkreślają Dynamic Line. Progi posiadają dodatkowe nakładki, które – podobnie jak nakładki rozszerzające nadkola – sprawiają, że samochód robi wrażenie krępego i silnego. Oba elementy pokryte są lakierem w kontrastowym kolorze, lub – na życzenie – w kolorze nadwozia.

W nadkolach – zależnie od wersji silnika – osadzone są koła o średnicy 17 lub 18 cali, z 7 ramionami w kształcie wirnika, z 10 ramionami lub z 5 ramionami „Aero”. Opony mają większą średnicę niż w A6 Avant, dzięki temu patrząc na A6 allroad quattro od razu widać, że jest on wyżej zawieszony.

Dla mocnego tyłu Audi A6 allroad quattro charakterystyczny jest szeroki rozstaw kół oraz widoczne rury wydechowe, w wersji V8 FSI o średnicy 88 milimetrów. Na zderzaku optycznym akcentem jest aluminiowa listwa dekoracyjna, pod podłogą samochodu widać osłonę wykonaną ze stali szlachetnej. Zderzak tylny, podobnie jak przedni, pokryty jest kontrastowym lakierem lub – na życzenie – matowym lakierem w kolorze nadwozia. W samochodach wyposażonych w przednie reflektory „adaptive light”, tylne światła są diodowe.

A6 allroad quattro dostępne jest w sześciu atrakcyjnych kolorach. Jeden z nich – popielaty Kondor – jest zarezerwowany dla tego nowego modelu oraz dla Audi Q7. W drugiej połowie 2006 roku do gamy kolorystycznej dołączy jeszcze jedenasty kolor – niebieski Polar, dostępny wyłącznie dla A6 allroad quattro.

Wnętrze
Wybitnie sportowy charakter, luksusowy komfort i ergonomiczna perfekcja – to główne zasady przyświecające projektowaniu kokpitu w nowym Audi A6 allroad quattro. Ukształtowanie linii i form oraz dobór kolorów świadczą o najwyższej jakości oraz dopasowanej do charakteru samochodu estetyce. Po otwarciu drzwi ukazuje się nowa listwa progowa z napisem „allroad quattro”, wykonana z trzech rodzajów aluminium: błyszczącego, szczotkowanego i matowego.

Podłogę we wnętrzu nowego A6 allroad quattro wyłożono nową, dwukolorową i odporną na zużycie wykładziną o nazwie Fresco. Do wyboru są cztery kolory wnętrza, w tym nowy brązowy Para i beżowy Kardamon. Można je łączyć z sześcioma rodzajami tapicerki foteli oraz pięcioma wersjami elementów dekoracyjnych. Sportowe fotele są dwukolorowe. Elementy dekoracyjne mogą być wykonane ze znanego już brązowego drewna orzechowego, jasnobrązowego drewna orzechowego o matowym połysku lub z beżowego drewna brzozowego. Nowością jest kalifornijskie drewno Vavona w kolorze popielatym Assam (seryjne w modelu 4.2 FSI) oraz aluminium Arial.

Sportowa i intuicyjna: ergonomia
Kokpit jest przykryty wspólną pokrywą z lekko pochyloną ku kierowcy górną częścią konsoli środkowej, tworząc z nią jedną całość. Wysoka i szeroka konsola środkowa z poręcznie rozmieszczonymi elementami obsługowymi podkreśla sportową, idealnie dopasowaną do kierowcy architekturę wnętrza. Podobnie jak cała struktura kokpitu, także tablica wskaźników jest podobna do Audi A6.

 

W A6 allroad quattro zastosowano najnowszą generację kierownic Audi, znaną z A6. Na środku trójramiennego i czteroramiennego koła dominuje kształt trapezowej osłony chłodnicy z czterema pierścieniami.

Szkielet kierownicy wykonany jest z ciśnieniowego odlewu magnezu – materiału charakteryzującego się wyjątkowo niską wagą i wysoką sztywnością.

Koło kierownicy seryjnie pokryte jest skórą, na życzenie może być pokryte szlachetnym drewnem. Ponadto wszystkie kierownice można zamawiać z przyciskami wielofunkcyjnymi a przy modelach z przekładnią tiptronic – także z przełącznikami do zmiany biegów. Czteroramienna kierownica wielofunkcyjna na życzenie może być ogrzewana.

Podobnie jak w Audi A8 i A6, także przy Audi A6 allroad quattro inżynierowie zastosowali elektromechaniczny hamulec postojowy. Takie rozwiązanie otwiera stylistom nowe możliwości kształtowania wnętrza: brak dźwigni hamulca ręcznego pozwala na zaprojektowanie bardziej ergonomicznej i większej konsoli oraz podłokietnika.

 

Intuicyjny: Terminal MMI
Za drążkiem zmiany biegów znajduje się terminal systemu MMI, który stanowi prostą w obsłudze, doskonale umiejscowioną i charakteryzującą się wewnętrzną logiką platformę informacyjną i obsługową. Liczne testy przeprowadzone przez specjalistyczne czasopisma wykazały, że dzięki intuicyjnemu sposobowi obsługi system MMI przewyższa podobne rozwiązania innych producentów.

MMI to dla kierowcy przede wszystkim terminal w konsoli środkowej z dużym przyciskiem obsługowym, który można przekręcać i wciskać. Wokół niego rozmieszczone są przyciski sterujące, tzw. softkeys, którym – w zależności od wybranego menu – przypisane są różne funkcje.

Z obu stron terminala, obok przycisku „return” pozwalającego na powrót do wcześniejszego menu, znajduje się osiem przycisków pozwalających na bezpośrednie wybranie najważniejszych obszarów obsługowych. Przyciski te są logicznie podzielone na cztery grupy.

Do zakresu „rozrywka” należy RADIO i CD/TV, do grupy komunikacji: TEL i NAME (książka adresowa dla telefonu i nawigacji satelitarnej). NAV i INFO (informacje o ruchu drogowym) należą do pola „Information”, natomiast CAR i SETUP są odpowiedzialne za obsługę samochodu.

Przy górnej krawędzi konsoli środkowej, zatem w zasięgu wzroku kierowcy, umieszczony jest ekran. Struktura wyświetlanych przez niego informacji odpowiada dokładnie układowi przycisków rozmieszczonych wokół obrotowego pokrętła głównego na terminalu, tak że ruchy ręki przekładają się dokładnie na informacje z ekranu. W nowym A6 allroad quattro Audi oferuje MMI w trzech konfiguracjach: MMI basic, MMI basic plus oraz pełną wersję MMI.

MMI Basic: z radiem i odtwarzaczem CD
Już w wersji standardowej Audi A6 allroad quattro wyposażone jest w MMI basic z terminalem obsługowym, monochromatycznym wyświetlaczem 6,5 cala oraz wbudowanym radiem i pojedynczym odtwarzaczem CD. Odpowiednie nagłośnienie zapewnia wzmacniacz 2 x 20 W oraz dwukanałowe głośniki w przednich drzwiach. System ten w wersji podstawowej dysponuje regulacją głośności zależną od prędkości jazdy oraz – dzięki antenie „diversity” – doskonałym odbiorem radiowym.

 

Ponadto MMI pozwala na ustawianie licznych funkcji samochodu, takich jak konfiguracja oświetlenia wnętrza, komfortowa automatyczna klimatyzacja oraz różne sygnały ostrzegawcze. Terminal jest połączony z układami elektronicznymi samochodu poprzez szybką magistralę MOST i dzięki temu może przejąć liczne funkcje kontrolne.

MMI basic plus: system nagłośnieniowy z dziesięcioma głośnikami
System radiowy można rozszerzyć do wersji komfortowej MMI basic plus o dodatkowe komponenty. Funkcja TP Memory pozwala na rejestrowanie czterominutowych komunikatów o ruchu drogowym. Za jakość dźwięku odpowiedzialny jest 6-kanałowy system nagłośnieniowy z dziesięcioma głośnikami (po dwa zestawy trójkanałowe z przodu i zestawy dwukanałowe z tyłu).

Ponadto MMI basic plus można wyposażyć na życzenie w nawigację satelitarną korzystającą z płyt CD, której wskazówki optyczne wyświetlane są w formie piktogramów ze strzałkami i dodatkowych informacji tekstowych na tablicy wskaźników, a więc w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Cel podróży można wygodnie i prosto wprowadzić poprzez książkę adresową MMI. Planowanie trasy uwzględnia aktualne komunikaty o sytuacji na drogach radia drogowego TMC.

MMI: kolorowy monitor i zmieniarka płyt CD
W pełnej wersji MMI wyposażone jest w 7-calowy kolorowy monitor. Wysokiej jakości system audio z wariantu basic plus jest rozszerzony o podwójny tuner oraz zmieniarkę na 6 płyt CD. Najwyższą jakość odsłuchu oferuje Surround Soundsystem amerykańskiego specjalisty od sprzętu audio BOSE (opcjonalnie także dla MMI basic plus). Osiem kanałów wzmacniacza rozdziela dźwięk wokół słuchacza jak w sali koncertowej. Ponadto system ten przy pomocy BOSE AudioPilot® dopasowuje się dynamicznie do tła akustycznego pojazdu, zapewniając w każdej sytuacji czyste brzmienie.

Na życzenie można zamówić MMI z nawigacją DVD. Ten nośnik danych ma ponad dziesięciokrotnie większą pojemność pamięci, niż tradycyjny CD-ROM i mieści na płycie prawie całą zachodnioeuropejską sieć dróg, nie trzeba więc zmieniać płyty przy przekraczaniu granic państw.

Komputer korzystając z DVD oblicza trasy znacznie szybciej, niż przy systemach opartych na CD. Pozwala to na płynne powiększanie lub pomniejszanie obrazu oraz na szybkie przesuwanie mapy we wszystkich kierunkach. Cel podróży i opcje trasy wprowadzane są przez menu MMI. Alternatywnie można sterować systemem nawigacji przy użyciu dostępnego jako opcja sterowania głosowego. Kolejną dostępną opcją jest tuner TV.

Interesujące rozwiązanie techniczne to nowoczesny system optycznego wspomagania parkowania Audi parking system advanced, opierający się na umieszczonej z tyłu kamerze.
Kamera o kącie widzenia 130 stopni i bardzo dużej czułości zamontowana jest w uchwycie tylnej pokrywy. Obrazy z niej są wyświetlane bez zniekształceń na monitorze MMI.

Podczas cofania system wskazuje kierowcy przy pomocy różnych linii i pól pomocniczych drogę manewrowania. Przy parkowaniu podłużnym podświetlone na niebiesko powierzchnie pokazują ilość miejsca, potrzebną dla A6 allroad quattro. Niebieskie linie pomagają przy manewrowaniu.

Przy parkowaniu poprzecznym pomarańczowe linie pokazują prawidłowy tor jazdy. Na obrazie z kamery widoczne są również tylny zderzak i hak do holowania (jeżeli jest zamontowany), co pozwala na dokładne najechanie pod dyszel przyczepy.

Dyskretna i mocna: komfortowa automatyczna klimatyzacja
Audi A6 allroad quattro jest wyposażone seryjnie w automatyczną klimatyzację z filtrem powietrza obiegowego i filtrem cząsteczek oraz z czujnikiem położenia słońca. Temperaturę można ustawiać oddzielnie dla kierowcy i pasażera, w tylnej części kabiny znajdują się dysze wentylacji na końcu środkowego tunelu.

Jeszcze lepszy klimat we wnętrzu zapewnia dostępna jako opcja automatyczna klimatyzacja „plus” (seryjna w 4.2 FSI). Przy użyciu czujnika temperatury zależnego od położenia słońca, czujnika jakości powietrza i wilgotności analizuje ona dokładnie warunki panujące w samochodzie. Temperaturę powietrza ze środkowej dmuchawy można ustawiać oddzielnie, tak więc możliwe jest na przykład skierowanie ciepłego powietrza z bocznych dmuchaw na zaparowaną szybę a jednocześnie chłodzenie wnętrza powietrzem z dmuchawy środkowej. Otwory na górze deski rozdzielczej zapewniają wyjątkowo przyjemną, prawie pozbawioną wyczuwalnych prądów powietrza wentylację. W tylnej części samochodu otwory wentylacyjne umieszczone są w słupkach B.

Inteligentne połączenie: telefony
Nowe Audi A6 allroad quattro może być wyposażone na życzenie w system przygotowany do montażu telefonu komórkowego lub w zamontowany na stałe telefon ze złączem Bluetooth.

Niezależnie od sposobu podłączenia, wszystkie funkcje telefonu można obsługiwać przez MMI. Przycisk TEL uaktywnia menu obsługowe oraz książkę telefoniczną. Najważniejsze czynności obsługowe można wykonać również przy użyciu przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej, bez potrzeby zdejmowania z niej rąk.


Telefon samochodowy Bluetooth – całkowicie nowa oferta
Uniwersalny zestaw głośnomówiący Bluetooth został powiększony o całkowicie nową ofertę: telefon samochodowy Audi Bluetooth. To innowacyjne rozwiązanie oferuje niespotykany dotychczas komfort: telefon komórkowy może po prostu zostać w kieszeni. Odpada konieczność wkładania komórki do zestawu adapterowego.

Telefon samochodowy Audi Bluetooth odłącza całkowicie część GSM telefonu komórkowego. Telefon jest teraz wykorzystywany tylko jako przenośny czytnik karty SIM. W ten sposób nie jest już konieczne stosowanie TWIN-Card lub ciągła zmiana karty SIM, jak przy klasycznych, montowanych na stałe telefonach. Dane identyfikacyjne użytkownika są kodowane i przenoszone przez Bluetooth.

We wbudowanym w samochodzie urządzeniu sterującym znajduje się zintegrowany moduł GSM, uzyskujący poprzez antenę samochodową połączenie z siecią. Nie jest więc wymagane podłączenie anteny zewnętrznej do komórki.

Kolejną opcją w połączeniu z telefonem samochodowym Audi Bluetooth jest bezprzewodowa słuchawka Bluetooth, która została skonstruowana specjalnie dla Audi – jest ergonomiczna i ma doskonałą akustykę.

Wygodny: czujnik światła i deszczu
Fabrycznie we wszystkich nowych Audi A6 allroad quattro montowany jest czujnik światła i deszczu. Aktywuje on lub dezaktywuje automatycznie światła mijania oraz wycieraczki szyby. Czujnik jest umieszczony w uchwycie lusterka wewnętrznego przy przedniej szybie i nie ogranicza pola widzenia kierowcy.

Dwa niezależne czujniki światła rejestrują oświetlenie otoczenia oraz warunki świetlne w kierunku jazdy. Mikroprocesor wylicza z tych informacji oraz z prędkości jazdy intensywność świecenia świateł mijania. System jest aktywny w przypadku ustawienia pokrętła świateł w pozycji „Auto”.
Do czujnika światła należy także funkcja coming home/ leaving home. Po odblokowaniu drzwi pilotem po zmroku automatycznie włączają się światła zewnętrzne i oświetlenie wnętrza.

Czujnik deszczu monitoruje stopień wilgotności przedniej szyby i według niego steruje wycieraczkami. Włączanie tego systemu jest także bardzo łatwe: kierowca musi tylko raz przesunąć dźwignię przy kolumnie kierownicy na odpowiednią pozycję.

Perfekcyjna ergonomia: fotele
W A6 allroad quattro wszyscy pasażerowie odczują znaczną poprawę komfortu przestrzennego – rozstaw kół w porównaniu do poprzednika wzrósł o 76 milimetrów i wynosi 2.833 milimetry. Oznacza to przede wszystkim więcej miejsca i większe bezpieczeństwo dla nóg przednich pasażerów. Wzrosła również odległość między tylną kanapą a przednimi fotelami – o 10 mm.

Szerokość na wysokości ramion z przodu jest o 23 mm większa, z tyłu o 6 mm. Tak zwana odległość między środkami siedzeń – ważny wskaźnik dla swobody pasażerów – zwiększyła się z przodu o 40 a z tyłu o 20 mm.

Seryjne fotele Audi A6 allroad quattro zapewniają doskonały komfort podczas długich podróży oraz dobre trzymanie boczne przy sportowej jeździe. Kierowca i przedni pasażer mogą regulować wysokość swoich foteli. Dostępne są również fotele sportowe ze znacznie bardziej wyprofilowanymi bokami. Na życzenie mogą być one wyposażone w elektryczną regulację odległości, wysokości i pochylenia siedziska oraz oparcia a także podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Montowana seryjnie tapicerka foteli łączy w sobie elementy z tkaniny i sztucznej skóry. Alternatywnie zamówić można tapicerkę ze skóry Milano (seryjnie w 4.2 FSI razem ze skórą na obiciu drzwi), Valcona lub ze skóry naturalnej. Sportowe fotele pokryte są kombinacją Alcantary i skóry; na fotelach „Bicolor” zastosowano skórę Valcona w dwóch kolorach.

W schowku znajdującym się przed pasażerem siedzącym z przodu umieszczono wyłącznik poduszki powietrznej potrzebny w przypadku przewożenia dziecka na przednim siedzeniu w foteliku zwróconym tyłem do kierunku jazdy. W komplecie z wyłącznikiem montowane jest elektryczne zabezpieczenie tylnych drzwi przed otwarciem przez dzieci oraz mocowanie fotelików ISOFIX.

Sportowy i wszechstronny: bagażnik
Audi A6 allroad quattro skierowane jest do aktywnych ludzi. Specjalnie dla nich przygotowano przestronny i dający się wykorzystać na wiele sposobów bagażnik. Już w normalnym układzie ma on pojemność 565 litrów; po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy – nie trzeba w tym celu demontować zagłówków – pojemność ta wzrasta do 1.660 litrów.

Wysoka jakość materiałów w bagażniku i jego staranne wykończenie to cechy typowe dla Audi. Liczne, dobrze przemyślane detale swoją wszechstronnością wytyczają nowe standardy w tej klasie samochodów. Na przykład siatka zabezpieczająca i kaseta do jej przechowywania są niezwykle łatwe w obsłudze. Kaseta na siatkę jest oddzielona od żaluzji przykrywającej bagażnik, a oba te elementy są wąskie i lekkie.

Seryjnie nowe A6 allroad quattro w bagażniku o płaskiej podłodze szerokości 1,05 metra posiada dwie szyny mocujące z czterema zaczepami. Eleganckie i masywne oczka dają się przesuwać
i unieruchamiać, tak, że można zamocować do nich bagaże o różnych kształtach. W bagażniku umieszczono także dwa haki na torby i dodatkową siatkę boczną. Dostępny jako opcja, zamykany schowek boczny pomieści w sobie mniejsze przedmioty i schowa je przed wzrokiem ciekawskich.

We wszystkich A6 allroad quattro można podnieść podłogę bagażnika i unieruchomić w różnych pozycjach, dzieląc w ten sposób bagażnik na kilka części. Podłoga ta nie tylko pozwala na schowanie mniejszych przedmiotów i zabezpieczenie ich przed przesuwaniem się, lecz również otwiera dostęp do dolnej komory, w której umieszczono dużą wannę z tworzywa sztucznego. Do wanny tej można włożyć zabłocone buty po górskiej wspinaczce lub mokre buty narciarskie.

Dla entuzjastów sportu: mądre rozwiązania
Na życzenie właściciel A6 allroad quattro może zwiększyć dodatkowo wszechstronność systemu szyn. Teleskopowa belka, zablokowana w szynach, służy do podziału bagażnika na dwie części. Dodatkowym elementem mocującym jest łatwy do zaczepienia pas, unieruchamiający przedmioty przy bocznych ścianach lub dzielący bagażnik w poprzek. System mocowania rowerów pozwala na bezpieczny transport dwóch rowerów górskich.

Wyjątkowo ciekawym rozwiązaniem jest duża skrzynia do bagażnika. Można ją zamocować w szynach w dwóch pozycjach. Ustawiona otworem do tyłu służy do przewożenia mniejszych bagaży i jednocześnie dzieli bagażnik. Jeżeli otwór zostanie ustawiony w kierunku tylnej kanapy tak, aby przylegał do wycięcia w oparciu, skrzynia może służyć jako dodatkowy schowek dostępny z kabiny pasażerskiej, zabezpieczający swoją zawartość przed niepowołanymi spojrzeniami.

Dostępna jako opcja odwracalna mata wykonana jest z jednej strony z wysokiej jakości weluru w kolorze wnętrza samochodu; po jej odwróceniu gumowana, łatwa do pielęgnacji powierzchnia chroni podłogę bagażnika. Matę tę uzupełnia folia ochronna, którą można przełożyć przez zderzak, który w ten sposób jest chroniony przed uszkodzeniem podczas załadunku. Można też usiąść po długiej wędrówce na czystej folii wyłożonej na zderzak aby zmienić buty.

Kolejną interesującą nowością dla osób uprawiających sporty zimowe jest wyjmowany worek na narty lub deskę snowbordową. Mokry sprzęt sportowy można włożyć do torby poza samochodem, a następnie wsunąć suchą torbę do samochodu.

Seryjnie tylna klapa jest odblokowywana elektrycznie. Na życzenie dostępny jest także system hydrauliczny. W takim przypadku klapa zamyka się po wciśnięciu przycisku na listwie klapy, a otwiera przyciskiem w drzwiach kierowcy lub w pilocie. Żądany kąt otwarcia można ustawiać bezstopniowo.

Dzięki wykonanemu z aluminium relingowi dachowemu z eleganckimi podwójnymi poprzeczkami możliwe jest realizowanie wielu zadań transportowych – można przewozić rowery, narty lub boksy bagażowe. Dopuszczalne obciążenie dachu wynosi 100 kg.

Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcami jest również bardzo duża i wynosi – w zależności od silnika – do 2,1 tony.

Karoseria
Audi A6 allroad quattro może się pochwalić reprezentacyjnymi wymiarami, chociaż są one mniejsze niż w Audi Q7 – modelu klasy SUV. Jego długość wynosi 4.934 milimetry, szerokość 1.862 mm, a wysokość, zależnie od ustawienia seryjnego zawieszenia pneumatycznego adaptive air suspension, od 1.459 do 1.519 mm.

W porównaniu do swego poprzednika nowy model Audi znacznie urósł – jest o 124 mm dłuższy i o 10 mm szerszy. Audi A6 allroad quattro jest oferowane wyłącznie z nadwoziem typu Avant.

Zwiększona o ponad 34 procent sztywność skrętna jest dowodem kompetencji i konsekwentnych prac konstrukcyjnych inżynierów Audi. Rezultat dalszego zwiększenia sztywności daje się zauważyć zarówno w poprawie dynamicznych właściwości jezdnych, jak i komfortu drgań. Zredukowane do minimum amplitudy drgań stanowią fizyczną podstawę uzyskania znakomitej akustyki wnętrza nowego A6 allroad quattro.

Konstrukcja lekka: wyższa szkoła obróbki blachy
Dzięki konsekwentnemu zastosowaniu blach stalowych o podwyższonej i wysokiej wytrzymałości konstruktorom Audi udało się wzmocnić te komponenty struktury, które muszą zagwarantować największą sztywność. Użycie lekkich elementów aluminiowych – blach i profili wyciskanych – pozwoliło im równocześnie skutecznie zmniejszyć ciężar nadwozia. Audi A6 allroad quattro 3.2 FSI waży zaledwie 1.760 kilogramów.

Idealnym materiałem do wykonania pokrywy przedziału silnikowego i przednich błotników – podobnie jak to już było w poprzednim modelu – okazały się blachy aluminiowe. Materiał ten znalazł również zastosowanie w strukturze karoserii, do wykonania elementów w małym stopniu obciążonych, jak na przykład przednia ściana rynny podszybia. Wyciskane profile aluminiowe, jako dodatkowe elementy progów bocznych, przyczyniają się do zwiększenia sztywności przedziału pasażerskiego podczas zderzenia.

Przednia część ramy dachu stanowi konstrukcję hybrydową, wykonaną z połączenia stali i aluminium.
W szczególnie mocno obciążonych obszarach – jak na przykład wsporniki poprzeczne kolumn prowadzących lub podłużnice przednie – zastosowano płyty blaszane o różnej grubości, tzw. „tailored blanks“. Blisko z nimi spokrewnione są „tailored rolled blanks“ – walcowane blachy o różnej grubości.

Połączenia elementów zostały wykonane za pomocą różnorodnych technologii. Oprócz klasycznego zgrzewania punktowego, za trwałe i mocne połączenia odpowiadają również: nitowanie, klejenie
ze zgrzewaniem punktowym, spawanie i lutowanie laserowe oraz lutowanie metodą MIG. Każda technologia spełnia dokładnie wymagania, które występują w obszarze jej zastosowania.

Kręgosłup bezpieczeństwa: sztywny przedział pasażerski
Uzyskanie bardzo sztywnego przedziału pasażerskiego jest zawsze podstawowym celem konstruktorów samochodów Audi. Tworzy on bowiem fundament, na którym można zbudować potencjał ochrony, uzupełniany przez system poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa.

Jednym z głównych aspektów branych pod uwagę podczas konstruowania „klatki przeżycia“ jest zderzenie czołowe, ponieważ ciągle zdecydowanie dominuje ono w statystykach wypadków. Konstruktorzy karoserii muszą się zatroszczyć o to, aby energia kinetyczna zderzenia została przekształcona w energię deformacji elementów karoserii, tak by nie dosięgła pasażerów wewnątrz samochodu.

Podczas zderzenia czołowego czujniki przednie, które są zamontowane za osłoną chłodnicy, we współdziałaniu z innymi czujnikami i sterownikami, w ciągu zaledwie kilku tysięcznych sekundy alarmują sterownik poduszek powietrznych, że doszło do zderzenia. Kilka milisekund później następuje odpalenie pirotechniki napinaczy pasów, aby zminimalizować istniejący prawdopodobnie luz pasów bezpieczeństwa. Ograniczniki siły napięcia pasów powodują, przy ściśle określonej wartości obciążenia, zwiększenie długości pasów, aby natychmiast umożliwić „wychwycenie” pasażerów w napełnione w tym momencie poduszki powietrzne.

Pełnowymiarowe czołowe poduszki bezpieczeństwa są wyzwalane dwustopniowo. W pierwszym etapie, który występuje podczas wypadków z małą prędkością jazdy, dochodzi do mniejszego obciążenia pasażerów. Drugi stopień wyzwalania, realizowany przy większych prędkościach jazdy, w pełni wykorzystuje potencjał ochrony poduszek bezpieczeństwa.

Inną integralną częścią składową koncepcji bezpieczeństwa jest odpowiednie rozmieszczenie wielu elementów jak układ klimatyzacji, sterowniki, włącznik i kluczyk zapłonu. Twarde części zostały przeniesione z krytycznych stref uderzeń; inne obszary – jak np. przestrzeń nóg – otrzymały rozległe wkładki wyścielające.

Bezpieczna kolumna kierownicy została wyposażona w podwójny mechanizm teleskopowy, jest więc – podobnie jak zespół dźwigni nożnych – odseparowana od przemieszczeń zgniatanego przodu karoserii. Ponadto, w mocowaniu kolumny kierownicy znajduje się ogranicznik siły. Powoduje on, że podczas kontaktu z klatką piersiową kierowcy następuje skrócenie kolumny kierownicy i w rezultacie odsunięcie koła kierownicy od kierowcy. Podczas zderzenia czołowego z niewielką prędkością poduszki powietrzne nie muszą zadziałać. Energia zostaje bowiem pochłonięta już przez zderzak przedni, co pozwala uniknąć drogich napraw znajdującej się za nim, spawanej struktury nadwozia. Dzięki inteligentnej deformacji zderzaka, podczas czołowego zderzenia z prędkością 15 km/h, uszkodzeniu nie ulega nawet błotnik.

Ochrona podczas zderzenia bocznego
W bocznej części karoserii, inaczej niż w części przedniej, do dyspozycji jest tylko minimum odkształcalnej szerokości nadwozia, mogącej absorbować energię zderzenia. Pasażerów może tutaj ochronić tylko wyjątkowo duża sztywność. Dlatego nowe Audi A6 allroad quattro posiada bardzo sztywną strukturę, zbudowaną przede wszystkim ze stali dwufazowej, która wyróżnia się dużą stabilnością kształtu i odpornością
na przeciążenia.

Jako elementy odpowiedzialne za skuteczną absorpcję energii zderzenia w progach zastosowano tłoczone profile aluminiowe. W konstrukcji drzwi, wysoką odporność na odkształcenia zapewniają wewnętrzne blachy „tailored-blanks”, wzmocnienia na wysokości progu i krawędzi otworu okiennego, a także aluminiowa belka zderzakowa. Liczne wsporniki rozmieszczone poprzecznie do kierunku jazdy, stabilizują dodatkowo przedział pasażerski. Do zachowania przestrzeni przeżycia przyczyniają się także dwie stalowe rury o zwiększonej wytrzymałości, zamontowane poprzecznie w fotelach przednich. Podczas dachowania do akcji wkraczają elementy wzmacniające o dużej wytrzymałości, które sięgają daleko w przestrzeń dachu.

Podczas zderzenia bocznego ochronę pasażerów stanowią boczne poduszki powietrzne montowane seryjnie w fotelach przednich (na życzenie także w siedzeniach tylnych) oraz system kurtyn ochrony głowy – sideguard. Przykrywa on prawie całą powierzchnię szyb bocznych. Błyskawiczne napełnienie przez hybrydowy generator gazu i długotrwałe utrzymywanie wytworzonego ciśnienia w kurtynach, gwarantują wystarczający potencjał bezpieczeństwa również podczas kolizji wtórnych.

Audi A6 allroad quattro jest również znakomicie chronione przed skutkami kolizji spowodowanych najechaniem na tył. Samochód zachowuje przestrzeń przeżycia podczas uderzenia odkształcalnej przeszkody z 70 procentowym pokryciem, do prędkości 80 km/h. Również zbiornik paliwa pozostaje podczas tego testu poza strefą deformacji, ponieważ struktura tylnej części karoserii, dzięki jej wielkogabarytowym profilom wzmacniającym, przejmuje energię zderzenia.

Aerodynamika
Bardziej przestronne wnętrze i szerszy rozstaw kół: nowe Audi A6 allroad quattro jest wyraźnie większe w porównaniu z poprzednikiem. Przyrost szerokości oznacza większą powierzchnię czołową – co przed inżynierami od aerodynamiki stawia zadanie kompensacji tej niekorzystnej cechy, przez wyjątkowo staranne ukształtowanie poszycia zewnętrznego. Dowodem skutecznej realizacji tego zadania w nowym Audi A6 allroad quattro 3.2 FSI jest współczynnik Cw o wartości 0,33. W nowym modelu lekko poprawiony został iloczyn współczynnika oporu powietrza Cw
i powierzchni czołowej.

Ważny aspekt aerodynamiki samochodu stanowią okładziny podpodłogowe. Przednia przeciwnajazdowa płyta ochronna oraz osłony przedziału silnikowego i skrzyni biegów zapewniają pozbawiony zawirowań przepływ powietrza w kierunku środkowej części podłogi. Spoilery kół redukują straty przepływu w obszarze kół przednich. Pokrywy o dużej powierzchni kierują powietrze wzdłuż tunelu skrzyni biegów do strefy kół tylnych, gdzie jest ono kanalizowane przez tylną osłonę i odprowadzane za samochód.

Istotnym czynnikiem mającym wpływ na dynamikę i stabilność jazdy jest mała siła nośna osi tylnej. Specjaliści od aerodynamiki Audi opracowali specjalny profil zintegrowany z górną krawędzią klapy bagażnika, który elegancko wkomponowuje się w stylizację tylnej części nadwozia.

Redukuje ona znacznie siłę nośną, która działa na oś tylną podczas jazdy z prędkością autostradową.

Przy wyższych prędkościach jazdy dominującym komponentem całego spektrum hałasów staje się odgłos opływającego powietrza. W nowym A6 allroad quattro akustycy Audi skutecznie wytłumili zakres częstotliwości od 1.000 do 8.000 herców, ponieważ w tym zakresie ucho ludzkie odbiera szum jako szczególnie przeszkadzający hałas.

Drzwi zostały wyposażone w potrójny system uszczelnień, aby efektywnie izolować wszystkie otwory przenikania dźwięku. Wyłączone wycieraczki szyb są głęboko opuszczone, tak by nie wytwarzały żadnych odgłosów związanych z opływem wiatru. Również podczas działania wyróżniają się dużą cichobieżnością – uzyskaną dzięki nowej technologii płaskich wycieraczek z ich inteligentnym prowadzeniem oraz piórom wyposażonym w zintegrowany spoiler.

Permanentne bezpieczeństwo: światła skrętu i światła do jazdy dziennej
Pod przezroczystą szybą przednich reflektorów A6 allroad quattro mogą znaleźć się, na życzenie, światła reprezentujące najnowszy stan techniki: firma Audi połączyła technologię Xenon plus z dynamicznymi światłami skrętu adaptive light i światłami do jazdy dziennej.

Także nowe A6 allroad quattro posiada reflektory w typowej dla Audi optyce tubowej.
Tuby świateł drogowych i świateł mijania, dzięki antracytowej barwie przysłon, wydają się być niemal swobodnie zawieszone w przestrzeni; nadają one wyglądowi przedniej części nadwozia indywidualny, wysoce techniczny akcent. Układ oczyszczania reflektorów i reflektory przeciwmgłowe stanowią wyposażenie seryjne we wszystkich wariantach modelu.

Reflektory są dostępne w trzech wersjach: jako standardowe reflektory halogenowe, jako światła Xenon plus oraz jako Xenon plus z dynamicznymi światłami skrętu adaptive light.

W tej ostatniej wersji elipsoidalny moduł świateł drogowych i świateł mijania skręcany jest odpowiednio do przebiegu drogi i zakrętu, podczas jazdy z prędkością od 10 do 110 km/h – w ten sposób poprawia się zdecydowanie oświetlenie jezdni i pobocza. Sterowanie systemu uwzględnia w swoich obliczeniach różne parametry, takie jak: prędkość jazdy, kąt skrętu kierownicy i przyspieszenie kątowe.

Nadzwyczaj oszczędne: światła do jazdy dziennej
Niewątpliwa korzyść dla bezpieczeństwa jazdy wynikająca z ciągle włączonych świateł do jazdy dziennej, dotychczas wiązała się ze zwiększonym poborem energii; dodatkowo potrzebne było około 0,2 litra paliwa na 100 km drogi. Stanowiło to dotąd przeszkodę w szerokim wprowadzeniu tej techniki w Europie. Ponieważ w reflektorach Xenon plus światło mijania i światło drogowe zintegrowane zostały w tym samym – zewnętrznym – reflektorze, więc reflektor wewnętrzny został wykorzystany do zamontowania świateł do jazdy dziennej. Ściemniana żarówka służy jako źródło światła, podczas gdy wszystkie inne światła są w ciągu dnia wyłączone. Zwiększone zużycie energii jest praktycznie nie do zmierzenia.

Super szybkie: światła hamowania LED
W tylnych światłach nowego A6 allroad quattro (w połączeniu z przednimi reflektorami Xenon plus) zastosowano atrakcyjne diody LED jako światła pozycyjne i hamowania. Technologia ta posiada trzy zalety: dużą trwałość – najmniej 10.000 godzin, nawet do 80 procent zredukowany pobór energii, a przede wszystkim zdecydowanie krótszy czas zadziałania.

Podczas gdy konwencjonalne żarówki potrzebują 200 milisekund do osiągnięcia swojej pełnej jasności świecenia, diody LED oddają swoją pełną moc już w czasie mniejszym niż jedna milisekunda. Jadący z tyłu kierowcy znacznie szybciej zauważają zaświecenie świateł hamowania, co daje im więcej czasu na reakcję.

Dodatkowe bezpieczeństwo daje seryjnie oferowana funkcja ostrzegania o nagłym, awaryjnym hamowaniu. Podczas bardzo mocnego hamowania następuje automatyczne, krótkotrwałe włączenie świateł awaryjnych, aby ostrzec jadących z tyłu kierowców.

Dodatkowo tylne światła LED wprowadzają charakterystyczny, sportowy akcent do tej części nadwozia, ponieważ ich horyzontalne usytuowanie daje szeroki i płaski sygnał optyczny podczas hamowania.

Napęd
Audi A6 allroad quattro dysponuje czterema montowanymi wzdłużnie jednostkami napędowymi – dwoma silnikami benzynowymi i dwoma silnikami TDI. Każdy z nich imponuje dużą mocą i potężnym momentem obrotowym. Wszystkie cztery jednostki napędowe pochodzą z najnowocześniejszej rodziny silników widlastych Audi, w których kąt rozchylenia cylindrów 90 stopni i odległość między nimi wynosząca 90 mm stanowią podstawę bardzo zwartej konstrukcji kadłuba. Dalszymi cechami konstrukcyjnymi tych silników są: bezobsługowy napęd wałków rozrządu za pośrednictwem łańcuchów drabinkowych oraz uruchamianie zaworów za pomocą dźwigienek rolkowych zmniejszających tarcie.

W obu silnikach benzynowych, optymalizacja przygotowania mieszanki realizowana jest przez układ bezstopniowego przestawiania wszystkich czterech wałków rozrządu oraz przełączalny kolektor ssący – obie technologie umożliwiają zarówno zwiększenie maksymalnej mocy, jak i poprawę charakterystyki momentu obrotowego. Bloki cylindrów są wykonane ze stopu metali lekkich; oba silniki benzynowe należą do najlżejszych jednostek napędowych na rynku – zaleta, która ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ciężaru całkowitego Audi A6 allroad quattro i korzystny rozdział nacisku na osie.

  • 4.2 V8 FSI o mocy 257 kW (350 KM), 440 Nm
  • 3.2 V6 FSI o mocy 188 kW (255 KM), 330 Nm
  • 3.0 V6 TDI o mocy 171 kW (233 KM), 450 Nm
  • 2.7 V6 TDI o mocy 132 kW (180 KM), 380 Nm

FSI: bezpośredni wtrysk benzyny i duża moc
Pojęcie FSI oznacza w Audi „bezpośredni wtrysk benzyny” – a więc technikę, w której paliwo nie jest wtryskiwane w tradycyjny sposób do kolektora ssącego, lecz bezpośrednio do komory spalania. Ten termodynamicznie korzystniejszy proces poprawia sprawność ogólną silnika i dzięki temu zwiększa efektywność jego pracy.

Silniki FSI uzyskują większą moc i dynamikę niż konwencjonalne jednostki napędowe z wtryskiem do kolektora ssącego – i to przy ekonomicznym obchodzeniu się z paliwem. Za pomocą osiągniętego tutaj wzrostu efektywności firma Audi po raz kolejny demonstruje przysłowiową dla tej marki przewagę dzięki technice. Opracowany przez Audi, system bezpośredniego wtrysku benzyny udowodnił swój wysoki potencjał w czerwcu 2001 roku podczas z pewnością najtrudniejszego na świecie testu wytrzymałości: silnik FSI napędzał sportowy prototyp R8, który zdecydowanie zwyciężył w wyścigu Le Mans. Przez dalsze cztery lata odniesiono wiele kolejnych zwycięstw.

Silniki FSI firmy Audi pracują w oparciu o technikę bezpośredniego wtrysku benzyny i są wyposażone w nowo opracowane, regulowane zależnie od zapotrzebowania, jednotłoczkowe pompy wysokiego ciśnienia – po jednej dla każdego rzędu cylindrów. Pompa tłoczy dokładnie tyle paliwa do sytemu, ile potrzeba do uzyskania chwilowego ciśnienia roboczego w zasobniku, które zmienia się w zakresie od 30 do 100 barów.
Na drodze dolotu powietrza, do której należy także dwustopniowy przełączalny kolektor ssący, znajdują się ruchome klapy dławienia przepływu, które powodują wymagane zawirowanie („tumble”) zassanego powietrza.

W komorach spalania tworzona jest w ten sposób jednorodna mieszanka paliwowo-powietrzna o współczynniku nadmiaru powietrza lambda =1. Bezpośrednio wtryskiwane paliwo chłodzi komory spalania, zmniejszając skłonność do spalania stukowego. Dzięki temu konstruktorzy mogli zwiększyć podstawowy stopień sprężania obu silników do wartości 12,5 :1 – silniki z wtryskiem do kolektora ssącego osiągają zwykle stopnie sprężania na poziomie 10,5 : 1.

W wyniku tego następuje bardziej efektywne spalanie i związany z nim większy przyrost mocy, który uzewnętrznia się przede wszystkim w spontanicznym przyspieszaniu. Dalsze zalety silników FSI widoczne są w często wykorzystywanym zakresie obciążeń częściowych, gdzie zadowalają się one mniejszym zużyciem paliwa od silnika z wtryskiem
do kolektora ssącego.

350 KM: 4.2 FSI
Silnik V8 FSI o pojemności skokowej 4.163 cm3 , który po raz pierwszy występuje w linii modelowej A6, stanowi adaptację silnika z Audi Q7 i jest blisko spokrewniony z jednostką napędową zastosowaną w sportowym Audi RS4. W Audi A6 allroad quattro, ze względu na zredukowane obroty maksymalne, rozwija on moc 257 kW /350 KM, która jest osiągana przy 6.800 1/min. Za to przebieg jego momentu obrotowego jest jeszcze bardziej korzystny niż w RS4: osiąga on wartość 440 Nm przy obrotach 3.500 1/min. 85 procent maksymalnego momentu obrotowego jest do dyspozycji już przy 2.000 1/min.

Kadłub silnika V8 został wykonany w zwiększającej sztywność konstrukcji „bedplate”, w której łożyska główne wału korbowego są umieszczone w ramie pośredniej. Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowo-krzemowego, a tłoki są prowadzone po twardych kryształkach krzemu gładzi cylindrów. Osadzane oddzielnie tuleje cylindrowe nie są potrzebne, co pozwala na zmniejszenie grubości ścianek między cylindrami do zaledwie 5,5 milimetra, zmniejszenie całkowitego ciężaru kadłuba i redukcję jego długości do zaledwie 464 mm.

Bezobsługowy, dwustopniowy łańcuchowy napęd rozrządu, składający się z trzech jednorzędowych łańcuchów drabinkowych, napędza cztery wałki rozrządu; umieszczono go z tyłu silnika, w sposób pozwalający zredukować jego długość o 52 mm. Czwarty łańcuch służy do napędu dodatkowych urządzeń silnika.

Silnik V8 posiada dwustopniowy, przełączalny kolektor ssący z magnezu. Dwie pompy wysokiego ciśnienia, napędzane przez wałki rozrządu zaworów ssących, tłoczą paliwo do dwóch połączonych ze sobą zasobników ciśnienia („rails”) ze stali szlachetnej. Stamtąd paliwo jest dostarczane za pomocą wtryskiwaczy bezpośrednio do komór spalania. Całością wydarzeń zarządza sterownik firmy Bosch – Motronic MED 9.1.1, który jest jednym z najnowocześniejszych systemów sterujących pracą silnika na świecie.

Bezkonkurencyjny potencjał mocy V8 FSI pozwala nowemu Audi A6 allroad quattro uzyskiwać osiągi samochodu sportowego. Sprint od zera do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,3 sekundy, a maksymalna prędkość jazdy – ograniczona elektronicznie – wynosi 250 km/h. Ten niezwykle efektywny silnik V8 FSI jest oferowany wyłącznie z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów tiptronic.

Dzięki technice FSI zużycie paliwa wynosi tylko 11,2 litra benzyny na 100 km. Silnik V8 z technologią FSI spełnia oczywiście normę emisji spalin Euro 4. W układzie wydechowym znajdują się po dwa katalizatory stopniowe, umieszczone blisko silnika i zintegrowane z kolektorem wydechowym danego rządu cylindrów w jeden zwarty moduł. Kolektory wydechowe posiadają izolujący płaszcz powietrzny między blaszanymi ściankami, aby katalizatory w bardzo krótkim czasie uzyskiwały odpowiednią temperaturę pracy i oczyszczanie spalin rozpoczynało się jak najszybciej po rozruchu silnika.

Zwarty i lekki: 3.2 FSI
3.2 FSI również posiada cechy najnowocześniejszego silnika benzynowego i tak jak jego większy brat, został opracowany pod kątem uzyskania niewielkich gabarytów. Zaledwie 360 milimetrów długości i 430 milimetrów szerokości oraz mały ciężar aluminiowego agregatu wynoszący jedynie 169,5 kilogramów, oznaczają duże korzyści dla dynamiki jazdy. Średnica 84,5 mm oraz skok tłoka 92,8 mm – dokładnie takie same jak w V8 FSI – składają się na całkowitą pojemność skokową równą 3.123 cm3.

Dopracowany w szczegółach układ wydechowy wydaje typowy dla silników sześciocylindrowych, wyraźnie sportowy, lecz w żadnym razie nie natarczywy dźwięk, który pozwala w sposób zmysłowy doświadczyć nadzwyczajnej jakości silnika. Sześciocylindrowa jednostka napędowa reaguje spontanicznie na pedał przyspieszenia i z wielką łatwością przechodzi na wysokie obroty – dopiero przy 7.200 1/min następuje ich ograniczenie.

Swoją moc maksymalną wynoszącą 188 kW (255 KM) silnik 3.2 FSI osiąga przy 6.500 1/min; maksymalny moment obrotowy o wartości 330 Nm jest do dyspozycji już przy 3.250 1/min. Z ponad 90 procent maksymalnego momentu obrotowego można korzystać w szerokim zakresie obrotów od 2.400 do 5.500 1/min – wyjątkowa charakterystyka dla silników wolnossących V6.

A6 allroad quattro 3.2 FSI w wersji z 6-biegową manualną skrzynią przekładniową przyspiesza do prędkości 100 km/h w 7,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 242 km/h. Średnie zużycie 11,0 litrów benzyny /100 km jest kolejnym dowodem wyjątkowej wydajności technologii FSI.
Dla wersji z 6-stopniową skrzynią automatyczną tiptronic odpowiednie wartości wynoszą: 7,7 sekundy, 240 km/h i również 11,0 litrów na 100 km.

TDI: high-tech diesel
W ofercie nowego A6 allroad quattro znajdują się dwa silniki wysokoprężne V6 o pojemności skokowej 3,0 i 2,7 litra, które miały swój debiut w modelu Audi A6. Również czterozaworowe diesle należą do nowej rodziny silników widlastych. Posiadają one łańcuchowy napęd wałków rozrządu i pompy oleju oraz wyróżniają się wyjątkowo zwartymi wymiarami. Długość silnika wynosi tylko 444 milimetry, a ciężar 3.0 TDI jedynie 219 kilogramów – V6 3.0 TDI jest jednym z najlżejszych silników wysokoprężnych w swojej klasie. Duży udział mają w tym bloki cylindrów wykonane z wysokiej wytrzymałości żeliwa wermikularnego, materiału high-tech.

Do optymalnego napełniania cylindrów w obu silnikach V6 TDI służą turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek kierownicy. Za przygotowanie mieszanki odpowiada system Common Rail najnowszej generacji. Dysponuje on pompą wysokiego ciśnienia i po jednej listwie rozdzielczej („rail”) na każdy rząd cylindrów. Wysokie ciśnienie wtrysku wynoszące maksymalnie 1.600 barów umożliwia jeszcze dokładniejsze rozpylenie paliwa i w ten sposób przyczynia się do lepszego przygotowania mieszanki paliwowo-powietrznej i bardziej efektywnego spalania.

Lekka konstrukcja w szczegółach: iglica wtryskiwacza waży 4 gramy
Najważniejsze novum w aktualnie stosowanym systemie Common Rail stanowią bez wątpienia liniowe wtryskiwacze piezoelektryczne (piezo-inline). Wykorzystują one efekt piezoelektryczny: do ceramiki przyłożone zostaje napięcie elektryczne, które zmienia jej struktury krystaliczne. Rezultatem jest określone wydłużenie stosu piezoelementów, które przenoszone jest przez element hydrauliczny inline na iglicę wtryskiwacza. Ruchoma masa iglicy każdego z wtryskiwaczy została zredukowana z 16 do 4 gramów. Pozwala to na realizację zdecydowanie mniejszych i precyzyjniej dozowanych dawek wtrysku.

Za pomocą wtryskiwaczy piezoelektrycznych liczba wtrysków przypadająca na cykl roboczy daje się prawie dowolnie zmieniać i optymalizować. W silniku 3.0 TDI konstruktorzy Audi zdecydowali się na realizację maksymalnie do pięciu wtrysków. W dolnym zakresie obrotów następuje, oprócz wtrysku głównego, dodatkowy podwójny wtrysk wstępny, a w środkowym zakresie obrotów – pojedynczy wtrysk wstępny. Przy częściowym obciążeniu i do obrotów 2.500 1/min odbywa się jeszcze pojedynczy dotrysk paliwa.

Strategia ta przyczynia się zarówno do redukcji emisji spalin, jak i do miękkiego przebiegu spalania, z którego korzysta przede wszystkim akustyka silnika – oba TDI są najciszej pracującymi silnikami w swojej klasie. Wtrysk wielokrotny obniża również poziom emisji spalin. Redukcję emisji azotu uzyskano przez doprowadzenie części spalin z powrotem do komory spalania, po uprzednim ich schłodzeniu w znajdującej się po drodze chłodnicy spalin.

450 Nm: silnik 3.0 TDI
Potężny pakiet mocy oferuje silnik V6 3.0 TDI, 171 kW /233 KM przy 4.000 1/min i 450 Nm. Maksymalna wartość momentu obrotowego jest dostępna już od 1.400 1/min – dla kierowcy oznacza to dynamiczne przyspieszanie we wszystkich warunkach.

Za optymalne napełnianie cylindrów we wszystkich stanach pracy silnika 3.0 TDI odpowiada turbosprężarka, która w celu jak najlepszego wykorzystania miejsca została umieszczona w rozwidleniu cylindrów. Dwie równolegle połączone chłodnice powietrza doładowującego obniżają skutecznie temperaturę sprężonego powietrza i zwiększają w ten sposób napełnienie cylindrów. Świece żarowe szybkiego grzania, umieszczone w komorach spalania, służą do rozruchu silnika w najniższych temperaturach; w ciągu zaledwie dwóch sekund rozgrzewają się do temperatury 1.000 stopni C.

Spaliny oczyszcza katalizator wstępny zamontowany blisko turbosprężarki i umieszczonego pod podłogą katalizatora głównego. A6 allroad quattro 3.0 TDI spełnia bez problemu wymagania normy emisji spalin EU4.

Audi A6 allroad quattro jest dostępne z 6-biegową przekładnią manualną oraz z 6-stopniową przekładnią automatyczną tiptronic. Podczas sprintu od zera do 100 km/h upływa zaledwie 7,5 sekundy (ze skrzynią tiptronic 7,8 sekundy); maksymalna prędkość jazdy wynosi 231 km/h (ze skrzynią tiptronic 230 km/h). Ten dysponujący siłą niedźwiedzia diesel, obchodzi się niezwykle oszczędnie z paliwem – 8,4 litra /100 km (tiptronic: 8,8 l).

Mocny i oszczędny: silnik 2.7 TDI
Dający radość z jazdy, ekonomiczny, o dużej kulturze pracy i przyjazny dla środowiska: V6 2.7 TDI prezentuje się jako niezwykle wszechstronny silnik. Również on wyróżnia się dużą mocą oraz wysokim momentem obrotowym i łączy te zalety z wyjątkowo oszczędnym zużyciem paliwa.

Redukcja skoku tłoka o 8,3 milimetra do wartości 83,1 milimetra oraz nie zmieniona średnica cylindrów dają całkowitą pojemność skokową 2.698 cm3. Głównymi parametrami operacyjnymi tego silnika są moc 132 kW /180 KM od 3.300 do 4.250 1/min i maksymalny moment obrotowy o wartości 380 Nm. Jest on osiągany już przy 1.400 1/min i pozostaje na tym wysokim poziomie aż do 3.300 1/min – dla kierowcy oznacza to imponującą siłę napędową praktycznie w każdej sytuacji. Inną mocną stroną silnika 2.7 TDI jest jego cichobieżność.

9,3 sekundy, podczas których 2,7 litrowy diesel wykonuje sprint do 100 km/h, świadczy o jego dynamice, a zużycie paliwa zaledwie 8,7 litra na 100 km dowodzi jego wysokiej sprawności. Audi A6 allroad quattro jest w tym przypadku wyposażone w komfortową 6-stopniową przekładnię tiptronic.

Najwyższa precyzja: skrzynie biegów
W modelach z manualną skrzynią biegów – w 3.2 FSI i 3.0 TDI – zastosowano generację ML. Skrót stanowiący jednocześnie nazwę oznacza ręczną skrzynię biegów, montowaną wzdłużnie (z niem.: „Manuell/Langseinbau”).

Te sportowe, ciasno zestopniowane skrzynie przekładniowe oferują najwyższy komfort przełączania biegów za pomocą krótkich i jednoznacznie zdefiniowanych ruchów dźwigni zamiany biegów. Dzięki specjalnemu łożyskowaniu widełek włączających, dźwignia biegów jest skutecznie odizolowana od drgań układu przeniesienia mocy. Zredukowanie, za pomocą różnorodnych zabiegów, tarcia wewnętrznego pozwoliło na zwiększenie sprawności.

Do wszystkich silników Audi A6 allroad quattro oferowana jest 6-stopniowa przekładnia automatyczna tiptronic, w 2.7 TDI i 4.2 V8 FSI stanowi wyposażenie seryjne. Skrzynia ta umożliwia zamianę potencjału mocy silników na doskonałą dynamikę jazdy, połączoną ze znakomitym komfortem obsługi. W porównaniu z poprzednikiem wyposażonym w pięć biegów, nowy 6-stopniowy tiptronic jest o 8 kilogramów lżejszy – jego ciężar całkowity wynosi zaledwie 120 kilogramów.

Rozpiętość przełożeń została zwiększona w porównaniu z 5-stopniową przekładnią automatyczną o 22 procent. Oznacza to znacznie lepszą zdolność przyspieszania na niższych biegach i wyraźne obniżenie obrotów silnika w górnym zakresie prędkości jazdy – w rezultacie zmniejsza się wówczas zarówno poziomu hałasu, jak i konsumpcja paliwa.

Sterowanie pracą przekładni tiptronic odbywa się za pomocą dynamicznego programu zmiany biegów – DSP. Duża szybkość zmiany przełożeń i dynamiczna strategia przełączania wprowadzają akcenty sportowe; redukcja biegów odbywa się z wykorzystaniem tzw. „międzygazu”, dodawanego automatycznie przez system sterowania silnikiem. Zarówno w programie D jak i w programie sportowym S, elektronika reaguje na parametry wejściowe, takie jak przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne oraz zmiana położenia pedału przyspieszenia. Na tej podstawie zapobiega niepożądanemu przełączaniu na wyższy bieg podczas pokonywania zakrętów.

Permanentna przewaga: napęd quattro
Permanentny napęd na cztery koła quattro, w który są standardowo wyposażone wszystkie A6 allroad quattro, jest technologią, która od ponad 25 lat gwarantuje Audi zdecydowaną przewagę dzięki technice. Napęd quattro odpowiada za wzorową trakcję i prowadzenie boczne; stanowi podstawę do dynamicznego prowadzenia samochodu i nadzwyczajnej stabilności toru jazdy w każdych warunkach atmosferycznych.

Również w nowym A6 allroad quattro rozdział napędu na cztery koła odbywa się przez samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy. Mechanizm różnicowy pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu w pełni bezzwłocznie. Działanie blokujące przekładni następuje tylko podczas przekazywania siły napędowej, podczas hamowania i jazdy na zakrętach przekładnia zezwala na różne obroty osi. W normalnych warunkach jazdy siła napędowa jest rozdzielana na obie osie w proporcji po 50 procent, a w razie potrzeby na jedną oś może zostać skierowanych nawet 75 procent momentu napędowego.

Podwozie
Podwozie A6 allroad quattro oparte jest na technologiach, które udowodniły już swoją sportową jakość – na udoskonalonej, typowej dla Audi czterowahaczowej osi przedniej oraz na znanej z Audi A6 osi tylnej z wahaczami trapezowymi i drążkami korygującymi zbieżność. Główne komponenty wykonane zostały jako lekkie konstrukcje z aluminium, dzięki czemu nastąpiło znaczne zmniejszenie mas nieresorowanych. Podobnie jak w sportowej, luksusowej limuzynie A8, tak również w nowym A6 allroad quattro w wyposażeniu seryjnym znajduje się zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. W porównaniu z poprzednim modelem zwiększona została nie tylko odległość osi. Również rozstaw kół przednich zwiększył się o 22 mm do wartości 1.596 mm, a rozstaw kół osi tylnej wzrósł o 2 mm i wynosi teraz 1.587 mm. Dodatkowo, inżynierowie Audi dokonali optymalizacji rozłożenia mas między osią przednią i tylną, dzięki temu A6 allroad quattro oferuje dynamiczne właściwości jezdne.

Przesunięta do przodu i lżejsza: oś przednia
Czterowahaczowa oś przednia A6 allroad quattro, w porównaniu z poprzednim modelem, została przesunięta o 83 mm do przodu w stosunku do przedziału pasażerskiego – dzięki temu uzyskano korzystniejszy rozdział nacisku na osie. To przesunięcie proporcji daje również optyczną korzyść, ponieważ skutkuje znacznie krótszym zwisem przednim, a cały samochód sprawia wrażenie bardziej kompaktowego.

Każde koło jest prowadzone przez cztery aluminiowe wahacze poprzeczne. Rama pomocnicza jest konstrukcją spawaną z warstw blach stalowych o wysokiej wytrzymałości, górny kozioł łożyskujący wykonano z odlewu aluminium. Na lekką konstrukcję składa się także rurowy stabilizator przechyłów poprzecznych. Cała kinematyka i elastokinematyka zawieszenia została opracowana z myślą o uzyskaniu maksymalnej dynamiki i komfortu jazdy. Zmiany konstrukcyjne wszystkich łożysk wahaczy wpłynęły szczególnie pozytywnie na sztywność poprzeczną. Zwiększone łożyska gumowe ramy pomocniczej powodują lepsze odizolowanie sił reakcji podłoża od wnętrza samochodu.

Sportowy i komfortowy: układ kierowniczy
Audi A6 allroad quattro jest wyposażone w hydrauliczny zębatkowy układ kierowniczy z zależnym od prędkości jazdy systemem wspomagania układu kierowniczego – servotronic. Jego nowa, udoskonalona wersja posiada znakomite właściwości. Podczas parkowania przykładane są tylko niewielkie siły do kierownicy, a przy dużych prędkościach jazdy układ kierowniczy odznacza się najwyższą precyzją kierowania i jednoznaczną powracalnością kół. Dzięki wysokiej czułości wokół położenia środkowego przekładni kierowniczej, servotronic oferuje nadzwyczaj komfortowe skręcanie kołami.

Kolumna kierownicy nowego Audi A6 allroad quattro daje się przestawiać o 40 mm w płaszczyźnie pionowej, a przemieszczenie osiowe może być regulowane na odcinku 50 mm. Intensywne prace konstrukcyjne nad dopracowaniem detali kolumny kierowniczej sprawiły, że prawie całkowicie wyeliminowane zostały drgania na kole kierownicy.

Bezpieczna i dynamiczna: oś tylna
Techniczny rarytas marki Audi wkracza teraz do nowego A6 allroad quattro – korygująca zbieżność oś tylna z wahaczami trapezowymi. Ta bardzo złożona i efektywna konstrukcja łączy doskonały komfort jazdy z wyjątkowym potencjałem dynamiki jazdy.

Wahacze trapezowe zostały wykonane jako puste w środku konstrukcje aluminiowe, odlane w formach piaskowych. Te charakteryzujące się dużą sztywnością skręcania i sztywnością zginania wahacze przejmują znaczną część sił działających na koła; w ten sposób definiują one, wraz z umieszczonymi za nimi drążkami zbieżności, elastokinematyczne zachowanie się osi. Drążki zbieżności zostały wykonane jako lekka konstrukcja z blachy stalowej. Wszystkie elementy prowadzenia kół są przymocowane do elastycznie ułożyskowanej ramy pomocniczej za pośrednictwem łożysk gumowo-metalowych. Przenoszeniu drgań na karoserię zapobiegają cztery łożyska hydraulicznie o dużej objętości.

Kinematyka osi tylnej z wahaczami trapezowymi została opracowana pod kątem uzyskania sportowej charakterystyki pracy. Redukcja wartości zmian zbieżności kół w całym zakresie ugięcia zawieszenia poprawia jazdę na wprost, precyzję kierowania i samosterowność A6 allroad quattro. Cała konstrukcja została opracowana tak, aby uzyskać neutralne właściwości jezdne, z umiarkowaną tendencją do podsterowności.

Resorowanie za pomocą sprężyn powietrznych: adaptive air suspension
Zawieszenie ze sprężynami powietrznymi adaptive air suspension stanowi seryjne wyposażenie nowego A6 allroad quattro. Umożliwia ono perfekcyjne połączenie sportowego prowadzenia ze znakomitym komfortem resorowania i w ten sposób znacznie rozszerza możliwości podwozia.

Przy kołach przednich nowego A6 allroad quattro zamontowano pneumatyczne kolumny resorujące, w których miechy powietrzne są rozmieszczone koncentrycznie wokół bezstopniowo regulowanych amortyzatorów dwururowych. Miechy powietrzne zbudowane są ze specjalnego, wielowarstwowego elastomeru z siatką kordu poliamidowego jako elementu wzmacniającego. Cienkościenne miechy powietrzne gwarantują nowemu A6 allroad quattro doskonały komfort toczenia kół i czułe reakcje sprężyn powietrznych już na niewielkie wymuszenia nierówności drogi.

Właściwa temu systemowi doskonała jakość resorowania powietrznego zwiększa wygodę jazdy: pasażerowie korzystają z niezmiennie wysokiego komfortu bez odczuwania drgań, niezależnie od stanu załadowania, ponieważ po zwiększeniu obciążenia ładunkiem kompresor pompuje dodatkowe powietrze do miechów, a po wyładowaniu – upuszcza powietrze. W przypadku osi tylnej sprężyny powietrzne i regulowane amortyzatory są rozmieszczone oddzielnie. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku resorów konwencjonalnych, możliwe było zwiększenie szerokości załadowczej bagażnika.

Wszystkie komponenty adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego – miechy powietrzne i amortyzatory – są sterowane elektronicznie; zawieszenie w dużym stopniu samoczynnie dopasowuje swoją charakterystykę regulacji do aktualnych warunków drogowych i sposobu jazdy. Ponadto kierowca nowego A6 allroad quattro może sam, za pośrednictwem panelu obsługowego MMI, samodzielnie zmieniać wysokość ustawienia karoserii w zakresie do 60 mm. Do wyboru jest aż pięć różnych charakterystyk pracy zawieszenia – dynamic, automatic, comfort, allroad i lift.

W trybie „dynamic“ , który odpowiada zawieszeniu sportowemu, nadwozie zostaje obniżone do wartości prześwitu 125 milimetrów. Ustawienie to poprawia dynamiczne właściwości jezdne, a dodatkowo zmniejsza opory powietrza i tym samym redukuje zużycie paliwa. W trybie „automatic” nadwozie jest ustawione o 15 mm wyżej, jednak podczas dłuższej jazdy z prędkością większą niż 120 km/h zostaje automatycznie obniżone do poziomu dynamic. W trybie „comfort” obniżenie to nie następuje.

Tryb „allroad” oferuje prześwit równy 175 mm; od prędkości 80 km/h i powtórnie po przekroczeniu 120 km/h następują obniżenia poziomu karoserii o 15 mm względnie 20 mm. W wybieranym ręczne trybie „lift” nadwozie podnosi się na wysokość 185 milimetrów nad jezdnią, aby podczas wolnej jazdy pokonać duże nierówności terenu – jest to o 65 mm więcej niż w A6 Avant. Po przekroczeniu prędkości 35 km/h sterownik systemu przechodzi do trybu „allroad”. A6 allroad quattro czuje się doskonale na wszystkich drogach.

Wszystko pod kontrolą: układ hamulcowy
Do potencjału silników nowego Audi A6 allroad quattro dopasowany został układ hamulcowy. Już najmniejsze jednostki współpracują z układem 16-calowym, a najmocniejszy silnik 4.2 FSI posiada 17-calowy układ hamulcowy. Średnica tarczy hamulcowej kół przednich wynosi 321 milimetrów, w 4.2 FSI jest to 347 mm. Tylne tarcze hamulcowe posiadają średnicę 302 mm (w 4.2 FSI: 330 mm, tarcze wentylowane).

Uruchomienie systemu następuje za pośrednictwem wzmacniacza siły hamowania o dwustopniowej charakterystyce wzmocnienia (dual-rate). Podczas hamowania z małymi i średnimi opóźnieniami, wzmacniacz siły hamowania zwiększa siłę na pedale hamulca 5,5 – krotnie, gwarantując w ten sposób bardzo dobre dozowanie intensywności hamowania. Powyżej zdefiniowanego progu następuje zwiększenie współczynnika wzmocnienia do wartości 12. Dzięki temu opóźnienie hamowania wzrasta w sposób nieproporcjonalny do siły nacisku na pedał hamulca – zdecydowany plus dla sportowego stylu jazdy. Podczas awaryjnego, pełnego hamowania włączają się samoczynnie światła ostrzegawcze.

Bezpieczeństwo w wyposażeniu seryjnym: ESP nowej generacji
Wszystkie nowe Audi A6 allroad quattro są wyposażone w najnowszej generacji elektroniczny program stabilizacji toru jazdy, ESP 8 firmy Bosch. Obejmuje on system przeciwblokujący ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBV i hydraulicznym asystentem hamowania. Regulacja przeciwpoślizgowa ASR i elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS wspólnie z regulatorem momentu żyroskopowego tworzą fundament bezpieczeństwa systemu ESP. Nowa jest również zintegrowana funkcja oczyszczania tarcz hamulcowych. Na mokrych drogach klocki hamulcowe są na krótko, z niewielką siłą, dosuwane do tarcz hamulcowych. Dzięki temu układ hamulcowy pozostaje suchy i w każdej chwili możliwe jest bezzwłoczne hamowanie.

Dzięki nowej regulacji ciśnienia możliwe jest jeszcze bardziej precyzyjne działanie stabilizujące udoskonalonego systemu ESP, szczególnie w przypadku wystąpienia podsterowności. W tak zwanym trybie „offroad”, który jest uaktywniany przez naciśnięcie przycisku ESP w kokpicie, system pozwala na większy poślizg podczas hamowania i dodawania gazu, kontrolując właściwości trakcyjne samochodu : stabilizująca ingerencja systemu następuje później – priorytet posiada napęd samochodu. Stanowi to istotny wkład do konceptu wszechstronności nowego A6 allroad quattro. Zachowując dynamiczne właściwości jezdne na szosie, A6 allroad quattro wykazuje również bardzo dobrą zdolność pokonywania terenu.

Technika ta predestynuje A6 allroad quattro do poruszania się poza twardymi jezdniami, podobnie jak permanentny napęd na cztery koła i adaptacyjna regulacja amortyzatorów, która uwzględnia specjalne właściwości drogi w nierównym terenie. Przydają się tam również duży prześwit oraz duże kąty natarcia i zejścia – wynoszą one odpowiednio 18,3 stopnia i 21,5 stopnia. A6 allroad quattro może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 30 cm. Osłony z tyłu i z przodu pojazdu oraz boczne nakładki ochronne bardzo dobrze zabezpieczają przed uszkodzeniami spowodowanymi uderzeniami kamieni.

Elektromechaniczny hamulec postojowy
Elektromechaniczny hamulec postojowy w nowym A6 allroad quattro, który jest obsługiwany za pomocą przycisku w konsoli środkowej, spełnia wszystkie zadania konwencjonalnego hamulca ręcznego. Oprócz tego oferuje on istotne korzyści w postaci „zintegrowanego asystenta podczas ruszania“, który ułatwia płynne ruszanie z miejsca na wzniesieniach. Na podstawie takich danych jak włączony bieg, położenie pedału przyspieszenia, obroty silnika i kąt pochylenia samochodu, sterownik systemu ustala idealną chwilę zwolnienia hamulca postojowego. W samochodach z manualną skrzynią biegów system dodatkowo uwzględnia pozycję pedału sprzęgła.

Elektromechaniczny hamulec postojowy spełnia oczywiście także wymaganą przepisami funkcję hamulca awaryjnego. Powyżej 8 km/h kierowca jest w stanie zatrzymać A6 allroad quattro przez zwykłe naciśnięcie przycisku. W czasie niewiele dłuższym od jednej sekundy system osiąga wartości opóźnienia równe 8 m/s2 – zdecydowanie większe niż w konwencjonalnym hamulcu ręcznym, ponieważ może on działać na wszystkie cztery koła.

Eleganckie i mocne: koła i opony
Już sześciocylindrowe wersje nowego A6 allroad quattro są standardowo wyposażone w eleganckie obręcze kół z metali lekkich 8J x 17 i wykonane w stylizacji 7-ramiennego wirnika, opony mają rozmiar 225 /55 R 17. Wersja 4.2 FSI porusza się nawet na kołach 18 -calowych z 10 -szprychowymi obręczami i oponami w rozmiarze 245 /45 R18 ; koła te są opcjonalnie dostępne także dla modeli sześciocylindrowych. Wszystkie wersje silnikowe mogą być na życzenie wyposażone w dwuczęściowe koła 18 -calowe, odlane w formie 5 – ramiennej (Aero-Design).

Opony w A6 allroad quattro dysponują generalnie o 22 milimetry większą średnicą niż w A6 Avant. Opcjonalnie dostępne są specjalne opony terenowe o rozmiarze 245 /45 R18 , które dzięki ich specjalnemu bieżnikowi zapewniają lepszą przyczepność na bezdrożach. Pozwalają one osiągnąć maksymalną prędkość jazdy 210 km/h. Oprócz terenowej rzeźby bieżnika opony posiadają większą odporność na przecięcia bieżnika i boku opony. Wraz z oponami terenowymi oferowana jest wzmocniona osłona pod silnikiem i skrzynią biegów.

Wszystkie samochody są seryjnie wyposażone w system mobilności opony – tire mobility system, a na życzenie może być zamówione koło zapasowe ze składaną oponą. Dodatkowo w cenniku znajduje się także opcjonalny system kontroli ciśnienia w oponach.

 

źródło: Audi