Audi RS 4 Avant
Nowoczesny klasyk Audi powraca – RS 4 Avant trzeciej generacji, łączy w sobie świetne osiągi z codzienną funkcjonalnością.
Silnik V8 o pojemności 4.2 litra generuje potężną moc 331 kW (450 KM) a siedmiobiegowa skrzynia S tronic oraz stały napęd na cztery koła quattro, przenoszą tą moc na drogę.
Audi RS 4 Avant wykorzystuje tą samą wysokoobrotową jednostkę napędową V8, którą można znaleźć w modelu RS 5 Coupé. Z 4163 cm3 generuje ona 331 kW (450 KM) przy 8.250 obr./min; moc jednostkowa wynosi 108,1 KM na litr. Maksymalny moment obrotowy 430 Nm, jest dostępny od 4000 do 6000 obr./min. Szybko reagujący na wciśnięcie pedału przyspieszenia silnik V8, z pokrywami głowicy polakierowanymi na czerwono, rozpędza RS 4 Avant od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h. Można ją opcjonalnie podwyższyć do 280 km/h.
Montowany ręcznie w fabryce w Györ na Węgrzech silnik 4.2 FSI, łączy imponującą moc ze wzorową wydajnością. Na 100 km zużywa średnio mniej niż 11 litrów paliwa.
Seryjna, siedmiobiegowa skrzynia S tronic, dzięki dużej sprawności i długiemu przełożeniu najwyższego biegu, pozytywnie wpływa na wydajność. Kierowca może skorzystać z automatycznej, błyskawicznie reagującej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów lub zmieniać biegi ręcznie, za pomocą dźwigni lub łopatek przy kierownicy. By dynamicznie ruszyć z miejsca, można aktywować funkcję Launch Control – która tak zarządza sprzęgłem, by wystartować przy optymalnych obrotach oraz minimalnym poślizgu opon.
Najlepsza trakcja: napęd quattro z centralnym mechanizmem różnicowym z kołem koronowym
W modelu RS 4 Avant, podobnie jak w przypadku każdego modelu Audi RS, stały napęd na cztery koła quattro jest standardem. Jego sercem jest centralny mechanizm różnicowy z kołem koronowym. Ten zwarty oraz lekki element przeniesienia napędu może szybko, łagodnie i w szerokim zakresie, zmieniać rozkład sił napędowych między przednią i tylną osią; do 70% sił może zostać przekierowane na przód, natomiast max. do 85%, na tył pojazdu. Standardowe ustawienie to sportowy stosunek 40:60 z naciskiem na tył.
Samoblokujący mechanizm różnicowy, współpracuje z systemem elektronicznej blokady momentu obrotowego, który rozkłada moc na wszystkie cztery koła. Jeśli podczas dynamicznej jazdy w zakręcie, nacisk na wewnętrzne koło zmniejszy się, zostanie ono nieznacznie spowolnione jeszcze przed wystąpieniem niechcianego poślizgu. Jako opcję Audi oferuje sportowy mechanizm różnicowy, który odpowiednio rozkłada siłę napędową między tylnymi kołami.