X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Opel 4x4

2013-12-16
Strona główna -> Opel -> Insignia -> 2 (2013-dziś)

Opel 4x4

Inteligentne układy napędu na wszystkie koła zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa i efektywności.

Czas zapakować narty do samochodu i ruszać na stok — a na zaśnieżonych i oblodzonych drogach napęd na wszystkie koła bardzo się przyda. Zresztą przydaje się on nie tylko zimą, ponieważ inteligentny układ napędowy tego typu może zagwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa i umożliwić bardziej dynamiczną jazdę przez cały rok, bez kompromisów w zakresie codziennej funkcjonalności samochodu. Najlepszymi tego przykładami są inteligentne napędy na wszystkie koła w modelach Opla: Insignia Country Tourer, Insignia OPC i Mokka. Są one technicznym ukoronowaniem ponad 100 lat rozwijania systemów napędu na wszystkie koła w branży motoryzacyjnej. Systemy tego typu stosowane w samochodach marki Opel są obecnie tak wyrafinowane, że potrafią rozpoznawać zmieniające się warunki jeszcze przed wystąpieniem krytycznej sytuacji na drodze i odpowiednio adaptować swoje działanie.

Rozwój skomplikowanych, powiązanych z innymi systemami pojazdu, układów napędowych we współczesnych samochodach Opla nadąża za tempem zmian w erze cyfrowej informacji. Na przykład jeszcze 22 lata temu debiutujący wówczas na rynku Opel Frontera — model wyznaczający trendy w segmencie pojazdów sportowo-użytkowych i jeden z najlepiej sprzedających się samochodów terenowych w Europie — był wyposażony w klasyczny dołączany mechanicznie napęd na wszystkie koła. Dziś w młodszym o dwie generacje Oplu Mokka rozdzielaniem siły napędowej w zależności od potrzeb steruje elektronika. Nie inaczej jest oczywiście w Insigniach 4x4 z wersją Country Tourer na czele. Elektroniczne rozdzielanie mocy kierowanej na poszczególne osie okazało się optymalnym rozwiązaniem. Dzięki temu inteligentna technologia napędu na wszystkie koła Opla może płynnie współpracować z takimi systemami, jak ABS i ESP.

Przewaga sterowania rozprowadzaniem mocy w zależności od potrzeb nad czysto mechanicznymi układami, które i dziś można spotkać w niektórych modelach, jest ogromna. Typowe wady prostych napędów na wszystkie koła — takie jak hałaśliwa praca zespołu napędowego, znacznie wyższe zużycie paliwa oraz obniżenie komfortu jazdy wskutek silniejszych wibracji — zostały niemal całkowicie wyeliminowane w inteligentnych systemach napędu 4x4 stosowanych we współczesnych modelach Opla. Systemy Opla reagują w ciągu milisekund, precyzyjnie rozdzielając moc w zależności od zmieniających się warunków jazdy. Jest to ich bezapelacyjna przewaga nad innymi systemami dołączanego napędu na wszystkie koła, opartymi wyłącznie na mechanicznym sterowaniu rozdzielaniem mocy w przypadku wystąpienia poślizgu koła. W takich systemach dołączanie napędu drugiej osi następuje z zauważalnym opóźnieniem, co ma negatywny wpływ na dynamikę i komfort jazdy.

W Oplach system napędu na wszystkie koła jest wyposażony w elektroniczne sprzęgło wielotarczowe zamontowane w obudowie mechanizmu różnicowego tylnej osi. Tarcze sprzęgła obracają się w kąpieli olejowej, a czas reakcji modułu sterującego płynną regulacją siły blokującej jest liczony w milisekundach. Takie rozwiązanie umożliwiło inżynierom Opla swobodne dostosowanie strategii sterowania mechanizmem pod kątem optymalnej charakterystyki napędu na wszystkie koła do wymagań różnych modeli, nawet jeżeli zastosowano w nich podobne podzespoły mechaniczne.

« < 1 2 > »

Komentarze