X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Przyjemność i bezpieczeństwo prowadzenia

2013-07-11
Strona główna -> Infiniti -> Q50

Przyjemność i bezpieczeństwo prowadzenia

Infiniti Q50 jako pierwszy samochód z bezpośrednim, adaptacyjnym system kierowania w technice „steer-by-wire”.

Gdy Q50, całkiem nowy samochód średniej wielkości klasy premium marki Infiniti, wyjedzie na drogi jesienią 2013 roku, jego kierowcy, jako pierwsi w świecie przekonają się o zaletach elektronicznego układu kierowniczego typu „steer-by-wire”, zainspirowanego technologiami stosowanymi w najnowszych odrzutowcach.

System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego (DAS – Direct Adaptive Steering), będący standardowym elementem wybranych wersji Q50, po raz pierwszy w historii pozwoli kierowcy wybrać charakterystykę układu kierowniczego.

To właśnie głównie dzięki technologii „steer-by-wire” Q50 będzie jednym z najbardziej dynamicznych i ekscytujących sportowych sedanów, dostępnych na rynku. Warto w tym miejscu zauważyć, że model był intensywnie testowany przez Sebastiana Vettela, trzykrotego Mistrza Świata Formuły 1 klasyfikacji kierowców, reprezentującego barwy Infiniti Red Bull Racing, zajmującego równocześnie stanowisko dyrektora ds. osiągów Infiniti. Mistrz pomógł podrasować osiągi i układ kierowniczy Q50, które sprawdzał na torze testowym Infiniti w japońskim Tochigi. System bezpośredniego kierowania adaptacyjnego umożliwia dostosowanie parametrów jazdy wedle życzeń i potrzeb. Zmiany te kierowca wprowadza prostymi w obsłudze przełącznikami na ekranie dotykowym. Dzięki temu przy manewrowaniu (np. na parkingu), kierownica będzie chodziła lekko, a przełożenia będą płynne, natomiast podczas jazdy sportowej i drogowych wyzwań − opór kierownicy będzie większy, zaś jazda bardziej dynamiczna. Zupełnym wyjątkiem w tej klasie jest możliwość dostosowania oporu kierownicy i jej reakcji do indywidualnych potrzeb kierowcy. A to za sprawą wyrafinowanej pamięci Q50, która może przechowywać wszystkie ustawienia dla poszczególnych kierowców.

Podobnie jak w samolotach odrzutowych, system bezpośredniego kierowania adaptacyjnego ma kilka awaryjnych systemów zapasowych. Jednym z nich jest tradycyjny mechanizm zwrotniczy.

Działanie systemu bezpośredniego kierowania adaptacyjnego polega na przesyłaniu drogą elektroniczną danych na temat ruchów kierownicą na przednie koła, gdzie bardzo czuły siłownik napędza przekładnię kierowniczą. W ten sposób eliminowane są straty mechaniczne, odpowiedzialne za osłabianie skuteczności i opóźnianie reakcji w systemach tradycyjnych. W samochodach z bezpośrednim kierowaniem adaptacyjnym reakcja na ruch kierownicą jest szybsza. Drugim atutem systemu jest wyeliminowanie wibracji odczuwanych zwykle na kierownicy. Wszystko to osiągnięto w Q50, utrzymując jednocześnie typowe i istotne dla wszystkich samochodów Infiniti odczuwanie przez kierowcę zespolenia z drogą.

Opór kierownicy można dostosowywać do swoich preferencji i sytuacji drogowej za pomocą przełącznika trybu jazdy, obsługiwanego na ekranie dotykowym. W najbogatszych wersjach, do dyspozycji kierowcy mogą być nawet cztery zaprogramowane tryby oraz jedno ustawienie osobiste, które umożliwia swego rodzaju eksperymentowanie − dostrajanie oporu kierownicy i pracy przekładni do własnego stylu jazdy kierowcy i do charakterystyki drogi.

W rezultacie Infiniti Q50 z systemem bezpośredniego kierowania adaptacyjnego zapewnia zarówno stabilność i bezstresowe prowadzenie na autostradzie, jak i bezpieczeństwo oraz przyjemność z jazdy górskimi serpentynami, czy też łatwość parkowania w zatłoczonych miastach. Tymi zaletami Q50 rzuca wyzwanie tradycyjnym układom kierowniczych, które nie są tak wszechstronne.

« < 1 2 > »

Komentarze