X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

fiat panda 2012 wyposażenie

2011-11-18
Strona główna -> Fiat -> Panda -> 3 (2012-dziś)

Technologia w nowym Fiacie Panda

Każdy, kto dzisiaj decyduje się na zakup samochodu kompaktowego nie jest skłonny rezygnować z rozwiązań technologicznych,

które znajdzie w większych samochodach. Wynika to z przyzwyczajeń do standardów typowych dla segmentów „z wyższej półki”, które są dla niego punktem odniesienia. W nowej Pandzie udało się pogodzić te wymagania z potrzebą „zrównoważonej” i bezpiecznej mobilności, przy ograniczonych kosztach eksploatacji. Dlatego też nowa Panda może być "pierwszym samochodem" dla rodziny, zwłaszcza w czasach tak ekonomicznie niepewnych jak dzisiejsze.

W szczególności za sympatycznymi i dynamicznymi kształtami nowej Pandy kryją się rozwiązania technologiczne tyleż wyrafinowane, co wysoce praktyczne, spełniające zarówno specyficzne potrzeby wobec auta jako środka codziennego transportu jak i wymagania dyktowane przez coraz większą wrażliwość społeczeństwa na dbałość o środowisko naturalne i bezpieczeństwo. Do rozwiązań tych należą takie systemy, jak Start&Stop, Gear Shift Indicator (GSI), eco:Drive i tryb ECO, zastosowane w silnikach TwinAir. Ich nazwy oraz skróty weszły już do żargonu technicznego Fiata i obecnie funkcjonują pod wspólną nazwą „Air Technologies", czyli ekologiczno - technologicznego programu Fiata. Obok tych dobrze już znanych rozwiązań pojawiły się nowe, wysoce zaawansowane, które do tej pory były stosowane tylko w segmencie samochodów droższych: "Low Speed Collision Mitigation" oraz "Blue&Me TomTom 2 LIVE".

W szczególności ten pierwszy z wymienionych, czyli system „Low Speed Collision Mitigation” stanowi potwierdzenie zwiększonej dbałości o bezpieczeństwo, jakie charakteryzuje nową Pandę – w ciągu pierwszego roku użytkowania auta nabywca będzie mógł skorzystać z oferty zainstalowania tego innowacyjnego systemu hamowania, który przy prędkości poniżej 30 km/h monitoruje obszar przed samochodem kalkulując prędkość i możliwość kolizji i automatycznie uruchamia hamulce.

Nowy Fiat znakomicie „czuje się” w swoim naturalnym środowisku, jakim jest miasto. Z pewnością jest to zasługa kompaktowych gabarytów, szerokiej gamy silników oraz komfortowego zawieszenia, a także urządzeń ułatwiającym prowadzenie auta. Są to między innymi elektryczne wspomaganie kierownicy „Dualdrive” z seryjnie dostępną funkcją "City", która zmniejsza wysiłek kierowcy podczas jazdy w ruchu miejskim i ułatwia manewry podczas parkowania.


Od pojazdu typowo miejskiego oczekuje się nie tylko zwinności i werwy, ale również ekonomiki jazdy i cech przyjaznych dla środowiska. W tym kontekście nowa Panda nie ma sobie równych, dzięki wyposażeniu jej w systemy mające na poprawę tych parametrów: począwszy od systemu „Start&Stop”, poprzez system „Gear Shift Indicator „(GSI), a skończywszy na systemie „eco:Driver” czyli przyjaznym dla środowiska naturalnego trybie pracy silników TwinAir. Te nazwy i funkcje weszły już do żargonu technicznego Fiata i obecnie funkcjonują pod wspólną marką „Air Technologies", czyli ekologiczno-technologicznego programu opracowanego i stale rozwijanego przez Fiata, skupiającego się na technologiach efektywnie łączących ze sobą ekologię z przyjemnością prowadzenia auta z niezmienionymi parametrami dynamicznymi.

Systemy komunikacji w aucie: to jest to, co dodatkowo uprzyjemnia jazdę nową Pandą. Należą do nich wielokrotnie nagradzana platforma „Blue&Me” i jej najnowsza wersja "Blue&Me TomTom 2 LIVE", która łączy w sobie zalety zintegrowanego systemu informacyjno-rozrywkowego oraz przenośnej nawigacji.

Tak więc, nowy Fiat Panda wysoko podnosi poprzeczkę i plasuje się na szczycie superkompaktowych aut pod względem dostępnych w niej nowinek technologicznych. Segment, do którego należy, ma za sobą długą historię rozwoju, znaczoną tyloma „kamieniami milowymi”: od pierwszej „600-tki” do pierwszej „500-tki”; od „malucha” 126 do pierwszej Pandy, od Cinquecento do Seicento, od Pandy drugiej generacji (2003) do nowej „pięćsetki” wprowadzonej na rynek w 2007 roku….

Zawsze były to auta miejskie Fiata przeznaczone dla szerokich rzesz klientów. Dzisiaj jest to nowa Panda.

Panda jest bezpieczna: LSCM (Low Speed Collision Mitigation - łagodzenie skutków kolizji przy niewielkich prędkościach)

System LSCM jest to innowacyjny system wchodzący w zakres bezpieczeństwa czynnego, który monitoruje obszar przed samochodem i jeżeli nie dojdzie do reakcji kierowcy, automatycznie i delikatnie uruchamia hamulce. Zależnie od kilku parametrów (warunków drogowych, dynamiki pojazdu oraz toru jazdy pojazdów, rodzaju przeszkód i stanu nawierzchni), dzięki interwencji systemu LSCM - możliwe jest całkowicie uniknięcie zderzenia („unikanie kolizji") lub ograniczenie jego skutków ("łagodzenie skutków").  


To zaawansowane technologicznie urządzenie zastosowane w nowej Pandzie oferuje dwie dodatkowe funkcje: automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking - AEB) i „Prefill”. Pierwsza z nich dokonuje oceny położenia i prędkości przeszkód, prędkości auta (w zakresie poniżej 30 km/godz.), przyspieszenia bocznego, kąta skręcenia koła kierownicy oraz siły nacisku na pedał hamulca i jej zmiany i uruchamia hamowanie awaryjne (o ile nie zrobi tego kierowca, mający pełną kontrolę nad pojazdem). Natomiast funkcja "Prefill" wstępnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania - automatycznego hamowania awaryjnego lub hamowania przez kierowcę.

Jeżeli chodzi o szczegóły konstrukcyjne, system ten posiada laserowy czujnik zainstalowany w przedniej szybie, interfejs użytkownika i centralkę prowadzącą "dialog" z systemem „ESC” (Electronic Stability Control = elektronicznej kontroli stabilności).

W oparciu o te same zasady jak te stosowane w astronomii do pomiaru odległości pomiędzy satelitami, czujnik laserowy wykrywa obecność przeszkód przed autem, gdy zaistnieją pewne warunki „geometryczne”: nałożenie się na siebie obrysu auta i przeszkody przekracza 40% szerokości pojazdu, a kąt potencjalnego zderzenia wynosi nie mniej niż 30°.
W sytuacji, gdy kierowca nie zdejmie nogi z pedału przyspieszenia, centralka systemu LSCM oprócz zażądania od centralki silnika zmniejszenia momentu obrotowego, uruchomi automatyczne hamowanie po otrzymaniu sygnału wymuszającego z czujnika laserowego. Ponadto, centralka systemu LSCM utrzyma hamowanie jeszcze przez 2 sekundy po zatrzymaniu się auta, umożliwiając kierowcy bezpieczne wznowienie normalnej jazdy samochodem.

Celem systemu LSCM jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa w każdych warunkach drogowych, tym niemniej w warunkach szczególnych (nie zapięte pasy bezpieczeństwa, temperatura w zakresie ≤ 3 ° C, jazda na biegu wstecznym) są uaktywniane inne odpowiednie zabezpieczenia zgodne z logiką danej sytuacji.

Panda a poszanowanie środowiska naturalnego: Start&Stop
Wszystkie benzynowe silniki TwinAir oraz 1.3 Multijet 75 KM są seryjnie wyposażone w urządzenie Start&Stop, które steruje czasowym wyłączeniem silnika podczas postoju pojazdu i jego późniejszym ponownym uruchomieniem w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Jest to system pomyślany specjalnie pod kątem jazdy miejskiej, który automatycznie wyłącza silnik gdy warunki ruchu wymuszają zatrzymanie auta (np. postój na czerwonym świetle, korki i chwilowe zatrzymanie) - utrzymując w stanie gotowości wszystkie funkcje, które zapewniają komfort i bezpieczeństwo w aucie (światła, klimatyzacja, radio i wycieraczki).

Dzięki wyłączaniu silnika podczas krótkotrwałego postoju można uniknąć zbędnego zużycia paliwa (maksymalnie do 15% w cyklu miejskim), zmniejszyć szkodliwe emisje i zwiększyć komfort akustyczny. Urządzenie aktywuje się lub wyłącza za pomocą przycisku na tablicy przyrządów.

Gear Shift Indicator (GSI)
Gear Shift Indicator (GSI) jak prawdziwy "pilot" podpowiada kierowcy moment zmiany biegów zoptymalizowany pod kątem minimalnego zużycia paliwa. Poprzez odpowiedni komunikat pojawiający się na tablicy przyrządów system GSI może zasugerować kierowcy zmianę biegu na wyższy, a więc na niższych obrotach lub zmianę biegu na niższy w celu jak najlepszego wykorzystania dostępnego momentu obrotowego silnika.

Tryb "ECO"
Auta napędzane „rewolucyjnym” silnikiem 0.9 Twinair Turbo o mocy 85 KM są wyposażone w funkcję jazdy ekologicznej, uruchamianą poprzez naciśnięcie przycisku "ECO” na tablicy przyrządów. W trybie ECO następuje zmniejszenie momentu obrotowego o 45 Nm (ze 145 do 100 Nm), co umożliwia jazdę mniej dynamiczną, ale za to bardziej ekonomiczną (oprócz multiplikacji sygnałów systemu Gear Shift Indicator sugerujących przełączenie na wyższy bieg).

eco:Drive
System eco:Drive to proste w użyciu, dostępne bezpłatnie oprogramowanie, które skutecznie poprawia sposób prowadzenia samochodu oraz umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa, redukując w ten sposób poziom emisji substancji szkodliwych. Jest to pierwszy system dostarczający kierowcy wskazówek spersonalizowanych na podstawie jego stylu jazdy.

Aplikacja jest dostępna do ściągnięcia za darmo ze strony internetowej Fiata. Wystarczy podłączyć dowolną pamięć przenośną do portu USB systemu Blue&Me w samochodzie, a informacje dotyczące stylu jazdy zostaną zapisane automatycznie na pendrivie, który należy następnie podłączyć do komputera PC/Mac. System eco:Drive wyśle dane do serwera Fiat, który przekształci zebrane dane w fakty i przydatne informacje dotyczące czterech parametrów jazdy: przyspieszanie, zwalnianie, zmiana biegów i zmiana prędkości. System eco:Drive przeanalizuje dane procentowe i opracuje dla nich punktację zwaną Eco Index podsumowującą styl jazdy w zakresie punktów od 0 do 100.

Kierowcy posługujący się systemem eco:Drive będą otrzymywać indywidualne porady, jak poprawić swoje wyniki w każdym z analizowanych aspektów jazdy tak, aby osiągnąć jak najlepszą punktację Eco Index. Istnieje także możliwość zapisywania i analizowania swoich postępów w czasie i sprawdzania uzyskanych oszczędności poprzez wykorzystanie aplikacji w komputerze PC/Mac.

Wszyscy, korzystający z aplikacji eco:Drive, mogą zostać członkami społeczności on-line zwanej eco:Ville, którą tworzą wszyscy użytkownicy systemu na świecie. Do tej pory około 64 000 zarejestrowanych użytkowników zaoszczędziło w sumie 4300 ton CO2 poprzez poprawę efektywności ich osobistego stylu jazdy.

Oprogramowanie eco:Drive dostępne w wielu modelach samochodów osobowych i pojazdów dostawczych marki Fiat Group Automobiles umożliwia skorzystanie ze specjalnych funkcji ułatwiających ocenę oszczędności wynikających z wykorzystywania technologii Start&Stop i instalacji gazowych. Ponadto dostępna jest nowa wersja aplikacji eco:Drive Fleet, stworzonej specjalnie dla samochodów flotowych, która umożliwia firmom kontrolę kosztów eksploatacji i emisji CO2.

Opracowanie systemu Eco:Drive potwierdza zaangażowanie Fiata w działania na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu motoryzacji na środowisko, jak również w zachęcanie ich użytkowników do przyczynienia się do redukcji szkodliwych emisji związanych z transportem samochodowym.

Panda: swoboda jazdy:  Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego Dualdrive z przyciskiem "City"
Nowa Panda jest seryjnie wyposażona w „pełnozakresowy” system elektrycznego wspomagania układu kierowniczego Dualdrive, umożliwiający kierowcy wybranie spośród dwóch rodzajów jego funkcjonowania. Elektryczne wspomaganie pozwala na dostosowanie reakcji kierownicy do prędkości samochodu: im wyższa prędkość, tym mniejsza jest siła wspomagania, a więc tym większej siły musi użyć kierowca, działając z większą precyzją.

Innowacyjność systemu Dualdrive zastosowanego w nowej Pandzie polega również na tym, że oferuje możliwość wyboru pomiędzy dwoma różnymi programami zestrojenia układu kierowniczego. Pierwszy zapewnia maksymalne wyczucie samochodu przez kierowcę i w związku z tym jest idealnym rozwiązaniem w sytuacji wyjazdów pozamiejskich. Drugi, uruchamiany przez naciśnięcie przycisku "City" znajdującego się pośrodku tablicy przyrządów, wspomaga manewry kierownicą i doskonale sprawdza się podczas jazdy po mieście i manewrowania podczas parkowania. W celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa nawet w sytuacji, gdy kierowca zapomni nacisnąć przycisk "City" podczas gdy auto rozpędza się do prędkości powyżej 35 km/h, obydwa programy odznaczają się takim samym poziomem sterowania wspomagającego i zapewniają adekwatną reakcję koła kierownicy przy dużych prędkościach.

Panda multimedialna
Obsypany prestiżowymi międzynarodowymi nagrodami system Blue&MeTM to najbardziej cenione urządzenie dostarczające informacji i rozrywki, o czym świadczą ponad dwa miliony sztuk sprzedanych na całym świecie. W nowej Pandzie będzie dostępny zarówno system Blue&MeTM pierwszej generacji (system rozpoznawania komend głosowych w języku polskim, zestaw głośnomówiący z interfejsem Bluetooth® z zaawansowaną funkcją rozpoznawania głosu, port USB, odtwarzacz plików MP3/WMA/WAV i lektor odczytujący nadesłane SMS) oraz, za dodatkowa opłatą, najnowsza wersja tego urządzenia, czyli "Blue&Me TomTom2 LIVE".

Wszystkie zalety systemu Blue&MeTM
System Blue&Me został opracowany we współpracy pomiędzy Fiat Group Automobiles a firmą Microsoft. Umowa o współpracy podpisana w lipcu 2004 roku dotycząca długoterminowych prac projektowych nad opracowaniem innowacyjnych samochodowych systemów telematycznych zaowocowała powstaniem produktu, który od razu znalazł wysokie uznanie na rynku, o czym świadczą ponad dwa miliony sprzedanych sztuk urządzeń opartych na technologii doskonale harmonizującej z upodobaniami użytkowników, jak sugeruje jego nazwa.

Pracujące pod systemem operacyjnym Windows Mobile for Automotive, urządzenie bazuje na systemie otwartym, stale aktualizowanym, umożliwiającym jego rozbudowę, elastycznym i pozwalającym na przystosowanie jego funkcjonalności według uznania użytkownika. Fiat Group Automobiles i Microsoft, we współpracy z Magneti Marelli opracował tę stale aktualizowaną platformę, kompatybilną z większością telefonów komórkowych, odtwarzaczy muzycznych lub innych podobnych „gadżetów”, oferującą znakomitą zaletę w postaci możliwości stałego śledzenia i wdrażania innowacji rynkowych i zapewnienia doskonałej integracji z samochodem. A wszystko to w przystępnej cenie, w pełni bezpiecznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami  ruchu drogowego.

Blue&Me jest to innowacyjny moduł elektroniczny umożliwiający zalogowanie do niego maksymalnie 5 telefonów komórkowych wyposażonych w zestaw funkcji Bluetooth®, znajdujących się w danym momencie w zasięgu systemu (do około 5 metrów).

Do komunikowania się z systemem Blue&Me służą mikrofon zainstalowany w lampie sufitowej, przyciski na kole kierownicy i wyświetlacz na desce rozdzielczej.

Blue&Me gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo i łatwość obsługi. System komend głosowych, jego pełna integracja z przyciskami na kole kierownicy i informacjami na wyświetlaczu umożliwiają kierowcy posługiwanie się telefonem komórkowym wyposażonym w interfejs Bluetooth®', nawet jeżeli ma go w kieszeni marynarki lub w torbie, bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy. Nie mówiąc o możliwości wykorzystania systemu rozpoznawania głosu, umożliwiającego natychmiastową interakcję, bez jakiejkolwiek konieczności wstępnego „uczenia”, jak również głośnego odtwarzania przychodzących wiadomości SMS.

Po podłączeniu urządzenia cyfrowego do portu USB lub gniazdka AUX-IN można słuchać muzyki w formacie MP3, WMA, AAC, WAV, nagranej w cyfrowym odtwarzaczu audio i/lub w przenośnej pamięci USB. Za pośrednictwem tego systemu kierowca może  bezpośrednio i intuicyjnie korzystać z następujących funkcji:

  • korzystanie z telefonu komórkowego w trybie komend głosowych, nawet jeżeli telefon ma w kieszeni lub w torbie w bagażniku (wywołując głosem nazwę telefonu zarejestrowaną w spisie telefonów – przy czym głos jest rozpoznawany niezależnie od danego użytkownika);
  • załadowanie spisu telefonów z telefonu komórkowego do systemu Blue&Me w samochodzie i wyświetlenie go na ekranie wyświetlacza;
  • prowadzenie „dialogu” z elementami sterowania znajdującymi się na kole kierownicy z możliwością zarządzania widocznych na wyświetlaczu przychodzących rozmów, SMSów, odrzuceniem połączenia, przypomnieniem ostatnio wybieranego numeru itp.;
  • słuchanie plików muzycznych ze swojego archiwum przechowywanego na pamięci przenośnej, odtwarzanych z odtwarzacza multimedialnego oraz urządzeń firmy Apple najnowszej generacji, nagranych w najbardziej popularnych formatach (MP3, WAV, WMA, AAC). Informacje o odtwarzanych utworach są dostępne na wyświetlaczu w radiu samochodowym.

"Blue&Me TomTom2 LIVE"
Aby zapewnić kierowcy absolutne bezpieczeństwo podczas jazdy w mieście nowa Panda może być wyposażona w urządzenie "Blue&Me TomTom2 LIVE" łączące w sobie zalety systemu informacyjno-rozrywkowego zintegrowanego z autem i podłączonego do sieci z systemem GPS, tworząc w ten sposób swego rodzaju „okno na świat”.

Oprócz zapewnienia możliwości obsługi telefonu komórkowego oraz odtwarzacza multimedialnego w sposób absolutnie bezpieczny, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy, system "Blue&Me TomTom2 LIVE" oferuje unikalne możliwości obsługi systemu GPS zabudowanego pośrodku deski rozdzielczej, wyposażonego w funkcję najbardziej dokładnych, aktualizowanych w czasie rzeczywistym informacji o ruchu drogowym oraz funkcję transmisji on-line informacji zwrotnej na temat stylu jazdy kierowcy.

Miejsce na zainstalowanie urządzenia nawigacji GPS znajduje się na środku tablicy przyrządów i umożliwia zainstalowanie go w sposób całkowicie bezpieczny i zgodny z przepisami, z możliwością zasilania go bez konieczności prowadzenia jakichkolwiek zewnętrznych kabli. Ponadto z punktu widzenia łączności poprzez interfejs Bluetooth®, dzięki urządzeniu Blue&Me  - informacje związane z obsługą telefonu komórkowego, odtwarzacza multimedialnego i samochodu będą widoczne na ekranie dotykowym systemu nawigacji.

"Blue&Me TomTom2 LIVE" zajmuje czołowe miejsce pośród najnowszych urządzeń przenośnej nawigacji dostępnych na rynku:

  • wyświetlacz HD o przekątnej 4,3 cala z pojemnościowym panelem dotykowym HMI typu iPhone;
  • szczegółowe mapy: 45 krajów europejskich;
  • wybór optymalnej trasy: wybór optymalnej trasy dzięki analizie statystycznej warunków ruchu drogowego zebranych z ostatnich 24 godzin.

System "Blue&Me TomTom2 LIVE" jest w stanie gromadzić dane dotyczące pojazdu, pobierane z sieci pokładowej, a w związku z tym podawać w czasie rzeczywistym informacje dotyczące eksploatacji samochodu i podłączonych urządzeń: funkcji komputera pokładowego Trip computer, punktów docelowych specjalnie spersonalizowanych przez Fiata, wyświetlanie książki telefonicznej telefonu komórkowego, wyświetlacza multimedialnego oraz parametrów eco:Drive.

Wszędzie tam, gdzie dostępna jest usługa LIVE instalowana w systemach nawigacji TomTom najnowszej generacji, system "Blue&Me TomTom2" również świadczy tę usługę w czasie rzeczywistym:

  • rozmieszczenie radarów: rozmieszczenie radarów przenośnych, włącznie z relacjami innych kierowców, radarów stacjonarnych oraz zdalnych kamer Tutor na całej trasie. Pomaga kierowcy podróżować bezpiecznie, bez niepotrzebnego denerwowania się i wydawania pieniędzy na mandaty;
  • Google: punkty docelowe aktualizowane dzięki wyszukiwarce Google Local Search: umożliwiają wyszukanie różnych obiektów: od restauracji po kwiaciarnie. Poprzez wpisanie dowolnego słowa kluczowego można znaleźć dany punkt, a urządzenie wyświetli sugerowaną trasę dojazdu;
  • pogoda: aktualna pogoda i prognoza na kolejne pięć dni, umożliwiająca zaplanowanie podróży w oparciu o najnowsze prognozy;
  • TomTom HD Traffic: szczegółowe informacje o ruchu drogowym, kolejkach, blokadach dróg i robotach drogowych, aktualizowane co 2 minuty z sugerowanymi trasami alternatywnymi. Informacje o ruchu drogowym są gromadzone przy wykorzystaniu informacji pochodzących od będących w ruchu aut z nawigacją TomTom i po obróbce w centralce systemu TomTom;
  • koszt: urządzenie "Blue&Me TomTom2 LIVE" jest instalowane z jednoroczną bezpłatną usługą LIVE, włącznie z roamingiem i danymi o ruchu drogowym. Począwszy od drugiego roku eksploatacji, usługę te można zakupić poprzez aplikację firmy TomTom.

System "Blue&Me TomTom2" jest dostępny w dwóch wersjach (LIVE i NON-LIVE): w zależności od dostępności usługi w kraju, gdzie jest kupowany. Można go zakupić tylko u dealerów Fiata w kraju zamieszkania.

W porównaniu z ofertą na rynku wtórnym u wielkich detalistów, system "Blue&Me TomTom2 LIVE" oferowany przez Fiata przedstawia znaczne korzyści dla klienta, nie mówiąc o integracji z obsługą komend głosowych i układami elektronicznymi samochodu.

 

źródło: Fiat

Komentarze



radush: I tak oto Fiat pozbył się głupich komentarzy o surowości Pandy. Wdrażając do niej, i nie tylko do niej nowe technologie Fiat poczynił kolejny, duży krok do przodu. Marka jak i cały koncern rośnie w siłę, i to jest pewne.
2011-11-27 |  16:46:40