X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Fiat Grande Punto silniki benzynowe

2007-01-19
Strona główna -> Fiat -> Punto -> Grande (2005-dziś)

Fiat Grande Punto - silniki benzynowe

Silniki benzynowe z nowym Fiacie Grande Punto.

Silnik 1.2 Fire 8v o mocy 65 KM
Sprawdzony i niezawodny silnik Fire o pojemności 1242 cm3 pojawia się w Fiacie Punto po całej serii udoskonaleniach, dzięki którym można go nazwać mistrzem oszczędności, jeśli chodzi o zużycie paliwa, bez zmniejszenia osiągów. Jednostka rozwija moc 48 kW (65 KM) przy 5500 obr/min i sprawia, że samochód osiąga prędkość maksymalną 155 km/h.

To nie wszystko. Nowy samochód wyposażony w silnik 1.2 8v wyróżnia się małym zużyciem paliwa, które należy do najlepszych w tej kategorii. Jest to zasługa kalibracji silnika, która ma zapewniać wysoki moment obrotowy przy małych obrotach (większa przyjemność i elastyczność jazdy) oraz przełożeń dobranych tak, by zoptymalizować stosunek osiągów do zużycia paliwa. Mamy zatem moment obrotowy 10,4 kGm (102 Nm) przy 3000 obr/min i zużycie na poziomie 7,9 l/100 km (cykl miejski), 5,1 l/100 km (poza miastem) i 6,1 l/100 w cyklu mieszanym.

Te interesujące wyniki uzyskano dzięki kilku skutecznym udoskonaleniom. Zastosowano na przykład nowe przewody zasysania i wydechu, nową komorę spalania (o stopniu sprężania 11:1) oraz nowe profile krzywek, które optymalizują fluidodynamikę jednostki napędowej i jej sprawność.

Stawiając sobie za nadrzędny cel redukcję zużycia paliwa, specjaliści wybrali aktywny czujnik detonacji, który lepiej kontroluje wyprzedzenie zapłonu w każdej sytuacji, a przede wszystkim system wtryskowy multipoint sekwencyjny, fazowy Marelli, jeszcze do niedawna zarezerwowany dla modeli z bardziej nowoczesnymi silnikami. Ponadto, w nowym modelu zastosowano system "drive by wire", który eliminuje mechaniczne połączenie między pedałem przyspieszenia i przepustnicą, optymalizując moment obrotowy na bazie różnych żądań kierowcy, co wpływa na większą dynamikę i mniejsze zużycie paliwa.

W zakresie osiągów należy wspomnieć o zastosowaniu systemu kontroli elektronicznej opracowanego specjalnie dla tego modelu i bazującego na centralce elektronicznej Marelli nowej generacji, która komunikuje się poprzez sieć z urządzeniami elektronicznymi pojazdu za pomocą linii szeregowych.

Jakość korzystania z samochodu jest lepsza również dzięki optymalizacji osiągów systemów zasysania i wydechu; optymalizacji luzu połączenia między wałem korbowym silnika a korpusem, poprzez komputerowy dobór łożysk; a także dzięki opracowaniu specjalnej instalacji w komorze silnika. W ten sposób zredukowano do minimum przenoszenie wibracji silnika na nadwozie. Mówiąc bardziej szczegółowo, zastosowano rozwiązanie polegające na mocowaniu silnika typu środka ciężkości, składające się z dwóch łączników i jednego łącznika reakcyjnego, w którym nowe wsporniki ustawione są w osi ciężkości przechodzącej przez środek ciężkości silnia, tak, aby uzyskać siłę reakcji o ramieniu zerowym.

To silnik wydajny i czysty. Jeśli chodzi o aspekty środowiskowe, jednostka 1.2 8v spełnia normy zanieczyszczenia środowiska CEE faza 4, dzięki nowemu kolektorowi wydechu z blachy "AISI" z katalizatorem umieszczonym w komorze silnika i przyspawanym do kołnierza kolektora wydechowego. W tej pozycji urządzenie jest bardzo sprawne, ponieważ może osiągać wysoką temperaturę w krótkim czasie a zatem obniżać emisję również w fazie nagrzewania silnika. Uzupełnieniem akcesoriów zamontowanych w Grande Punto 1.2 8v w celu zredukowania do minimum wpływu na środowisko jest instalacja zasilania paliwa "returnless", która umożliwia wyeliminowanie recyrkulacji paliwa do zbiornika i zredukowanie powstawania par paliwa.

I wreszcie, by zwiększyć niezawodność wprowadzono cewki w jednym bloku obok siebie. Ten nowy typ cewek gwarantuje mniejsze zużycie świec, więcej energii dostępnej dla zapłonu danej świecy dzięki eliminacji strat iskry, lepsze uruchamianie na zimno ze względu na większą ilość energii dostępnej dla świecy (więcej energii dostarczanej przez cewkę i brak strat w przesyłaniu wysokiego napięcia w związku z zastosowaniem bardzo krótkich przewodów) i wreszcie wyraźną redukcję ryzyka powstawania zakłóceń w urządzeniach znajdujących się na wyposażeniu samochodu przez przewody wysokiego napięcia.

Silnik 1.4 Fire 8v o mocy 77 KM
Nowy silnik posiada pojemność skokową 1368 cm3 i "4 cylindry ustawione rzędowo" o średnicy 72 milimetrów i skoku tłoka 84 mm. Na każdy cylinder przypadają dwa zawory napędzane bezpośrednio przez wałek rozrządu. Jednostka ta została opracowana ze szczególnym uwzględnieniem osiągów i zużycia paliwa, czyli tych aspektów, w których Fiat Punto zajmuje czołową pozycję w swojej kategorii. Jest to zasługa sprawności objętościowej zoptymalizowanej w całym zakresie działania, dzięki właściwemu opracowaniu całego fluiodynamicznego systemu zasysania i faz rozrządu. Stąd silnik rozwija moc 57 kW (77 KM) przy 6000 obr/min i ma maksymalny moment obrotowy 11,7 kGm (115 Nm) przy 3000 obr/min.

Fiat Punto wyposażony w ten silnik osiąga maksymalną prędkość 165 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 13.2 sekundy. Zużycie paliwa należy do najlepszych w segmencie: 7,7 l/100 km w cyklu miejskim, 5,2 l/100 km poza miastem i 6,1 l/100 km w cyklu mieszanym.

Silnik ten jest nie tylko dynamiczny, ale też ekonomiczny. Osiągi te zawdzięcza zastosowaniu elektronicznego systemu kontroli przepustnicy zwanego "drive by wire", a przede wszystkim zastosowaniu nowej komory spalania o wysokiej turbulencji, która jest połączona z ciągłym regulatorem fazy, kontrolowanym przez centralkę. Ten innowacyjny system pozwala na "recyrkulację" w komorze spalania dużej części gazów spalinowych (około 25%), co wpływa w wyraźny sposób na redukuję zużycia paliwa oraz emisję zanieczyszczeń podczas jazdy przy częściowym obciążeniu.

Podobnie jak jednostka 1.2 8v, również ten silnik proponuje kilka zmian, które przyczyniają się do mniejszego zużycia paliwa. Zastosowano na przykład lżejsze komponenty rozrządu i sprężyny zaworów o niskim obciążeniu, co redukuje tarcie.

Do innych ciekawostek nowego silnika 1.4 o mocy 77 KM należy zwiększenie stopnia sprężania (11:1) i wysokie wartości momentu na małych obrotach; właściwości te pozwoliły na ograniczenie zużycia paliwa. Cel ten osiągnięto również dzięki kalibracji systemu kontroli silnika najnowszej generacji, który zredukował do minimum zużycie paliwa bez uszczerbku na komforcie jazdy, osiągach i emisji. Jeśli chodzi o ten ostatni aspekt, należy podkreślić, że silnik 1.4 Fire o mocy 77 KM jest zgodny z normą Euro 4.

To zasługa katalizatora umieszczonego w komorze silnika (jest przyspawany nową technologią do kołnierza kolektora wydechu), który osiąga wysokie temperatury w krótkim czasie i dzięki temu obniża poziom emisji również w fazie rozgrzewania silnika. Aby zredukować do minimum wpływ na środowisko, do wyposażenia nowego silnika dodano instalację zasilania paliwem "returnless", która eliminuje recyrkulację paliwa do zbiornika redukując w ten sposób powstawanie par paliwa.

Dynamiczny, ekonomiczny i czysty: poza tymi zwycięskimi zaletami jednostka 1.4 o mocy 77 KM oferuje doskonały komfort akustyczny. Obok udoskonaleń technicznych, opisanych już przy 1.2 Fire, silnik ten wyróżnia się zastosowaniem elastycznego koła zamachowego, które pozwala na zredukowanie do minimum przenoszenia wibracji z silnika na nadwozie.

Komentarze