X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Silnik nowej Astry OPC – król momentu obrotowego

2012-05-11
Strona główna -> Opel -> Astra -> J (2009-dziś)

Silnik nowej Astry OPC – król momentu obrotowego

Opel oferuje najmocniejszy pod względem stosunku maksymalnego momentu obrotowego do pojemności czterocylindrowy silnik benzynowy na europejskim rynku.

Wykonana w całości z aluminium jednostka napędowa Astry OPC z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa ma pojemność 1998 cm3 i rozwija maksymalną moc 280 KM. Współczynnik momentu obrotowego, wynoszący 200,2 Nm z jednego litra pojemności, jest wyższy w porównaniu z każdym z jej rywali, a nawet przekracza wartości uzyskiwane w supersamochodach sportowych. Maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny od 2450 obr./min aż do prawie 5000 obr./min. Płaska charakterystyka krzywej momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika gwarantuje, że Astra OPC uzyskuje znakomite osiągi w różnych sytuacjach.

Konstruktorzy firmy Opel wprowadzili wiele daleko idących zmian w turbodoładowanym silniku 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa znanym z Insignii, nadając mu bardziej sportową charakterystykę i podnosząc jego moc. Opracowano zupełnie nowy, supernowoczesny układ dolotowy w celu podania maksymalnej ilości powietrza do turbosprężarki. Udoskonalono także samą turbosprężarkę, aby mogła sprostać wyższemu ciśnieniu. Trwałość sprężarki wzrosła dzięki zastosowaniu nowych komponentów. Gromadzenie ciśnienia rozpoczyna się już przy około 1400 obr./min, dlatego reakcja na mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia jest natychmiastowa. Maksymalne ciśnienie doładowania zwiększono do 1,5 bar, czyli o 25 procent w porównaniu z wartością uzyskiwaną w Insignii.

Mocny samochód taki jak Astra OPC powinien zaznaczać swoją obecność na drodze odpowiednim dźwiękiem rozpalającym emocje entuzjastów wyczynowych osiągów. Dlatego w pracach związanych z opracowaniem modelu uczestniczyli także inżynierowie dźwięku. Ich zadaniem było uzyskanie efektownego basowego pomruku typowego dla wszystkich dotychczasowych generacji Astry OPC.

Postarali się oni także o odtworzenie znanego fanom OPC z poprzedniej Astry odgłosu przypominającego hałas silników samolotu odrzutowego słyszalnego w kabinie przy zwiększaniu prędkości obrotowej ze średniego do górnego zakresu. Efekt ten jest szczególnie wyraźny zwłaszcza przy zmianie biegu z trzeciego na czwarty w trakcie przyspieszania.

Obniżenie zużycia paliwa o 12 procent
Astra OPC wyposażona standardowo w system Start/Stop zużywa 8,1 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 wynoszącej 189 g/km. To bardzo konkurencyjne wartości w segmencie samochodów o wyczynowych osiągach. W porównaniu z poprzednią generacją modelu (221 g/km, 9,2 l/km) emisja CO2 i zużycie paliwa spadły odpowiednio o 14 i 12 procent. Dynamiczne coupé rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie sześć sekund.

Przed rozpoczęciem produkcji zmodyfikowany silnik Astry OPC poddano morderczym testom. Jednym z nich był test wytrzymałościowy na dystansie 10 000 kilometrów przeprowadzony na trasie Nordschleife na torze Nürburgring w warunkach wyścigowych, co odpowiada 180 000 kilometrów jazdy po normalnych drogach.

 

źródło: General Motors

Komentarze