X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

fiat doblo 2 dane techniczne

2009-12-16
Strona główna -> Fiat -> Doblo -> 2 (2010-dziś)

Fiat Doblo 2 - silniki

Fiat Doblò proponuje na początek wybór spośród 4 jednostek napędowych, w połączeniu ze skrzynią biegów mechaniczną 5- lub 6-biegową.

Wszystkie silniki zostały skonstruowane i wyprodukowane przez FPT - Fiat Powertrain Technologies:

  • 1.3 Multijet II 16v o mocy 90 KM (Euro4);
  • 1.6 Multijet 16v o mocy 105 KM (Euro5);
  • 2.0 Multijet 16v o mocy 135 KM (Euro5);
  • 1.4 16v o mocy 95 KM (Euro5).

Poza tym wszystkie jednostki napędowe nowego modelu wyposażono seryjnie w system Start&Stop, sterujący automatycznym wyłączaniem silnika na czas postoju (np. na czerwonym świetle), a następnie ponownym jego uruchomieniem, oraz w system filtracji cząstek stałych DPF (wyłącznie w silnikach Diesla).


Nowy Doblò to zatem kolejny krok Fiata w stronę zrównoważonego transportu, poprzez który firma z wyprzedzeniem dostosowuje się do nowych przepisów unijnych w zakresie emisji spalin (Euro 5), wchodzących w życie dopiero od 1 stycznia 2011 dla nowo rejestrowanych samochodów.


W dalszym terminie dostępna będzie też wersja Natural Power, wyposażona w nowy silnik 1.4 16v o mocy 115 KM o podwójnym zasilaniu benzyną i metanem, oraz jeszcze jeden silnik wysokoprężny, z półautomatyczną skrzynią biegów Dualogic. Wśród elementów dostępnego wyposażenia, przyjaznych dla środowiska, trzeba jeszcze wymienić system „eco:Drive" - innowacyjne oprogramowanie, które poprzez port USB, umożliwia analizę stylu prowadzenia samochodu przez kierowcę i pomaga ograniczyć zużycie paliwa, a co za tym idzie - także emisje spalin.

1.3 Multijet II o mocy 90 KM (Euro4)
Opracowany i wyprodukowany przez FPT - Fiat Powertrain Technologies, silnik 1.3 Multijet II o mocy 90 KM należy do drugiej generacji silników Multijet i wyposażony jest w nowe wtryskiwacze Common Rail, które dzięki hydraulicznemu zaworowi wspomagającemu, bardzo precyzyjnie sterują ilością oleju napędowego, jaka wtryskiwana jest do komory spalania, a sekwencja wtrysków jest szybsza i bardziej elastyczna w porównaniu z poprzednimi rozwiązaniami.

Umożliwia to lepsze sterowanie spalaniem, co przekłada się na korzyści pod względem niższego zużycia paliwa, niższych emisji spalin, niższego współczynnika NVH i łatwiejszego prowadzenia.
Nowy wtryskiwacz Common Rail moduluje sposób wtrysku paliwa do komory spalania (IRS = Injection Rate Shaping). Rozwiązanie to umożliwia ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2 w cyklu homologacji o około 2%, oraz redukcję emisji NOx nawet o 30%.


Tak więc druga generacji silników Multijet to ewolucja systemu wtrysku Common Rail, który dziś, po jednostkach typu JTD (1997) i Multijet (2003), sprawia, że Fiat Group Automobiles znów wysuwa się na prowadzenie na tym polu i z wyprzedzeniem dostosowuje się do nowych limitów prawnych.


Nowy 1.3 Multijet II o mocy 90 KM, montowany w Fiacie Doblò, posiada turbosprężarkę o zmiennej geometrii, zapewniającą bardzo szeroki zakres użytkowania silnika - w porównaniu z poprzednim modelem, moment maksymalny wzrasta tu do 200 Nm (+ 25%) i jest osiągany przy zaledwie 1.500 obrotach na minutę, co gwarantuje dużą dynamikę jazdy. Efekt to zatem poziom zużycia paliwa w czołówce kategorii - jedynie 4,9 litra na 100 km w cyklu mieszanym oraz poziom emisji CO2, wynoszący 129 g/km. Jednocześnie nowy silnik Fiata Doblò to gwarancja doskonałych osiągów - 156 km/h prędkości maksymalnej i czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h poniżej 15 sekund.

1.6 Multijet o mocy 105 KM (Euro5)
W porównaniu ze znanym i docenianym silnikiem 1.9 Multijet 120 KM, rodzina 1.6 Multijet to istotna ewolucja, która poprawia osiągi, komfort, poziom emisji spalin i koszty obsługi, a poza tym wiąże się z dużymi korzyściami - przy takiej samej mocy moment obrotowy jest wyższy o prawie 25% (osiągany przy 1.500 obrotów). Towarzyszy temu zdecydowanie wyższa przyjemność prowadzenia samochodu, przede wszystkim dzięki wysokim wartościom momentu obrotowego przy niskim zakresie obrotów silnika. Efekty te osiągnięto poprzez optymalizację spalania, wykorzystującą w pełni potencjał nowych wtryskiwaczy.


Wyposażony w turbosprężarkę o stałej geometrii, ze sterowaniem elektronicznym, silnik 1.6 Multijet charakteryzuje się znakomitym (w wartościach bezwzględnych) narastaniem momentu obrotowego, co szczególnie istotne, jeśli weźmie się pod uwagę pojemność silnika. Moment na poziomie 290 Nm w silniku o pojemnośći 1.6 litra i z mocą maksymalną 105 KM sprawia, że jednostka ta jest absolutnym liderem pod względem osiągów, wśród silników o pojemności do 1,8 litra. Jeśli wziąć pod uwagę specyficzny moment obrotowy (podzielony przez pojemność silnika w litrach), wówczas jednostka ta okazuje się najlepsza pod względem osiągów wśród silników o mocy do 200 KM, ustępując jedynie silnikom „super sportowym".


To nie wszystko. Jeśli bowiem uwzględnić fakt, że maksymalny moment obrotowy (290 Nm) przypada na poziom obrotów wynoszący jedynie 1.500, łatwo zrozumieć, dlaczego 1.6 Multijet stanowi prawdziwą rewolucję w stosunku do obecnych Diesli - żaden inny silnik, nie dostarcza tak wysokiego momentu obrotowego przy tak niskim poziomie obrotów na minutę. Dzięki tym rozwiązaniom nowy Fiat Doblò notuje niższy poziom emisji CO2 i zużycia paliwa (odpowiednio 138 g/km i 5,2 l /100 km w cyklu mieszanym), prędkość maksymalną wynoszącą 164 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,4 sekundy.


Poza tym nowy silnik 1.6 Multijet wymaga rzadszych przeglądów okresowych. Najwyższa jakość tego rozwiązania, uzyskana dzięki nakładom poniesionym na rzecz wzmocnienia i poprawy sprawności silnika, poprzez dopracowanie jego poszczególnych elementów, sprawia bowiem, że jednostce 1.6 Multijet, do utrzymania idealnej sprawności silnika i pojazdu, wystarczy przegląd co 35.000 km. W efekcie użytkownik zyskuje wyraźne korzyści w postaci niższych kosztów utrzymania - dla przebiegów 90.000 km lub 100.000 km, na przykład, oszczędność w postaci jednego przeglądu okresowego to obniżka kosztów serwisowania o około 25%.


Z myślą o ekologii silnik wyposażono w rozwiązania spełniające wymogi Euro5, w postaci seryjnie montowanych układów DPF i Start&Stop. Poza tym w jednostce 1.6 Multijet o mocy 105 KM wykorzystano innowacyjne technologie oczyszczania spalin, jak katalizator w pętli zamkniętej (Close Coupled Diesel Particulate Filter) i zintegrowany system EGR (Exhaust Gas Recirculation), który poprawia kontrolę temperatury i przepływu spalin, zapewniając jednocześnie niższe emisje i niższe zużycie paliwa.

2.0 Multijet o mocy 135 KM (Euro5)
Silnik 2.0 Multijet o mocy 135 KM Euro5 stanowi naturalną ewolucję sprawdzonego 1.9 Multijet 120 KM, zarówno pod względem osiągów (moc +12% i moment obrotowy +45% przy 1.500 obr. /min.), jak i redukcji emisji spalin (zgodny z wymogami dyrektywy Euro 5). Wart zauważenia jest przede wszystkim najlepszy w swojej klasie moment obrotowy, wynoszący 320 Nm. Przekłada się to na wyjątkową przyjemność prowadzenia i znakomite osiągi (prędkość maksymalna 179 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,3 sekundy), a także zdecydowanie niższy poziom zużycia paliwa i emisji CO2 (5,7 l /100 km i 150 g/km w cyklu mieszanym).


Silnik ten był przedmiotem licznych prac technicznych, których zadaniem było podniesienie osiągów, poprawa momentu obrotowego przy niskim zakresie obrotów oraz obniżenie poziomu hałasu i drgań. Za doładowanie w nowym silniku 2.0 Multijet 135 KM odpowiada turbosprężarka o stałej geometrii z elektronicznym sterowaniem, która przyczynia się do poprawy narastania mocy, a jednocześnie zapewnia bardzo wysokie parametry momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów.


Poza tym system sterowania emisjami obejmuje zawór EGR, uruchamiany elektrycznie i sterowany bezpośrednio z systemu sterowania silnika, wymiennik ciepła, odpowiadający za chłodzenie spalin w obiegu zamkniętym oraz ten sam katalizator typu zamkniętej pętli („close coupled"), co zastosowany w jednostce 1.6. Trzeba też podkreślić, że poziom niezawodności, osiągnięty przez silnik 2.0 Multijet 135 KM to owoc licznych i specjalnie przemyślanych testów, prowadzonych na całym silniku i jego komponentach na różnych etapach konstrukcji.

1.4 16v o mocy 95 KM (Euro5)
Zgodny z Euro5 i cechujący się niskim zużyciem paliwa silnik 1.4 16v 95 KM to rozwiązanie idealne do użytku miejskiego. Krzywa momentu obrotowego, o bardzo progresywnej dynamice w zakresie obrotów między 1.500 a 4.000, sprawia, że jest to silnik niezwykle elastyczny, który pozwala na uzyskanie najwyższej przyjemności jazdy przy niskim zużyciu paliwa (7,2 l/100 km w cyklu mieszanym).

Start&Stop i wskaźnik zmiany biegów
Z myślą o środowisku naturalnym i redukcji zużycia paliwa, w nowym modelu zastosowano system Start&Stop, montowany seryjnie we wszystkich silnikach. Układ ten steruje automatycznym wyłączaniem silnika, a następnie jego ponownym uruchomieniem, przez co zapewnia redukcję zużycia paliwa i ciszę w kabinie w czasie, gdy silnik jest wyłączony. W sytuacjach coraz częstszych korków w miastach, w czasie oczekiwania na zapalenie się zielonego światła, jeśli zezwoli na to system sterowania, układ ten wyłącza automatycznie silnik, przez co pozwala na zaoszczędzenie paliwa i obniżenie emisji spalin nawet o 15% w jeździe po mieście i o 3,5%-4% w cyklu homologacji NEDC.


Jako uzupełnienie „Start&Stop" w nowym modelu zastosowano też wskaźnik zmiany biegów (Gear Shift Indicator - GSI), prawdziwego "pilota", który dyskretnie podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, by najlepiej wykorzystać sprawność silnika i oszczędzić paliwo. Poprzez odpowiednią kontrolkę na desce rozdzielczej GSI sugeruje kierowcy, na przykład, by wrzucił bieg wyższy, przez co silnik będzie spalał mieszankę uboższą, a więc zawierającą mniej paliwa, lub bieg niższy, by lepiej wykorzystać dostępny moment obrotowy.

System „eco:Drive"

Użytkownik nowego Doblò dostanie do dyspozycji bezpłatną aplikację "eco:Drive". Jest to innowacyjne oprogramowanie w języku polskim, które poprzez port USB, pozwala na prowadzenie analizy stylu prowadzenia samochodu przez kierowcę i wspomaga go w osiągnięciu jak najniższego zużycia paliwa, a więc również - emisji spalin.


Szczegółowo rzecz biorąc, podczas prowadzenia samochodu system „eco:Drive" zbiera wszystkie informacje o sprawności pojazdu i sposobie jego prowadzenia przez kierowcę. Wszystkie te dane, poprzez port USB systemu Blue&Me, są zgrywane na zewnętrzny dysk (lub pamięć) USB, za pomocą którego można je przenieść do komputera PC lub Mac. Użytkownik może wówczas uważnie przeanalizować zużycie paliwa i poziom emisji spalin podczas każdej ze swoich jazd (wyliczając własny eco:Index) i uzyskać porady co do tego, jak prowadzić samochód, by bardziej dbać o środowisko. Dzięki serii kolejnych lekcji można poprawić swoją punktację. Kierowcy zwracający świadomie uwagę na to, by prowadzić samochód w sposób przyjazny na środowiska, są w stanie poprawić swój styl jazdy o około 15%, co oznacza 15-procentową redukcję emisji CO2 i oszczędność na koszcie zakupu paliwa sięgającą kwoty 120 - 200 euro rocznie.


I jeszcze jedno: właśnie za sprawą systemu „eco:Drive" marka Fiat została ostatnio uhonorowana tytułem „Green Champion" nadawanym przez Green Organisation, grupę zajmującą się uznawaniem, nagradzaniem i promowaniem najlepszych wzorców działań przyjaznych dla środowiska w skali ogólnoświatowej.

 

źródło: Fiat

Komentarze