X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Auta BMW z układem xDrive

2013-03-14
Strona główna -> BMW -> Serii 1 -> F20 (2011-dziś)

Auta BMW z układem xDrive

Najpopularniejszymi w Polsce wśród samochodów z napędem na cztery koła.

Doskonałe właściwości jezdne, zwinność i stabilność w każdym terenie – to przyczyny sukcesu rynkowego systemu BMW xDrive. BMW stale poszerza ofertę samochodów z inteligentnym napędem na cztery koła: tylko w ciągu ostatnich dwóch lat BMW Group zwiększyła liczbę dostępnych modeli o około 50 procent. BMW 120d xDrive i BMW M135i xDrive to najnowsze pozycje w ofercie aut wyposażonych w tę technologię. W BMW Serii 3 układ xDrive oferowany jest obecnie w wersjach nadwoziowych Limuzyna i Coupé. Ten inteligentny napęd na cztery koła demonstruje swoje zalety także w BMW serii 5 Limuzyna, BMW serii 5 Touring, BMW serii 5 Gran Turismo, BMW serii 6 Coupé, BMW serii 6 Cabrio, BMW serii 6 Gran Coupé, luksusowych limuzynach BMW serii 7 oraz modelach BMW X1, BMW X3, BMW X5 i BMW X6. Obecna liczba 64 modeli BMW zwiększy się po raz kolejny wiosną 2013 r. Wtedy na rynek trafią również pierwsze modele xDrive nowego BMW serii 3 Touring.

„Czołowa pozycja modeli xDrive w Polsce to najlepszy dowód, że ta inteligentna technologia sprawdza się w najróżniejszych warunkach. Auta wyposażone w xDrive stanowią ponad 60% naszej krajowej sprzedaży. Klienci wyraźnie doceniają imponujące efekty na mokrej lub oblodzonej nawierzchni w zimie czy jesienią, a jednocześnie wspaniałe właściwości jezdne i stabilność na zakrętach. Jestem pewien, że rosnąca liczba dostępnych modeli z układem xDrive jest wielką korzyścią dla polskich klientów i przyczyni się do naszego sukcesu w przyszłości” – komentuje Andreas Biehler, Dyrektor Generalny BMW Group Polska.

BMW xDrive: technologia na rzecz zapewnienia większej dynamiki jazdy. System napędu na cztery koła został po raz pierwszy wprowadzony w 1985 roku w modelu BMW serii 3, jako alternatywa dla napędu na tylne koła, z którego słyną samochody niemieckiego producenta. Nawet wówczas układ kierowania mocy na obie osie służył nie tylko zoptymalizowaniu trakcji, ale również zwiększeniu dynamiki jazdy w zakrętach. Podobna zasada jest jednym z kluczowych kryteriów funkcjonowania najnowszej technologii BMW xDrive.

W przeciwieństwie do innych producentów, którzy wykorzystują system napędu na cztery koła głównie do zrekompensowania niedostatecznej przyczepności w samochodach przednionapędowych, BMW w modelach xDrive wciąż wykorzystuje zalety tylnego napędu. W normalnej sytuacji drogowej większość momentu obrotowego trafia tam, gdzie tradycyjnie we wszystkich modelach BMW z napędem na jedną oś, czyli na tylne koła, dzięki czemu możliwe jest zachowanie typowej dla BMW precyzji kierowania bez przenoszenia niepożądanych sił na koło kierownicy. W szybko pokonywanych zakrętach moc również trafia przede wszystkim na koła tylnej osi. W celu zapewnienia precyzji sterowania w zakręcie oraz odpowiedniej stabilności, system xDrive przekazuje więcej momentu obrotowego na tylne koła podczas wchodzenia w zakręt, co pozwala wzmocnić typową dla BMW radość z jazdy.

Przez ponad 20 lat BMW wykorzystywało układ sterowania elektronicznego w celu zapewnienia precyzyjnej analizy warunków drogowych oraz uzyskania szybkich reakcji systemu w zakresie rozdziału momentu obrotowego pomiędzy koła. W modelu BMW 525ix zaprezentowanym w 1991 roku sygnały dotyczące obrotu kół pochodzące z układu ABS, a także dane odnośnie prędkości obrotowej silnika, położenia zaworu przepustnicy oraz statusu układu hamulcowego były przekazywane do jednostki sterującej systemem napędu na cztery koła, który mógł na tej podstawie odpowiednio rozdzielić moc.

Dziś układ sterowania xDrive jest w pełni zintegrowany z systemem kontroli stabilności jazdy w ramach systemu Integrated Chassis Management (ICM). Oznacza to, że oprócz prędkości obrotowej kół układ uwzględnia również dane dostarczane przez układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), jak kąt skrętu kół, położenie pedału gazu oraz przyspieszenie poprzeczne. Co więcej, szczegółowa analiza warunków jazdy pozwala na działanie układu xDrive w sposób antycypacyjny, co sprawia, że jest to jedyny inteligentny system napędu na cztery koła na świecie. W przeciwieństwie do tradycyjnych układów napędu na wszystkie koła, które reagują na poślizg koła, xDrive potrafi z wyprzedzeniem zidentyfikować tendencje do występowania podsterowności lub nadsterowności na podstawie danych przekazanych przez DSC i zapobiec im poprzez odpowiednią dystrybucję siły napędowej.

« < 1 2 > »

Komentarze