X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

mazda cx-5 dane techniczne

2011-12-01
Strona główna -> Mazda -> CX-5

Mazda CX-5 - dane technicze

Nowa era samochodów Mazdy.

Mazda CX-5 jest pierwszym wśród samochodów nowej generacji Mazdy, który w pełni przyjmuje linię wzorniczą „KODO – Dusza Ruchu” (wcześniej zaprezentowaną w koncepcyjnych autach Mazda SHINARI I Mazda MINAGI) oraz pełen zakres rozwiązań z grupy przełomowych technologii SKYACTIV. Na rynku japońskim CX-5 jest trzecim z kolei modelem wyposażonym w SKYACTIV, po modelach Mazda Demio (odpowiednik Mazdy 2) i Mazda Axela (odpowiednik Mazdy 3).


Ten crossover SUV zbudowany jest w całości z wykorzystaniem technologii SKYACTIV: wyposażony w całkowicie nowe silniki benzynowe i diesla, ręczne i automatyczne skrzynie biegów, a także nadwozie i podwozie SKYACTIV. Model CX-5 jest tak zaprojektowany, by zapewnić precyzyjne prowadzenie i przyjemną jazdę z odpowiednim poziomem ochrony środowiska i bezpieczeństwa jazdy.


CX-5 jest pierwszym seryjnym modelem napędzanym przez nowej generacji, wysokowydajny silnik diesla SKYACTIV-D. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach SKYACTIV-DRIVE  i systemem wyłączania silnika na wolnych obrotach i-stop, SKYACTIV-D zapewnia bezprecedensowy poziom osiągów, by dostarczyć kierowcy niezrównaną przyjemność jazdy. Obok całej tej radości z doświadczania jazdy, łatwości kierowania autem i precyzji prowadzenia, CX-5 oferuje także znakomitą ekonomikę zużycia paliwa.
CX-5 będzie wprowadzony na rynek japoński wiosną 2012. Jako owoc wieloletniej ewolucji „Zoom-Zoom”, określającego przyjemność z dynamicznej jazdy, CX-5 zwiastuje nową erę samochodów Mazda.

SUV o trwałym uroku
Szef programu CX-5, Hideaki Tanaka powiedział: „Naszym celem było opracowanie samochodu o nieprzemijającej urodzie, który mógłby zachwycać właścicieli i sprawiać, że będą z niego dumni nawet po latach. Chcieliśmy stworzyć samochód dostosowany do różnych stylów i etapów życia naszych klientów i zaspokoić ich wysokie wymagania na długi czas. W szczególności skoncentrowaliśmy się na tym, by widok CX-5 sprawiał przyjemność, podobnie jak jego funkcjonalność, precyzyjne prowadzenie i ponadczasowy urok. Przez dążenie do ideału, w każdej dziedzinie staraliśmy się osiągnąć jak największą przyjemność z jazdy.”

Innowacja dla „czystszego” wrażenia przyjemności jazdy.
Zespół projektujący CX-5 koncentrował się na formie, osiągach, funkcjach i budowie, badając wszystkie punkty kontaktu między kierowcą a samochodem i sprawdzając jak można uczynić je bardziej przyjemnymi. W ten sposób ergonomiczny design stał się priorytetowy i można było od podstaw zbudować „najczystsze” wrażenia przyjemności jazdy.

Główne cechy Mazdy CX-5

Stylizacja - Forma która komunikuje mocne wrażenie witalności i zwrotności. Pierwsze wcielenie „KODO – Dusza Ruchu”.


Po modelu koncepcyjnym Mazda MINAGI, który został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie, w marcu tego roku, CX-5 stał się pierwszym seryjnie produkowanym modelem zaprojektowanym zgodnie z linią projektową „KODO – Dusza Ruchu”. Główny projektant, Masaki Nakayama, powiedział: „W przypadku CX-5 skoncentrowaliśmy się na wyrażeniu silnego poczucia witalności i zwinności. Oglądaliśmy na filmach gepardy; ich dynamiczna praca łap i sposób w jaki używały swojego ciała jak sprężyny, żeby błyskawicznie przyspieszyć i natychmiast zmienić kierunek. Ich całe ciało emanowało ogromną energią. Zainspirowani ich pięknymi ruchami przyjęliśmy za cel przenieść wygląd SUV-a na nowy poziom, używając języka designu KODO.”

Na zewnątrz
Z przodu:  nowa twarz rodziny Mazdy ma charakterystyczny „znak skrzydła” wyrażający siłę i głębię.


Z tyłu: kontrast pomiędzy wydatnymi tylnymi błotnikami a naprężonym tyłem przekazuje napięcie i grację, która podkreśla jego atletyczną formę


Z boku: wydatne przednie błotniki i wyrzeźbione boki nadwozia akcentują wrażenie mocy, która sugeruje mocne mięśnie
Zewnętrzny kształt przyczynia się także do doskonałej aerodynamiki i cichego wnętrza

Wnętrze
Po stronie kierowcy: daszek nad zegarami ma głęboki, podłużnie rozciągnięty kształt, który przypomina kokpit i stwarza wrażenie pędu. Szczegółowa, wysokiej jakości forma zegarów zachęca kierowcę do jazdy przed siebie.


Po stronie pasażera: deska rozdzielcza wygląda obszernie i solidnie, z horyzontalnym designem, który stwarza poczucie bezpieczeństwa

Na tych częściach deski rozdzielczej i tapicerki drzwiowej, które są dużo częściej dostrzegane i dotykane, zastosowano nowe miękkie materiały. Części używane najczęściej, jak ramiona kierownicy i wewnętrzne uchwyty drzwi, mają wykończenie z satynowego chromu, który zwiększa naturalne wrażenie wysokiej jakości wnętrza.

Funkcjonalność
Koncentracja na podstawach dla zmaksymalizowania przestrzeni użytkowej
Zespół projektantów dokładnie przebadał, jakie właściwości są potrzebne by zapewnić komfort i skoncentrował się na zapewnieniu elastyczności, którą kierowca i pasażerowie natychmiast polubią. Zespół projektantów stworzył przyjazne dla użytkownika wnętrze z zauważalnie efektywnym zagospodarowaniem przestrzeni i inteligentną funkcjonalnością. Dodatkowo przyrządy human-machine interface (HMI) pokazują informacje w intuicyjny i łatwy do zrozumienia sposób, który pozwala je odczytać natychmiast, przy niewielkich ruchach oka, a to zapewnia pracę kierowcy w warunkach sprzyjających koncentracji na drodze.

Przestronne, praktyczne i eleganckie
Rozstaw osi 2700 mm, jeden z największych w klasie, zapewniający opływową stylizację i komfortowe wnętrze. Czołowa w tej klasie przestrzeń na nogi dla jadących z tyłu – 997 mm. Przestronne tylne siedzenia, na których dorośli pasażerowie mogą komfortowo podróżować, mając dużo przestrzeni w okolicy kolan 503 litry użytkowej przestrzeni bagażnika (wg VGA, wliczając schowek) są maksymalnie użyteczne dzięki wyeliminowaniu występów i niedostępnych obszarów Elegancka, łatwa w użyciu funkcjonalność KARAKURI. Pierwsze na świecie niezależne tylne oparcia siedzeń z podziałem 40:20:40, które można zdalnie składać. Tylne środkowe siedzenie tworzy po złożeniu dużą płaską przestrzeń bagażową. Roleta bagażnika podnosi się automatycznie i opuszcza, gdy tylne drzwi są otwierane i zamykane.


Jeśli centralne tylne siedzenie zostało złożone, by można było przewieźć długi przedmiot, na dwu bocznych siedzeniach mogą swobodnie siedzieć dorośli. Miejsca jest tak dużo, że zamiast nich mogą się w tej sytuacji zmieścić nawet dwa foteliki dla dzieci. Tylne siedzenia mogą zostać złożone zdalnie przez przesunięcie dźwigienek umieszczonych z tyłu przestrzeni bagażowej.
Zapewnia pojemne schowki pożądane w SUV-ie: dużą otwartą przestrzeń w centralnej konsoli, która może pomieścić wszystkie rodzaje drobiazgów oraz w przednich i tylnych drzwiach kieszenie, mogące pomieścić litrowe butelki.


Najlepszy sposób by posłuchać swojej ulubionej muzyki w Maździe CX-5 to włączyć system dookólnego dźwięku BOSE®  z nowej generacji sprawnym energetycznie wzmacniaczem i subwooferem.

Osiągi
Pełne zastosowanie technologii SKYACTIV. Kluczem do ewolucji przyjemności z jazdy są osiągi. Żeby je polepszyć, Mazda skupiła się szczególnie na przyjemności płynącej z przewidywalności i czułości układu kierowniczego. Nowy CX-5 w pełni stosuje nową technologię Mazdy - SKYACTIV.

Rozwinięcie dynamiki
Ważne jest nie tylko zachowanie samochodu, ale także sposób, w jaki kierowca czuje auto. Inżynierowie Mazdy pracowali między innymi nad poszerzeniem pola widzenia i widoczności, ale najistotniejsze było zmaksymalizowanie łatwości użycia każdego z urządzeń pośredniczących między samochodem a kierowcą, z układem kierowniczym i pedałami włącznie.


Ważne jest usunięcie każdego niepożądanego zachowania samochodu, które może ograniczyć przyjemność przewidywalnego prowadzenia i wyeliminować potrzebę korygowania toru jazdy. Żeby to osiągnąć inżynierowie dogłębnie przeanalizowali cały proces, w jaki sposób samochód reaguje i daje informację zwrotną kierowcy oraz zmysły, za pomocą których kierowca odbiera tę informację zwrotną i przechodzi do kolejnych działań. Mogliśmy osiągnąć ideał przewidywalnego i precyzyjnego prowadzenia dzięki poświęceniu uwagi trzem poniższym zagadnieniom:

Przewidywalność
Pracowaliśmy nad przewidywalnością, żeby zapewnić zachowanie samochodu zgodne z intencją kierowcy.

Synchronizacja
Prowadzenie samochodu wymaga wykonywania szeregu następujących po sobie operacji. Żeby zapewnić sprawne i szybkie przejście od jednej operacji do kolejnej, powinniśmy pracować nad synchronizacją.


Innymi słowy znaczy to, że samochód reaguje na działania kierowcy z pierwszej akcji i jeśli nie ma potrzeby wprowadzenia korekty, tworzy się stan prawdziwej synchronizacji pomiędzy samochodem a kierowcą. Tu szczególną uwagę trzeba poświęcić informacji zwrotnej samochodu. W zależności od jakości owej informacji, kierowca podejmuje decyzję czy samochód porusza się w kierunku zgodnym z jego zamiarami, czy też jest konieczność skorygowania niepożądanego zachowania auta. Skupienie się na tym elemencie dramatycznie polepsza jakość tej informacji zwrotnej.

Harmonizacja
W warunkach ruchu łączenie operacji jest konieczne, żeby samochód mógł wypełnić polecenia kierowcy, które kierowca koryguje w zależności od sytuacji. Naszym celem było sprawić, że te występujące wielokrotnie operacje – kierowanie, zakręcanie i zatrzymywanie – są odczuwane przez kierowcę jako harmonijne zdarzenia i przebiegają prawidłowo aż do osiągnięcia ideału.

CX-5 prowadzi się przewidywalnie i precyzyjnie, by dawać wrażenie wyrafinowanej przyjemności jazdy. Kierowca jest w stanie przewidzieć jak auto zareaguje już od chwili, gdy poruszy kierownicą lub którymś z pedałów i to uczucie utrzymuje się podczas jazdy.

Podwozie i nadwozie SKYACTIV
By osiągnąć wrażenie Jinba Ittai, podwozie SKYACTIV zaprojektowano na nowo. W jego skład wchodzą kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowy układ z tyłu. Geometria zawieszenia i charakterystyka tulei zoptymalizowana jest tak, by zapewnić lekką, liniową reakcję układu kierowniczego przy niskiej lub średniej prędkości i doskonałą stabilność przy dużych prędkościach. Tylne amortyzatory, podobnie jak przednie, także są pochylone do przodu co zwiększa komfort nawet na nierównych nawierzchniach.

 

Nowo opracowany elektryczny układ wspomagania kierownicy oferuje wysoką precyzję sterowania, zależną od prędkości samochodu. Przy niskiej lub średniej prędkości układ zapewnia naturalną informację zwrotną i wymaga podobnej siły, zarówno przy małym jak i dużym kącie skrętu kierownicy. Przy dużej prędkości jazdy układ daje twardą, dającą pewność informację zwrotną Hamulce dostarczają łatwą do kontroli, precyzyjną i pewną siłę hamowania od niskich do wysokich prędkości.

 

Lekki lecz sztywny szkielet nadwozia SKYACTIV jest zoptymalizowany tak, by zapewnić precyzję prowadzenia auta, niski poziom drgań i znakomitą ochronę podczas wypadku. Wysokowytrzymała stal stanowi 61% szkieletu nadwozia i jest materiałem o najwyższej wytrzymałości – 1800 MPa. Stąd bierze się wyjątkowość jazdy CX-5.


Uwaga poświęcona osiągnięciu niskiego poziomu drgań i hałasu (Noise, Vibration, Harshness – NVH) zapewnia kierowcy otrzymywanie za pomocą słuchu potrzebnych informacji, gdyż wyeliminowano niepożądany hałas. Podczas badań podzielono występujący hałas na pochodzący od silnika i od drogi, następnie kolejno identyfikowano źródła i eliminowano drgania niskich, średnich oraz wysokich częstotliwości. Dzięki temu kabina jest wyciszona.


Żeby doprowadzić do gładkiego opływu powietrza pod samochodem i stłumić wiry tworzące się za nim, wypływające spod auta powietrze jest kierowane w górę, dzięki nowemu ukształtowaniu osłon podłogi. Zespół projektantów skutecznie zmniejszył opór powietrza pod podłogą i zoptymalizował aerodynamiczny kształt nadwozia osiągając znakomitą wartość współczynnika Cx – 0,33.

Zespół napędowy SKYACTIV
Modele napędzane przez nowej generacji, niezwykle efektywny SKYACTIV-G 2.0, benzynowy silnik o bezpośrednim wtrysku zapewniający solidny moment obrotowy, umożliwiający przyspieszenie od niskich obrotów silnika, żywo reagujący na polecenia kierowcy, jednocześnie osiąga znakomite wyniki ekonomiki jazdy, precyzyjną reakcję i wysokiej jakości, satysfakcjonującą pracę. Mając wysoki stopień sprężania 14.0:1 i układ wydechowy 4:2:1, SKYACTIV-G 2.0 oferuje maksymalny moment 196 Nm przy 4000 obr./min i maksymalną moc 114 kW (155 KM) przy 6000 obr./min


Modele napędzane nowej generacji silnikiem diesla SKYACTIV-D 2.2, mającym najniższy na świecie stopień sprężania dla silnika diesla 14,0:1 oraz wysokowydajną dwustopniową turbosprężarkę, która zapewnia liniowe przyspieszenie od niskich obrotów i znakomitą dynamikę jazdy, przewyższającą auta wyposażone w konwencjonalne diesle. SKYACTIV-D 2.2 zapewnia maksymalny moment obrotowy 420 Nm przy 2000 obr./min i maksymalną moc 129 kW (175 KM) przy 4500 obr./min. Zapewnia także niezwykle niskie zużycie paliwa, jak na SUV-a tej wielkości, z wyjątkowo niskim poziomem emisji, który spełnia najnowsze wymogi czystości spalin w Japonii bez jakiegokolwiek systemu usuwania tlenków azotu (NOx). Wraz z tym silnikiem występuje SKYACTIV-DRIVE, automatyczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach oraz system i-stop, automatycznie wyłączający i włączający silnik na wolnych obrotach.


System i-stop daje dieslowi SKYACTIV-D 2.2 ten sam szybki ponowny start i bezstresową jazdę co SKYACTIV-G 2.0. Zazwyczaj systemy start/stop rozpoczynają spalanie od drugiego suwu sprężania. W przeciwieństwie do nich i-stop Mazdy rozpoczyna zapłon już przy pierwszym suwie sprężania, co zapewnia najszybszy na świecie restart trwający nie dłużej niż 0,40 s.


Z nowej generacji wysokowydajną automatyczną skrzynią biegów SKYACTIV-DRIVE Mazda zamierza osiągnąć ideał przez połączenie zalet różnych typów przekładni. Efektem jest równowaga między odczuciem bezpośredniego połączenia kół z silnikiem, znanego z manualnych skrzyń biegów, gładkie zmiany biegów i wyjątkowo niskie zużycie paliwa. Jest to możliwe dzięki wydłużeniu czasu, w którym automatyczna skrzynia ma zablokowany hydrokinetyczny konwerter i napęd odbywa się bez strat energii.

Wspomaganie jazdy
CX-5 jest wyposażony w system „inteligent Drive Master (i-DM) pomagający kierowcy w efektywnym prowadzeniu auta. System i-DM wyświetla rady (zarówno podczas, jak i po jeździe) jak osiągnąć gładki, pewny styl jazdy i zmniejszyć zużycie paliwa, pomagając sprawić, że każda podróż stanie się ekonomiczna, przyjemna dla kierowcy i komfortowa dla pasażerów.

Środowisko naturalne i bezpieczeństwo
Innowacyjne układy bezpieczeństwa i ochrony środowiska, które wspierają osiągi
CX-5 spełnia najbardziej wymagające standardy ochrony środowiska i najwyższy światowy poziom bezpieczeństwa, jednocześnie nie tracąc nic z jakości jazdy. Rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska obejmują niższe zużycie paliwa i niski poziom emisji, osiągnięty przez model wyposażony w silnik diesla, który może spełnić japońskie normy Post New Long-Term bez konieczności wyposażenia go w system usuwania tlenków azotu (NOx). W dziedzinie bezpieczeństwa inżynierowie Mazdy skupili się na realizacji dynamiki jazdy, która umożliwia kierowcy łatwe manewrowanie i pracy nad polepszeniem podstawowych osiągów samochodu w prowadzeniu, skręcaniu i zatrzymywaniu. Dzięki lekkiemu i bardzo sztywnemu nadwoziu SKYACTIV, CX-5 zapewnia znakomity poziom bezpieczeństwa w razie zderzenia.

Ochrona środowiska
Model wyposażony w benzynowy silnik SKYACTIV-G 2.0, napęd na przednie koła i automatyczną skrzynię o sześciu przełożeniach może przejechać 16,0 km/litrze wg normy JC8 (17,6 km/L w cyklu 10-15).  Z silnikiem diesla SKYACTIV-D 2.2, napędem na przednie koła i automatyczną skrzynią o sześciu przełożeniach przejeżdża 18,6 km/L wg JC8 (20,0 km/L w cyklu 10-15).
silnik diesla SKYACTIV-D 2.2 może spełnić japońskie normy Post New Long-Term Regulations bez konieczności wyposażenia go w system usuwania tlenków azotu (NOx), jak doprowadzenie do reakcji z mocznikiem lub absorbowanie tlenków w specjalnym katalizatorze. Samochody napędzane przyjaznymi dla środowiska silnikami tak jak ten, w wielu krajach kwalifikują się do takich samych ulg podatkowych jak samochody hybrydowe.


System wyłączania i uruchamiania silnika podczas postoju na wolnych obrotach i-stop, wcześniej dostępny tylko w Mazdach z silnikami benzynowymi, w CX-5 jest oferowany wraz z obydwoma silnikami SKYACTIV-G i SKYACTIV-D. Z nowo opracowanym, bardziej zaawansowanym systemem sterowania, nowy i-stop wyłącza silnik częściej, pomagając obniżyć zużycie paliwa w ruchu drogowym.


SKYACTIV-DRIVE, automatyczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach, jest oferowana wraz z silnikami SKYACTIV-G i SKYACTIV-D. Jej sprzęgło wstrzymujące poślizg hydraulicznego konwertera, blokuje go w prawie wszystkich warunkach jazdy, znacząco redukując straty energii, a więc zmniejszając zużycie paliwa.


Katalizatory wykorzystujące nanotechnologię usprawniają proces oczyszczania spalin, a jednocześnie pomagają oszczędzać niezbędne w tych urządzeniach cenne metale
CX-5 jest jednym z najlżejszych i najdoskonalszych aerodynamicznie samochodów w swojej klasie, co przyczynia się do jego niezwykłej ekonomiki i niskiej emisji CO2.

Bezpieczeństwo
Wewnętrzny kształt słupków A został zoptymalizowany tak, by zapewnić znakomitą widoczność do przodu na krętych drogach i skrzyżowaniach. Boczne lusterka zamontowano bezpośrednio na drzwiach, żeby zachować odstęp od słupka, co pozwoli na lepszą obserwację otoczenia przez kierowcę.


Wiele nowych, przełomowych systemów, dostępnych by zapewniać bezpieczeństwo lub przed nim ostrzegać:

  • Smart City Brake Suport (SCBS) posługuje się nowym, laserowym czujnikiem, który pomaga zapobiec uderzeniu przodem podczas jazdy z małą prędkością (do 30 km/h) automatycznie uruchamiając hamulce. I co więcej –zabezpiecza przed ruszeniem, gdy przed samochodem znajduje się przeszkoda.
  • Ulepszony Rear Vehicle Monitoring System (RVM), który wykrywa samochody zbliżające się z tyłu lub znajdujące się w jednym z martwych pól i ostrzega kierowcę (teraz już dla prędkości od 30 km/h wzwyż, wcześniej od 60 km/h).

Nowej generacji nadwozie SKYACTIV zachowuje zarówno niską wagę, jak i dużą sztywność, zapewniając doskonałe bezpieczeństwo w razie kolizji i przypuszczalnie otrzyma najwyższe oceny w badaniach zderzeniowych na całym świecie.


„Wielokierunkowa struktura” i krzyżowe wzmocnienia w przedniej części nadwozia polepszają rozprowadzenie i pochłonięcie energii uderzenia, co podwyższa bezpieczeństwo w razie zderzenia przodem, tyłem i bokiem. W przednich drzwiach są po dwie belki. Umieszczona wyżej ma okrągły przekrój, niższa ma podwójne przetłoczenie, podobnie jak belka w tylnych drzwiach.


Kształt zagłówków przednich siedzeń zapobiegający uszkodzeniom szyjnego odcinka kręgosłupa, zabezpiecza kark kierowcy i pasażera w razie uderzenia tyłem lub w tył pojazdu.

 

źródło: Mazda

Komentarze



Gość: Wszystko pięknie i wspaniale tylko ani słowa jak rozwiązany jest napęd na 4 koła. Sprz. wiskot., Haldex, Torsen a może jeszcze inaczej?
2012-01-21 |  21:33:52