X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

renault laguna 3 dane techniczne

Strona główna -> Renault -> Laguna -> 3 (2007-dziś)

 



Renault Laguna 3 (2007-dziś)

Trzecia genarcja popularnej Laguny debiutowała w 2007 roku.

Nowy przód auta. Nowy, bardziej zdecydowany i wyrazisty przód auta przyciąga uwagę dynamiką linii i stanowi zapowiedź przyjemności, jakiej dostarcza Nowa Laguna dzięki swemu wyjątkowemu zachowaniu na drodze. Przedni zderzak otrzymał unikalną osłonę chłodnicy w czarnym, perłowym kolorze z wyraźniej zaznaczoną obecnością chromowanych elementów.

W wersji hatchback boczna linia nadwozia sięga aż do bagażnika, tuż poniżej tylnych, przydymionych świateł z diodami LED. Dzięki umieszczeniu w górnej części nadwozia, tylne światła przyczyniają się do podkreślenia ogólnej dynamiki pojazdu, tworząc przy tym charakterystyczny świetlny znak rozpoznawczy. Dwie chromowane końcówki wydechu przypominają – w najmocniejszych wersjach – o tym, że pod maską kryją się rasowe jednostki napędowe. Dla zapewnienia większej płynności linii nadwozia, antena radiowa została wbudowana w tylną szybę.

Nowe Renault Laguna Grandtour wyróżnia się silnym nachyleniem tylnej szyby oraz kształtem trzeciej szyby bocznej, podkreślającej sportową linię nadwozia. Odpowiednio wyprofilowane relingi dodają płynności sylwetce auta. Pomimo identycznego rozstawu osi jak w wersji hatchback (2,76 m), Nowa Laguna Grandtour wyróżnia się długością (4,80 m w porównaniu do 4,69 m w przypadku hatchbacka). Dłuższy tylny zwis pozwolił zwiększyć pojemność bagażnika do 501 litrów w konfiguracji 5-miejscowej. Ten odznaczający się licznymi zaletami użytkowymi bagażnik może mieć do 1593 litrów pojemności przy złożonych tylnych siedzeniach. Posiada również szereg praktycznych rozwiązań w zakresie wykorzystania wnętrza, które Renault stosowało jako jeden z pierwszych producentów (system składanych przegród z taśmami do przytrzymywania ładunku, system easy-break, miejsce na przesłonę bagażnika pod podłogą).

Nowy wystrój wnętrza. Wnętrze Nowej Laguny to również nowe rodzaje skórzano-tkaninowej tapicerki o sportowym designie. Rodzaje użytych materiałów i starannie dopracowane szczegóły (przeszycia w górnej części deski rozdzielczej, chromowane nawiewy), jak również dobór kolorystyki wnętrza podkreślają wysoką jakość wykończenia.

Na wysokiej klasy wystrój wnętrza składa się również rozciągająca się na całą szerokość pojazdu  deska rozdzielcza bez żadnych widocznych połączeń ze środkową konsolą, pokryta materiałem typu slush. Niezależnie od wielkości, wyświetlacze radioodtwarzacza i nawigacji satelitarnej idealnie współgrają z ozdobnymi listwami deski rozdzielczej. W trosce o zapewnienie kierowcy w pełni bezstresowej jazdy wszystkie elementy sterowania i wyświetlacze zostały zaprojektowane i rozmieszczone w sposób zapewniający optymalną ergonomię.

Przyjemność prowadzenia. Nowa Laguna została stworzona z myślą o zapewnieniu najwyższej przyjemności prowadzenia. Wzorcowe zachowanie na drodze zapewnia jej właściwości jezdne na najwyższym poziomie. Oprócz niezwykle skutecznego zawieszenia oraz precyzyjnego układu kierowniczego, auto dysponuje również gamą oszczędnych silników odznaczających się doskonałymi osiągami.

Dzięki układowi jezdnemu 4Control z 4 kołami skrętnymi Renault Laguna charakteryzuje się wzorcowym zachowaniem na drodze, przekładającym się na jeszcze wyższy poziom przyjemności jazdy, bezpieczeństwa i skuteczności. Model ten obecnie oferowany z jednostkami napędowymi dCi 150, dCi 175 z automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 turbo 170 z automatyczną skrzynią biegów, dzięki czemu jest dostępny dla szerokich rzesz użytkowników.

Precyzyjny układ kierowniczy. Wyjątkową precyzję działania układu kierowniczego uzyskano dzięki zmniejszonemu przełożeniu oraz usztywnieniu kolumny kierownicy w celu zapewnienia kierowcy jeszcze większej przyjemności i lepszego wyczucia drogi podczas dynamicznej jazdy. Przy przełożeniu 1/16 (skręt koła kierownicy o 16° odpowiada skrętowi kół o 1°) manewry są znacznie ułatwione, a auto jest niezwykle zwrotne. Zwiększona sztywność i systematyczne eliminowanie wszelkich luzów w układzie pozwoliły uzyskać bardziej bezpośrednie i precyzyjne wyczucie drogi, skracając czas reakcji między ruchem kierownicy i ustawieniem kół w pożądanym kierunku jazdy. Wersje z najsilniejszymi jednostkami napędowymi (2.0 T 170 aut. i dCi 180) są wyposażone w zmienne hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Pozostałe jednostki benzynowe i wysokoprężne są wyposażone w zespół elektropompy, który zapewnia zmienną siłę wspomagania poprzez zmianę wydatku pompy elektrycznej w zależności od warunków jazdy. Wydatek jest uzależniony od prędkości pojazdu oraz potrzebnego stopnia wspomagania (prędkość i kąt obrotu kierownicy), co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa dzięki elektrycznemu ustawieniu wydatku pompy na poziomie niezbędnego minimum.

Precyzyjnie reagujący układ jezdny
. Układ jezdny Nowej Laguny zapewnia wyjątkowe trzymanie się drogi na zakrętach. Gwarantuje doskonałe wyczucie drogi, a jednocześnie doskonale tłumi drgania przenoszone z nawierzchni drogi na kierownicę. Konstruktorzy Renault szczególnie wiele uwagi poświęcili zapewnieniu precyzji toru jazdy i ograniczeniu przechyłów nadwozia. Charakterystycznym parametrem świadczącym o zdolności pojazdu do płaskiego pokonywania zakrętów jest specyficzna dla danego modelu wartość przechyłów bocznych odpowiadająca kątowi nadwozia względem nawierzchni.

W przypadku Nowej Laguny kąt ten wynosi 1,9° (średnia wartość dla tego segmentu: 2,2°) przy bocznym przyspieszeniu 5 m/s2. Taka sytuacja odpowiada dynamicznym warunkom jazdy po krętej drodze lub na pozamiejskim rondzie o średnicy 400 m, pokonywanym z prędkością 60 km/godz.

Auto wyposażono w przednie zawieszenie typu McPherson, ze stabilizatorem poprzecznym
o średnicy 24 mm. Kompaktowe i lekkie tylne zawieszenie z samoskrętną osią typu „H” o programowanym ugięciu jest wyposażone w stabilizator poprzeczny o średnicy od 28,8 do 30,5 mm.

System 4Control z 4 kołami skrętnymi − wyjątkowy układ jezdny dostępny dla szerszej grupy klientów. Wyposażona w układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi Nowa Laguna jest równie zwrotna w mieście, co szybka i precyzyjna na krętych drogach. Układ, wprowadzony po raz pierwszy w sportowych wersjach gamy (Laguna GT), następnie w Lagunie Coupe, jest obecnie dostępny z pośrednimi wersjami silnikowymi: dCi 150, dCi 175 z automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 turbo 170 z automatyczną skrzynią biegów. Oferowany wyłącznie przez Renault innowacyjny układ jezdny 4Control jest obecnie dostępny dla szerokich rzesz użytkowników.

Korzyści płynące z zastosowania układu jezdnego 4Control z 4 kołami skrętnymi:

  • jeszcze bardziej dynamiczne zachowanie na drodze,
  • większa zwrotność, na przykład podczas wykonywania manewrów,
  • niezrównana precyzja układu kierowniczego, pozwalająca intuicyjnie utrzymać właściwy tor jazdy,
  • niezwykła przyjemność prowadzenia niezależnie od prędkości auta,
  • wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego.


Zredukowane do minimum dzięki specyficznym nastawom i lepszej stabilizacji nadwozia przechyły boczne stwarzają wrażenie, że auto pokonuje zakręty na płasko. Brak typowych zjawisk dynamicznych przy pokonywaniu pierwszych zakrętów oraz duża precyzja przy niewielkich ruchach kierownicy zapewniają prawdziwą przyjemność prowadzenia auta.

Przy niewielkich prędkościach:
zwrotność typowa dla małego auta miejskiego. Przy prędkościach poniżej 60 km/godz. tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do kierunku kół przednich, wychylając się o maksymalny kąt 3,5°.

Układ jezdny 4Control ma w tej sytuacji 2 zalety: ułatwia manewrowanie samochodem dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania i wymaga mniejszych skrętów kierownicą dzięki specjalnie dobranym parametrom układu kierowniczego o mniejszym przełożeniu. Przede wszystkim pozwala zmniejszyć średnicę zawracania Renault Laguny z układem jezdnym 4Control o 10% w stosunku do wersji z dwoma kołami skrętnymi: z 12,05 m (przy kołach 18-calowych) do zaledwie 10,80 m (jak w Clio!). Tak więc im większy jest kąt skrętu kół tylnych, tym mniejsza jest średnica zawracania. a łatwość wykonywania manewrów jest wyraźnie odczuwalna już w trakcie wyjazdu z miejsca parkowania oraz na wąskich uliczkach miast.

Ponadto z uwagi na sumowanie się kątów skrętu kół przednich i tylnych, układ jezdny 4Control
z 4 kołami skrętnymi umożliwia zmniejszenie kąta skrętu koła kierownicy.

O ile standardowo w Nowej Lagunie, aby uzyskać skręt kół o 1°, trzeba skręcić kierownicę
o 16°, to w wersji z układem jezdnym 4Control wystarczy 13,5° stopnia, a przy maksymalnym, wynoszącym 3,5° skręcie kół tylnych zaledwie 12°. Dzięki bardziej bezpośredniemu przełożeniu, kierowca nie musi wykonywać zbyt dużych ruchów kierownicą, co przekłada się na wrażenie znacznie większej zwrotności auta. Do pokonania tego samego zakrętu wystarczy mniejszy kąt obrotu kierownicy. Łatwiejsze też są manewry omijania przeszkód na drodze.

Przy dużych prędkościach auto jedzie jak po szynach. Od 60 km/godz. wzwyż Nowa Laguna zapewnia jeszcze większą niż dotąd precyzję prowadzenia.  Równoczesny skręt kół przednich i tylnych w tym samym kierunku umożliwił zwiększenie stabilności auta. Zachowuje się ono tak, jak gdyby poruszało się po szynach. Kolejne zakręty pokonywane są bez najmniejszego wysiłku, z zachowaniem pełnej kontroli nad pojazdem. Układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi pozwala na skompensowanie działania siły odśrodkowej, powodującej zarzucanie tylnych kół (wychylenie tylnego zawieszenia) na zakrętach, umożliwiając wchodzenie w nie z większymi prędkościami. Przy kątach skrętu nieprzekraczających w większości przypadków 2°, tylne zawieszenie natychmiast ustawia się wzdłuż idealnego toru jazdy, zwiększając dzięki temu stabilność i bezpieczeństwo. Układ jezdny 4Control poprawia dynamikę pojazdu przy równoczesnym zapewnieniu bardziej bezstresowej jazdy, dodatkowo zwiększając przyjemność prowadzenia pojazdu.

Niespotykany poziom bezpieczeństwa czynnego. Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi daje również poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego przy nagłym omijaniu przeszkody. W sytuacjach awaryjnych tylne koła mogą wykonać skręt nawet o 3,5°. Specjalnie dobrane parametry układu, dostosowane do dynamicznej i sportowej jazdy, pozwalają opóźnić moment zadziałania systemu ESC (Electronic Stability Control).  Manewr omijania przeszkody może być dzięki temu wykonany szybciej i bez stresu. Aktywacja układu następuje tylko w ostateczności i odbywa się w sposób progresywny, gdyż uwzględnia on również kąt skrętu kół tylnych. Korzystając z danych z układów ESC / ABS, moduł elektroniczny systemu 4Control wykrywa również przypadki nierównej przyczepności kół podczas hamowania. Dostosowuje wówczas kąt skrętu tylnych kół w taki sposób, aby zapewnić stabilność auta, bez konieczności wykonywania ruchów kierownicą. Pozwala to zachować pełną kontrolę nad pojazdem w krytycznych sytuacjach, co zapewnia kierowcy poczucie jeszcze większej pewności w codziennym użytkowaniu auta.

Mechaniczny system o dynamicznych parametrach działania. Opracowany wspólnie przez konstruktorów Renault i Renault Sport Technologies układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi działa w oparciu o elektroniczną kontrolę zachowania pojazdu w czasie jazdy. Umieszczony na kolumnie kierownicy czujnik wysyła za pośrednictwem szyny CAN informację o kącie skrętu kierownicy do modułu systemu 4Control. Moduł ten, umieszczony w obrębie tylnego zawieszenia, zbiera również informacje o prędkości pojazdu pochodzące z modułu ESP/ABS. Moduł uwzględnia również prędkość obrotu kierownicy, wskazującą na sportową jazdę lub próbę ominięcia przeszkody.

Na podstawie powyższych parametrów moduł wydaje odpowiednie polecenie skrętu kół osi tylnej do zamontowanego w tylnym zawieszeniu siłownika elektrycznego. Precyzyjne modelowanie zachowania pojazdu w czasie jazdy pozwala non stop kontrolować zgodność z idealnym torem jazdy na podstawie informacji o manewrach wykonywanych przez kierowcę oraz rzeczywistego zachowania pojazdu na drodze.

Oszczędne i wydajne jednostki napędowe. Przystępna cenowo Nowa Laguna będzie równie konkurencyjna w trakcie użytkowania. Plasuje się w czołówce swojego segmentu dzięki atrakcyjnym kosztom użytkowania, przeglądów i napraw, w szczególności w wersjach z silnikami dCi 110 KM (81 kW) i dCi 150 KM (110 kW).

Nowa Laguna jest również wyjątkowo przyjazna dla środowiska, w szczególności poprzez obniżenie zużycia paliwa dla całej gamy średnio o 0,5 l/100 km.

Silniki dCi: najwyższy poziom przyjemności jazdy, niezawodności i oszczędności

Wersja dCi 110 KM (81 kW) to rekordowo niski poziom emisji jak na auto tej wielkości
i klasy. Przy emisji na poziomie 120 g CO2/km (czyli o 16 g mniej w porównaniu do wprowadzonej na rynek w 2007 roku Laguny III) i spalaniu 4,7 l/100 km w cyklu mieszanym, wersja ta łączy w sobie cechy mocnego auta do dalekich podróży (240 Nm już od 2 000 obr./min) z wyjątkowo umiarkowanymi całkowitymi kosztami użytkowania. Silnik ten spełnia oczekiwania klientów pokonujących rocznie duże ilości kilometrów.

Silnik M9R, lider na rynku pod względem osiągów i przyjemności prowadzenia, jest oferowany
w 4 poziomach mocy: 130, 150, 175 (z automatyczną skrzynią biegów) i 180 KM (96, 110, 127
i 131 kW). Jest szczególnie dobrze dostosowany do parametrów układu jezdnego Nowej Laguny.  Ta odznaczająca się maksymalnym momentem obrotowym 320 do 400 Nm jednostka niezwykle szybko i płynnie wchodzi na obroty aż do 5200 obr./min.

Dzięki zużyciu paliwa wynoszącym, zależnie od wersji, od 5,2 do 5,7 l/100 km (6,2 w przypadku wersji z automatyczną skrzynią biegów) oraz poziomowi emisji CO2 w granicach od 136 do 163 g/km, silniki te plasują się jako szczególnie przyjazne dla środowiska, jeśli wziąć pod uwagę ich parametry użytkowe i średnie wartości dla tego segmentu.

Wszystkie powyższe silniki są oferowane z układami dodatkowo ograniczającymi poziom emitowanych przez nie zanieczyszczeń (filtr cząstek stałych, nowy typ zaworu EGR, udoskonalony układ wtryskowy).

Silniki benzynowe: elastyczna praca i wysokie osiągi

Dynamiczny, cichy, odznaczający się płynną pracą i dostosowany do zasilania paliwem E85 benzynowy silnik 2.0 16V (M4R) rozwija moc 140 KM (103,4 kW) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 195 Nm. Dynamika i wysoki moment już od najniższych obrotów, duża moc na wysokich obrotach i cicha praca w całym zakresie obrotów - opracowany we współpracy z Nissanem silnik oferuje wyjątkowy poziom komfortu akustycznego i przyjemności prowadzenia. Przy umiarkowanym, wynoszącym 7,5 l/100 km zużyciu paliwa w cyklu mieszanym (173 g CO2/km), rozpędza Nową Lagunę od 0 do 100 km w ciągu 9,1 sekundy. Jego bezobsługowy łańcuch rozrządu jest objęty bezterminową gwarancją.

Silnik benzynowy 2.0 l Turbo 16V (F4Rt) rozwija moc 170 KM (125 kW) i osiąga maksymalny moment obrotowy 270 Nm. Stanowi uzupełnienie oferty silników benzynowych i jest oferowany z automatyczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów Proactive (AJ0). Spalająca 8,7 l/100 km w cyklu mieszanym (201 g CO2/km), Nowa Laguna jest wyjątkowo przyjemna w prowadzeniu i dynamiczna, a 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w ciągu 30,2 s.

 

źródło: Renault